Annonce
Læserbrev

Et skridt frem og fem tilbage: Fredericia har brug for en ny plan for udviklingen af den kollektive trafik

I SF har vi en ambition om at flytte flere over i den kollektive trafik og begrænse mængden af de kortere bilture. Her er tilgængelighed en af de vigtigste nøgler, og denne "optimering" går i den stik modsatte retning.

Læserbrev: Det er en voldsom omgang, der er lagt op til ved den såkaldte "optimering" af busafgangene i Fredericia.

I SF i Fredericia er vi stærkt kritiske overfor udsigten til, at 53 busafgange sløjes.

Endnu en gang øger vi behovet for at have bil i Fredericia Kommune og gør det stort set umuligt at komme fra landsbyerne og ind til centrum af Fredericia om aftenen.

Det rammer skævt økonomisk og klimamæssigt.

Måske ligger der et grønt quickfix i at skære afgange med få passagerer væk, men det er netop et quickfix, fordi kvaliteten af busdriften i Fredericia bliver markant ringere.

I SF har vi en ambition om at flytte flere over i den kollektive trafik og begrænse mængden af de kortere bilture.

Her er tilgængelighed en af de vigtigste nøgler, og denne "optimering" går i den stik modsatte retning.

Busserne er dog konkret virkelighed, men det bliver de ikke ved med at være, hvis vi underprioriterer dem så meget, som det forslag, der er fremlagt, er udtryk for.

I SF er vi glade for, at der kommer én afgang, der tilgodeser gymnasieeleverne fra Taulov og Skærbæk, men vil man leve op til de unges rimelige forventninger til buskørsel, kræver det, at vi investerer mere i ruterne og sikrer, at de inddrages mere i udviklingen af vores busplaner.

Ved flere lejligheder har man hørt den unge Fredericia-stemme udtale sig kritisk omkring busdriften i byen.

Ved forrige kommunalvalg var det et af de vigtigste temaer til den store, afsluttende paneldebat.

Det kan ikke være rigtigt, at en bil nærmest er en nødvendighed på de våde vinterdage, når man skal på uddannelse og bor i Trelde eller Herslev.

Det skal vi gøre bedre overfor de unge mennesker og alle de andre, der ønsker at bruge busserne.

De skal med på råd, så vi ved, hvad der betyder noget for dem, der gør, at de lader bilen stå og tager bussen til deres uddannelsessted.

Fredericia har brug for en ny retning og en ny plan for udviklingen af den kollektive trafik.

Det giver klimamening at få flere til at bruge den kollektive trafik i stedet for at afvikle den, og her er der meget at gribe fat i Fredericia.

Lad os sammen ligge en plan for det i stedet for denne massakre på køreplanen.

Annonce
Lars Olesen. Arkivfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Seks Horsens-boksere i finalen ved JM

Læserbrev

Dagpengedebat: Det nærmer sig det rene hykleri, DF

Læserbrev: De seneste dages debat om en højere dagpengesats nærmer sig, så vidt jeg kan se, det rene hykleri, i hvertfald når det drejer sig om Dansk Folkeparti. DF har meget kraftigt, for ikke at sige nærmest besat som en stalker, kæmpet for, at folk på offentlige ydelser skal leve på et eksistensniveau, som er stort set umuligt. Nu vil samme parti have hævet en anden offentlig ydelse, nemlig dagpengene. Nuvel, folk på dagpenge betaler selv til deres ydelser, men langtfra i en grad, som dækker det, der bliver udbetalt. Resten af pengene kommer derfor fra skatteyderne. Der tales her om, at dagpengesatsen, som nu er så lav, at folk ikke kan sende deres børn på lejrskole, til fødselsdagsfester, eller at rådighedsbeløbet er alt for lille, til at de har penge nok til et rimeligt almindeligt liv og dagligdag. Hvor har vi før hørt dette? Kontanthjælpen består brutto af ca. 12.000 kr. for enlige uden børn og 15.000 kr. for enlige med børn, og dagpengesatsen er på ca. 19.000 kr., altså 4-7000 kr. højere end kontanthjælpen. Jeg spørger så blot Dansk Folkeparti om, hvorfor det ikke er rimeligt, at folk på dagpenge skal stramme livremmen ind med en højere offentligt støttet udbetaling, når det er rimeligt, at folk på en væsentligt lavere kontanthjælp skal gøre det?

Annonce