Annonce
Trekantområdet

Ewii har politianmeldt konkurrenter for at snyde kunderne til at skifte elselskab

Ewii-koncernen har det meste af 2020 samlet sager ind omkring telefonsælgere, der forsøger at skaffe kunder fra Ewii, og det er kommet bag på administrerende direktør Lars Bonderup Bjørn, hvor systematisk det er sat i værk. Arkivfoto: Søren Gylling
Elselskabet Ewii beskylder fortsat to konkurrenter for at bruge ufine metoder. Ewii hører blandt andet fra kunderne, at de bliver kontaktet af telefonsælgere fra konkurrerende selskaber, der påstår, at Ewii er gået konkurs.
Annonce

Kolding: Energiselskabet Ewii har politianmeldt to konkurrenter for bedrageri.

Ewii-koncernen har siden foråret oplevet, at kunderne fortæller, at de er blevet kontaktet telefonisk af sælgere fra Velkommen og Norström, der ifølge Ewii snyder el-kunderne til at skifte selskab.

Telefonsælgerne oplyser blandt andet, at de har overtaget administrationen, eller at Ewii er gået konkurs.

Administrerende direktør Lars Bonderup Bjørn var i starten af juni ude med kritik af selskabernes metoder, og efterfølgende har Ewii så politianmeldt de to selskaber. Ewii begyndte i starten af året at undre sig over, at selskabet tabte kunder i Trekantområdet, og Ewii begyndte at notere henvendelserne om snyd ned.


Det er så groft, det vi har set. De seriøse spillere i branchen laver også fejl, og det gør vi også selv. Men så retter man ind. Her er tale om systematisk snyd.

Lars Bonderup Bjørn, adm. direktør i Ewii-koncernen


- Men på et tidspunkt blev det lidt trivielt. For det var dagligt, at vi fik henvendelser fra kunder, der følte sig snydt. Så vi er ikke i tvivl om, at det er systematisk, og det er derfor, at vi har skredet til politianmeldelser af selskaberne, siger Lars Bonderup Bjørn.

Annonce

Det er systematisk

Ewii har inden anmeldelserne kontaktet selskaberne og rejst sagen i elbranchens handelsudvalg, men her er selskaberne ikke medlem, og da sagerne blev ved med at strømme ind i kundeservice, så valgte Ewii i sidste ende at politianmelde selskaberne for bedrageri.

- Det er så groft, det vi har set. De seriøse spillere i branchen laver også fejl, og det gør vi også selv. Men så retter man ind. Her er tale om systematisk snyd. Man stjæler kunderne, hvis man kan sige det. Man snyder sig frem. Derfor har vi svært ved at tro, at de retter ind, siger Lars Bonderup Bjørn.

Ifølge direktøren er strømmen af henvendelser, der handler om Velkommen, aftaget. Men der er fortsat en strøm af henvendelse omkring Norström. Ifølge Ewii så kigger politiet nu på sagerne, og derefter sender politiet sagerne videre til Forbrugerombudsmanden. Hos Forbrugerombudsmanden er man allerede flere gange stødt på Norström. Selskabet, der er stiftet i marts, er suverænt det selskab med flest klager i 2020.

Det er ikke lykkedes af få en kommentar fra Norström og Velkommen. JydskeVestkysten har henvendt sig telefonisk til kundeservicen hos Velkommen, men her henviser man  til Velkommens pressemail, og her er man ikke vendt tilbage. JydskeVestkysten har også mailet til direktør og ejer i Norström Martin Storm Rasmussen, der ikke er vendt tilbage.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Se klippene - udvalgte spørgsmål til statsministeren: Kan jeg bryde loven og via min uvidenhed slippe for straf?

Fredericia

Byrådsmedlem kritiserer styregruppe for nyt teater: - Det kom ud af den blå luft

Annonce