Annonce
forside

Ewii bliver aktionær i hollandsk selskab for at få buttede tripler på hjul

Der står tripler klar til levering ved Ewiis hovedsæde i Kolding. De er blevet forbedret og klargjort, og det er planen, at medarbejderne fra datterselskabet Ewii Mobily fortsat skal blive i Kolding. Arkivfoto: Nana Hanghøj

Ved at skyde aktiviteter ind i det hollandske selskab Noorenz forventer Ewiis adm. direktør Lars Bonderup Bjørn, at det kommer til at køre for selskabets buttede el-transporter.

Trekantområdet: Ewii har skudt samtlige aktiver i datterselskabet Ewii Mobility A/S ind i det hollandske selskab Noorenz B.V.

Til gengæld bliver Ewii mindretalsaktionær i selskabet, som sammen med deres eget varemærke Stint Urban Mobility vil satse på det buttede el-køretøj Triplen fra Kolding.

Ewii bliver med aftalen også repræsenteret i selskabets overordnede ledelse, men det er Noorenz' hollandske direktør Edwin Renzen, der har det ledelsesmæssige ansvar for selskabet.

Ewii har siden årsskiftet arbejdet målrettet på at finde løsninger på de underskudsgivende sideaktiviteter i selskabet. Satsningen på at udvikle elkøretøjet Triplen har i flere år givet blodrøde tal på bundlinjen.

- Vi har arbejdet på at finde en køber eller en samarbejdspartner, og siden april har vi været i drøftelser med Noorenz. Vi synes, at det er blevet en helt optimal løsning, hvor vi stadig har snor i, hvad der sker med produktet, men overlader produktion og salg til folk, der har vist, at de kan det, siger adm. direktør i Ewii A/S Lars Bonderup Bjørn.

Annonce

Jeg synes, det er en super løsning. Noorenz har vist, at de kan tjene penge på markedet for el-køretøjer, og der vil være en god synergi mellem deres produkt og vores tripl.

Adm. direktør Lars Bonderup Bjørn, Ewii A/S

Arbejdspladser bliver

Det hollandske selskab overtager samtlige aktiviteter i datterselskabet, men udviklingsafdelingen forbliver i Kolding.

- Vi har stadig et lager af Tripler, som skal færdiggøres, og det sker også i Kolding, så vi bevarer 10 arbejdspladser her, siger Lars Bonderup Bjørn.

Den buttede Tripl kommer til at komplementere det hollandske selskabs køretøj Stint, som er udviklet af stifterne bag selskabet.

- De har skabt overskud på elkøretøjet, men de er begrænset af, at de kun kan sælge i Holland. Desuden er deres køretøj skabt til at køre langsomt, fordi det blev udviklet til transport af skolebørn, siger Lars Bonderup Bjørn, som med Triplen leverer et køretøj til varetransport og med mulighed for at køre op til 45 km i timen.

Røde tal

Ewii har ikke haft penge op af lommen for at blive mindretalsaktionær i det hollandske selskab. Aktierne er købt for de aktiver, der lå i Mobility-selskabet.

- Det er klart, at vi kommer til at notere et underskud i selskabet på den konto, men vi har tabt penge i mange år, og det her er en god løsning, hvor vi også lever op til de forpligtelser, vi har overfor de kunder, vi har leveret til, siger Lars Bonderup Bjørn.

Også formand for bestyrelsen for Ewii A/S Jørn Limann er tilfreds med aftalen med det hollandske selskab.

- Selvfølgelig havde det været dejligt, hvis nogen var kommet med en stor pose penge og havde købt det hele, men jeg ser det som en god løsning. Nu har vi ikke længere hånden på kogepladen i forhold til selskabet, og det er fint, siger Jørn Limann.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Et lille skridt på vejen, men jeg venter stadig på den løsning, der giver nedslidte ret til at gå tidligere på pension

Læserbrev: Nej, det er slet ikke en genindførelse af efterlønnen. Og nej, det vil ikke gavne alle dem, der er slidt ned efter et langt liv på arbejdsmarkedet. Men seniorpension er et lille skridt på vejen mod en mere retfærdig pensionsalder, når det nu ikke kan være anderledes. Det var den forrige regering og dens flertal, der besluttede seniorpensionen til personer, der er højst seks år fra den gældende pensionsalder, har været på arbejdsmarkedet i 20-25 år og har en arbejdsevne på højest 15 timer om ugen. De vil kunne tildeles seniorpension og få den frem til folkepensionsalderen. Det har den socialdemokratiske regering tilsluttet sig, og selv om ATP, der skal stå for ordningen, ikke er klar før 2021, vil seniorpensionen træde i kraft fra nytår, det første år med kommunerne som sagsbehandlere. Det er fint nok, mens vi venter på den rigtige ordning. Den, der sikrer, at mennesker, der gennem et langt arbejdsliv med hård fysisk belastning eller under stærkt psykisk pres kan trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet i god ro og orden og med god samvittighed og penge på lommen, når de rammer muren. For hvad nu, hvis man lige nøjagtigt kan holde til at arbejde 16 timer om ugen? Skal man så som tømrer efter 40 år på arbejdsmarkedet lægge tunge tagplader på, når der er fire graders varme og regn og blæst? Skal man som sosu-assistent have fuld fart på rundt i hjemmeplejen og hjælpe ældre, måske handicappede medborgere med bad og anden personlig pleje? Skal man som slagteriarbejder kunne stå ved slagtebåndet fire timer om dagen eller et par dage om ugen? Jeg er ret sikker på, at så godt som alle mennesker vil arbejde, så længe de kan, og at nedsat tid og seniorjob kan være en god løsning for mange, der er nedslidte, men som ikke har lyst til at stoppe helt, og jeg håber, at seniorpensionen kan hjælpe mange ud af et arbejdsmarked, de ikke længere kan holde til. Men seniorpensionen er ikke en ret. Den er kun en mulighed, hvis den myndighed, der vurderer, finder det rimeligt. Jeg venter stadig på den løsning, der giver nedslidte ret til at gå tidligere på pension.

112 For abonnenter

Alarmer kan ikke holde tyvene væk alene - men det kan være et fint bidrag

Annonce