Annonce
Læserbrev

Et skridt frem og fem tilbage: Fredericia har brug for en ny plan for udviklingen af den kollektive trafik

I SF har vi en ambition om at flytte flere over i den kollektive trafik og begrænse mængden af de kortere bilture. Her er tilgængelighed en af de vigtigste nøgler, og denne "optimering" går i den stik modsatte retning.
Annonce

Læserbrev: Det er en voldsom omgang, der er lagt op til ved den såkaldte "optimering" af busafgangene i Fredericia.

I SF i Fredericia er vi stærkt kritiske overfor udsigten til, at 53 busafgange sløjes.

Endnu en gang øger vi behovet for at have bil i Fredericia Kommune og gør det stort set umuligt at komme fra landsbyerne og ind til centrum af Fredericia om aftenen.

Det rammer skævt økonomisk og klimamæssigt.

Måske ligger der et grønt quickfix i at skære afgange med få passagerer væk, men det er netop et quickfix, fordi kvaliteten af busdriften i Fredericia bliver markant ringere.

I SF har vi en ambition om at flytte flere over i den kollektive trafik og begrænse mængden af de kortere bilture.

Her er tilgængelighed en af de vigtigste nøgler, og denne "optimering" går i den stik modsatte retning.

Busserne er dog konkret virkelighed, men det bliver de ikke ved med at være, hvis vi underprioriterer dem så meget, som det forslag, der er fremlagt, er udtryk for.

I SF er vi glade for, at der kommer én afgang, der tilgodeser gymnasieeleverne fra Taulov og Skærbæk, men vil man leve op til de unges rimelige forventninger til buskørsel, kræver det, at vi investerer mere i ruterne og sikrer, at de inddrages mere i udviklingen af vores busplaner.

Ved flere lejligheder har man hørt den unge Fredericia-stemme udtale sig kritisk omkring busdriften i byen.

Ved forrige kommunalvalg var det et af de vigtigste temaer til den store, afsluttende paneldebat.

Det kan ikke være rigtigt, at en bil nærmest er en nødvendighed på de våde vinterdage, når man skal på uddannelse og bor i Trelde eller Herslev.

Det skal vi gøre bedre overfor de unge mennesker og alle de andre, der ønsker at bruge busserne.

De skal med på råd, så vi ved, hvad der betyder noget for dem, der gør, at de lader bilen stå og tager bussen til deres uddannelsessted.

Fredericia har brug for en ny retning og en ny plan for udviklingen af den kollektive trafik.

Det giver klimamening at få flere til at bruge den kollektive trafik i stedet for at afvikle den, og her er der meget at gribe fat i Fredericia.

Lad os sammen ligge en plan for det i stedet for denne massakre på køreplanen.

Lars Olesen. Arkivfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce