Annonce
Kolding

Farvel til tomme busser og goddag til nyt flextilbud

De borgere, som bor langt fra et busstoppested, får et nyt tilbud i løbet af foråret, når flexplus indføres i Kolding. Arkivfoto: Søren Dippel.
Det bliver lidt dyrere at tage en flextur, og en række busafgange med ingen eller meget få passagerer bliver sløjfet. Til gengæld kommer der to nye afgange fra Kolding til Jordrup og et nyt flex-tilbud til tyndtbefolkede dele af kommunen.

Kolding: Ingen busruter bliver helt nedlagt, men en stribe af afgangene på en række lokale ruter og skoleruter bliver sløjfet fra slutningen af juni næste år.

Taksten for at køre flextur stiger fra 4,00 kroner til 5,50 kroner pr. kilometer fra nytår.

Borgerne uden for bygrænsen får et helt nyt tilbud - flexplus, som kan benyttes, hvis man bor i et område uden bus og har brug for at blive fragtet hjemmefra til nærmeste busstoppested eller togstation efter nærmere regler. Prisen bliver 24 kroner.

Og rute 510 mellem Jordrup og Kolding får fra næste sommer to nye eftermiddagsafgange med henblik på at undersøge, om der er brug for bedre kollektiv trafik for specielt unge, som bor i Jordrup og går i skole i Kolding.

Det er indholdet af den sparepakke, som flertallet i teknik- og klimaudvalget netop er blevet enige om for at indfri kravet om, at der skal spares på den kollektive trafik i 2020 som følge af kommunens stramme budget. I alt giver ændringerne en besparelse på lige godt en million kroner.

Annonce
En bus sviner lige så meget som syv personbiler. De få borgere, som har brug for kørsel på de tidspunkter, hvor vi nu fjerner en afgang, henviser vi i stedet til at bestille en flexplus.

Jakob Ville (V), formand for teknik- og klimaudvalget.

Miljøet

- Vi har gået den kollektive trafik igennem med en tættekam. Vi nedlægger ingen ruter, men vi har fundet en række afgange på en række lokale ruter og skoleruter med meget få eller slet ingen passagerer. Derudover sætter vi fra nytår taksten for flexture op, så prisen bliver den samme som i flertallet af de øvrige Sydtrafik-kommuner, fortæller udvalgsformand Jakob Ville (V).

Han tilføjer, at Kolding Kommune i en tid med pres på økonomien ikke kan forsvare at have tomme busser kørende i rutefart – og heller ikke i forhold til miljøet og den grønne omstilling.

- En bus sviner lige så meget som syv personbiler. De få borgere, som har brug for kørsel på de tidspunkter, hvor vi nu fjerner en afgang, henviser vi i stedet til at bestille en flexplus- eller en flextur, siger Jakob Ville, som glæder sig over, at der er politisk enighed om at bevare muligheden for at tage en flextaxa i centerbyerne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
DEBAT

Opdateret: Kommentarfeltet under artikler virker igen

INFO: Vi har haft nogle tekniske problemer på vores hjemmeside, som har betydet, at det ikke har været muligt at debattere og skrive kommentarer under artiklerne. Problemet er nu løst. Vi beklager bøvlet og takker for tålmodigheden.

Annonce