Annonce
Fredericia

Finn er vild med Vintercup: Orienteringsløb på mountainbike

Finn har seks cykler derhjemme. Mest fordi han har svært ved at skaffe sig af med de udtjente jernheste. Her er han i færd med at gøre klar til den lokale Vintercup 4. februar. Foto: Peter Friis Autzen

Hver vinter arrangerer sydjyske cykelklubber Vintercup i hinandens hjemegne. Så går den vilde jagt på skjulte poster, mens der dystes på tid og paratviden.

Fredericia: - Jeg har kørt vintercup hvert år siden 1999. Hver gang med min faste makker, Poul Bang. Og jeg glæder mig til det lokale løb, siger Finn Gudmundsson.

Den 59-årige projektleder er synligt i god form. Mange år med triathlon og cykelsport har holdt ham skarp.

I vintertiden kan det være svært for cykelklubber at holde gejsten. Derfor har de sydjyske klubber slået sig sammen om at arrangere Vintercup en gang om måneden hver vinter fra november til marts.

- Det er et orienteringsløb for cykler. Vi kører mountainbike og crosscykler. Det er virkelig sjovt, og vi har deltagere af alle slags: Tykke og tynde, unge og ældre, mænd og kvinder. Man kører to og to sammen. Nogle kører far og søn, mor og datter eller to søskende sammen. Eller to kolleger. Vi ser alle kombinationer. Som regel omkring 250 par, siger Finn Gudmundsson, som glæder sig over makkerskabet med Poul Bang.

- Vi supplerer hinanden godt. Men han er den hurtigste af os to. Han er også en lille smule yngre, siger Finn, som modstræbende oplyser, at han og Poul fører deres gruppe.

Annonce
Finn har haft fast makker i Vintercup siden 1999, nemlig Poul Bang. Finn indrømmer, at Poul er den hurtigste af de to - hvilket måske også antydes af den mudrede "spray-tan", han her er udstyret med. Privatfoto

Nå frem og svar

Vintercup kommer til Fredericia søndag 4. februar klokken 10. Løbet køres i Taulov- og Skærbæk-området.

- De første hold sendes af sted klokken 10. Derefter sendes de afsted i en lind strøm frem til klokken 11. Hvert hold har halvanden time til at nå så mange af posterne som muligt. De får point for at finde posterne og for at svare korrekt på spørgsmålene, der venter på hver post. Hvis man er god til at svare rigtigt på spørgsmålene, kan man faktisk godt vinde uden at have nået alle posterne - langt fra alle når alle poster. Så det er en meget alsidig form for løb, siger Finn.

Hvis man når rundt til alle poster, cykler man typisk i omegnen af 30-35 kilometer. Dels på veje og dels i skov og på stier. Hvis lods-ejere i området ikke ønsker cykler på deres jord, markeres det på rytternes kort. Men som regel er lods-ejerne begejstrede for Vintercup. I forbindelse med løbet 4. februar har ingen lodsejere sagt nej. Ikke en eneste.

Holdene skal overholde færdselsloven, og der sker ingen afspærring af trafikken.

Det sker, at flere hold/par stimler sammen om den samme post - eller to poster lige ved siden af hinanden. Privatfoto

Find den, find den, find den!

Holdene skal ikke følge samme rute.

- Der er flere ruter. Så man kan altså ikke bare følge efter nogen af de andre. Og ruternes poster kan ligge meget tæt på hinanden. Så man skal være meget grundig med at vælge de rigtige poster - ellers går det galt, siger Finn.

Han elsker oplevelsen af at lede efter en svær post.

- Nogle gange er de rigtig godt skjult - inde i en busk eller nede i en grøft. At køre ind i en skov og lede, lede, lede. Find den, find den, find den! Måske efter at have valgt en lidt risikabel rute. Og så pludselig få øje på posten. Det giver altså et kick. Så råber man op: Dér er den!, siger Finn.

De andre deltagere har det på samme måde: Det er altid tydeligt at se på dem, om de har fundet deres post eller ej.

- Det er simpelthen skideskægt. Og så holder vi os i form hen over vinteren. Jeg glæder mig til 4. februar, siger Finn.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Seks Horsens-boksere i finalen ved JM

Læserbrev

I stedet for en ny bro skal der anlægges en ny sti på Den gamle Lillebæltsbro

Læserbrev: Det er helt forkerte betragtninger, der ligger til grund, når der lægges op til en ny Ny Lillebæltsbro og dermed til yderligere at lægge beslag på naturværdier til fordel for gigantiske bro- og vejprojekter på bekostning af reel livskvalitet. Hvor bliver klimaudfordringerne af i denne debat? Der går desværre fortsat alt for megen monumentalisme og "se-mig-her-projekter" i politikerne: "Se JEG har været. De bygger et monument for mig". Grøn Kultur Danmark anbefaler, at der i stedet sættes fokus på kvalitet frem for kvantitet - livskvalitet frem for vækst. Og det ud fra den simple betragtning, at det er vi nødt til, hvis menneskeheden skal overleve blot et par generationer endnu. "Det er", med Steen Hildebrandts ord (professor emeritus og adjungeret professor, red.), "ikke længere nok med en retningsændring. Det er nødvendigt med en total reorganisering af det samfund, den vestlige verden har indrettet sig på." Grøn Kultur Danmark anbefaler, at der tænkes mere i mindre, simplere og nærværende projekter. Vi bliver nødt til at skære ned på vores forbrug, slagte den hellige ko "vækst", fjerne pseudoarbejde, nedsætte arbejdstiden og fordele arbejdet på alle ressourcekompetencer som et skridt i en ny retning og tankegang. Grøn Kultur Danmark anbefaler, at der som led i en ny strategi i stedet for overvejelser om en ny broforbindelse anlægges en ny sti på Den gamle Lillebæltsbro, vel vidende at den ikke væsentligt vil kunne aflaste fremtidens forventede trafikstigning. Det skal den heller ikke: Den trafikstigning skal vi helt undgå at skabe. Giv dig tid. Brug din cykel, gå, benyt toget og nyd samvær med nye mennesker og vær med til at højne fysisk og psykisk folkesundhed.

Annonce