Annonce
Sydjylland

Erhvervshavnen i Aabenraa har rustet sig til fremtiden og vil satse på recycling

Havnedirektør Henrik Thykjær har modereret strategien om at vokse 100 procent i godsmængde i de kommende 15 år. – Der er sket så meget på godsområdet i de senere år, så målet er snarere, at godset skal vokse 100 procent i værdi og ikke i mængde. Transporten af flydende produkter som olie og benzin er faldet med 70-80 procent siden 2008, men vi har så til gengæld fremgang i fast bulk, siger han. Arkivfoto: Søren Gylling
Dyb industrihavn ved Enstedværket giver plads til grøn satsning.
Annonce

AABENRAA: - Der er lige sejlet et skib, som vi lossede her til formiddag. Men i morgen kommer der igen et par stykker.

Havnedirektør Henrik Thykjær svarer på spørgsmålet om, hvor mange skibe han har i sin havn, og selv om der denne eftermiddag på årets sidste marts-dag ikke var travlhed på kajen, er han godt tilfreds med arbejdet på havnen, der trods virus-restriktioner stort set har været upåvirket.

- Vi får især leverancer til bygge- og anlægsbranchen og til landbruget, så vi er ikke ramt af krisen, siger Henrik Thykjær.

I maj 2021 kan han se frem til en markant udvidelse af erhvervshavnen, når Aabenraa Industrihavn tages i brug på det tidligere Enstedsværk, som er ved at blive brudt ned af den lokale virksomhed Rimeco.

- Vi var nået derhen, at vi ikke længere havde ledig kapacitet, hvis der kom nye kunder, og da byen er jo flyttet tættere på, kunne vi lige så godt tage de lange briller på. Om 50 år kan det godt være, at tingene ser noget anderledes ud, og så så vi muligheder for et alternativ ved den gamle kulhavn i Ensted. Her ligger fremtidsperspektiverne jo ikke længere i kul, men i recycling, som vi vil have stort fokus på.

Med udvidelsen i 2021 vil Aabenraa Havn få plads til endnu flere kunder. Arkivfoto: Inge Rogat Møller
Annonce

Værdi frem for mængde

Det skal blandt andet ske i samarbejde med Rimeco, der er i gang med en sorteringsliste af kabelskrot på det tidligere Enstedværk.

- Grundtanken er den grønne profil, at vi skal bruge færre ressourcer, siger havnedirektøren, der har modereret strategien om at vokse 100 procent i godsmængde i de kommende 15 år.

– Der er sket så meget på godsområdet i de senere år, så målet er snarere, at godset skal vokse 100 procent i værdi og ikke i mængde. Transporten af flydende produkter som olie og benzin er faldet med 70-80 procent siden 2008, men vi har så til gengæld fremgang i fast bulk. Gennem det lokale transport- og logistiksamarbejde GateDenmark, hvor havnen er gået sammen med kommunen og Padborg Transportcenter, der er Nordeuropas tredje største, håber Henrik Thykjær at få mere transport ad søvejen.

Annonce

Flyttemuligheder

- Vi har ikke noget konkret projekt, men vi er i en tæt dialog, så vi kan bruge hinanden, så noget af godset måske kan flyttes. Jeg sidder i bestyrelsen i Padborg Transportcenter, og det er ikke mit indtryk, at speditørerne er forskrækket over at bruge vand, hvis det kan betale sig, fortæller Henrik Thykjær.

Havnens udvidelse giver de eksisterende kunder på havnen mulighed for at flytte, hvis de vil have mere plads – blandt de store kunder finder man Stema Shipping, Brdr. Ewers, Aalborg Portland og Faxe Kalk.

Henrik Thykjær understreger, at tilbuddet om flytning er givet på baggrund af eget ønske og i en tæt dialog med hver enkelt kunde.

- Det kan blive en win-, win-, win-situation, for det kan også blive en fordel for byen, hvis der kræves en del lastbiltransport, og så vil virksomhederne være tættere på motorvejen og Tyskland, siger havnedirektøren.

Aabenraa Havn har ikke mærket corona-krisen, da kunderne især kommer fra bygge- og anlægsbranchen og landbruget. Arkivfoto: Ulrik Pedersen

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce