Annonce
forside

Først blev alarmen afblæst - så blev naboerne sendt ind igen

Der var skiftende meldinger under onsdagens brand i Snoghøj, som også kunne ses fra Fynssiden af Lillebælt. Foto: Nana Hanghøj

Under onsdagens brand i Snoghøj var der skiftende beredskabsmeldinger. Det hele var styret af røgens udvikling, forklarer vicepolitiinspektør.

Snoghøj: Først blev røgfaren afblæst, men blot en time senere skulle naboerne alligevel holde sig indendørs.

Meldingerne var skiftende under onsdagens store brand i en industribygning på Vesterballevej i Snoghøj.

- Tingene ændrer sig derude, og så er det vigtigt, at man hele tiden gør det, man vurderer er mest forsvarligt, forklarer vicepolitiinspektør Finn Ellesgaard Nielsen fra Sydøstjyllands Politi.

Han sad med i kommandostationen, KSN, hvorfra der blev udsendt fire beredskabsmeddelelser klokken 11.14, 12.14, 12.28 og 13.21.

Annonce

Indsatslederen fra brand vurderede hele tiden, hvor kraftig røgen var.

Finn Ellesgaard Nielsen, Sydøstjyllands Politi

Startede i det små

Under branden var der indsatsledere fra politi-, brand,- og sundhedsberedskabet. Politiet var i den koordinerende rolle, og de tre indsatsledere var hele tiden i kontakt med KSN.

Branden begyndte kl. 9.16. Men hvorfor varslede man så først om farlig røgudvikling to timer senere?

- Det startede jo i det helt små, hvor det ulmede en smule, og arbejderne forsøgte at slukke den. Siden udviklede røgen sig, og indsatslederen fra brand vurderede hele tiden, hvor kraftig den var, forklarer Finn Ellesgaard Nielsen.

Klokken 12.28 lød sirenen for afvarsling, da der "ikke længere var fare fra røgfanen", stod der i beredskabsmeddelelsen. Men kl. 13.21 blev de nærmeste naboer - i trekanten Snoghøjvej i vest, Vesterballevej i nord og Lyngsvej i syd - bedt om at blive indendørs og lukke vinduer, døre og ventilation.

- Vi fik kort tid efter en melding fra stedet om, at det fortsat var nødvendigt at blive indendøre, forklarer Finn Ellesgaard Nielsen.

Meldingerne afhænger blandt andet af røgens udvikling og retning.

- Nogle brande er mere forudsigelige, hvor vindretningen hele tiden er fast. Men der er ikke to brande, der er ens, siger han.

Politiet formoder, branden opstod som følge af arbejdet med at lægge tagpap. Men først i næste uge tages der endeligt stilling til brandårsagen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Læserbrev

SF mangler stadig svar i sagen om konsulent-besparelser

Læserbrev: Fredericia Dagblad lagde 23. januar igen spalteplads til nok et indlæg omhandlende Fredericia Kommunes brug af privat konsulentfirma til besparelser på socialt udsatte og handicappede borgeres botilbud. Denne gang var det koncernchef Yelva Bjørnholdt Jensen, som på vegne af Fredericia Kommune var ude med et indlæg. Det havde dog været klædeligt, hvis det stedet havde været en formand for et af de ansvarlige udvalg som udtalte sig. I Kolding har byrådet truffet den beslutning, at man selv påtager sig ansvaret for de besparelser, som man finder nødvendige. Det har den fordel, at der alt andet lige skal findes færre penge, når der ikke skal kastes flere 100.000 kroner. efter et privat konsulentfirma som Anne Brorson Consulting. Vi må formode, at koncernchefen har afstemt sit indlæg med de politisk ansvarlige? Indlægget besvarer dog stadig ikke de spørgsmål, SF tidligere har rejst, så nu spørger vi lige igen! Mener man seriøst, at man kan spare 3,7 millioner kroner på botilbud, uden borgerne kan mærke det? Tror man på, at borgerens indsats er uændret? 3,7 millioner svarer til årslønnen for minimum 10 pædagoger eller 10 SOSU-assistenter fordelt på 13 borgere! Der mangler ligeledes stadig svar på, om de berørte borgere er orienteret om, at deres private oplysninger er blevet delt, med en privat virksomhed? Det er selvfølgeligt helt legalt og inden for lovgivningens rammer og intention at følge op på om borgeren stadig får det relevante tilbud, men det er bestemt ikke nogen ny opfindelse at holde status- og opfølgningsmøder. I de tilfælde, hvor borgere har fået det bedre, er det naturligt med en ny vurdering, som i SF's optik bør ske i et samarbejde mellem den kommunale sagsbehandler og borgeren. F.eks ved brug af det man blandt fagfolk kalder en VUM (Voksen udredningsmetode), en metode socialrådgivere og socialformidlere er uddannet til at bruge. I SF mener vi, at kommunens brug af spare-konsulenter kan begrænse borgerens retskrav på at blive partshørt, når støtten forhandles ned. Når dette uvæsen har fået lov til at brede sig, er det jo ikke, fordi der er dårlige sagsbehandlere på de sociale voksenområder. Forklaringen er snarere den underfinansiering, der er og har været over en årrække på handicap- og udsatteområdet. Det er tydeligvis ikke her, 'det historiske velfærdsløft' er faldet. I betragtning af den solide økonomi, vi efter sigende har Fredericia, bør det være muligt på ordentlig vis at finde den nødvendige finansiering til handicappede og socialt udsatte borgeres tilbud, uden der skal gå kræmmermarked i aftalerne. Vi ser stadig i forventning frem til at få svar på vores spørgsmål meget gerne fra medlemmerne fra de fra de to udvalg, som sagerne hører under. Når byrådet i Kolding kan forholde sig til problematikkerne, kan det jo ikke passe at det skal være så svært at få de ansvarlige politikkere til svare.

Annonce