Annonce
Fredericia

Fire meninger om omstridt kalender: 370 kunder på to dage i frisørsalon

Fredericiakalenderen er solgt i 1410 eksemplarer, og den kostede 200 kroner. Foto: Klaus Madsen
Der har været debat på Facebook om Fredericiakalenderen. Flere butikker har følt sig vildledt, men andre har haft en god oplevelse. Her er fire meninger om den nye kalender.

Fredericia: Er butikkerne blevet snydt og vildledt? Eller har Fredericiakalenderen skaffet kunder i byen og mere omsætning i butikkerne?

Debatten har glødet på Facebook, og meningerne er delte. Vi spurgte fire handlende om deres erfaringer.

Nicole Christiansen, Frisørsalonen Hårværk

Nicole Christiansen, som ejer frisørsalonen Hårværk, så kalenderen som en god idé og ville gerne støtte den gode sag. En del af kalenderens overskud går nemlig til Mødrehjælpen.

Dagbladet fanger hende på telefonen, da hun onsdag har været i Hedensted hos en leverandør. Butikken løb onsdag tør for gaven - hårlak og tørshampoo. Efter tirsdag og onsdag har 370 været i salonen for at hente gaven.

Efter snakken med sælgeren fik hun den opfattelse, at gaven kun kunne benyttes 17. december. Men på kalenderen stod der frem til 23. december.

- Jeg havde regnet med mellem 200-400 solgte kalendere. Jeg havde slet ikke regnet med, der blev solgt så mange. Så det med kundetilstrømning må siges at passe, siger hun.

Da hun efterfølgende nærlæste betingelserne, frygtede hun et økonomisk tab. Men nu har hun fået en god ordning med sin leverandør, så det hænger sammen for hende.

- Jeg ærgrer mig over det, for det er jo ellers en god idé med sådan en kalender i Fredericia, siger hun.

Ole Mortensen, formand for Fredericia Shopping

- Vi sendte det rundt fra Fredericia Shopping, fordi vi syntes, det var en god idé og en måde, at få flere folk ned i byen. Den idé ville vi gerne præsentere medlemmerne for, og derfor sendte vi den videre. Så tog medlemmerne den derfra. Det er rigtigt træls, at nogle er blevet ramt af det og har haft udgifter på det. Men der er også nogle, der har haft positive oplevelser.

Kunne I have gjort noget anderledes i Fredericia Shopping?

- Set i bagklogskabens klare lys skulle vi måske have gjort mere opmærksom på, at værdien af det, man skulle give, kunne blive høj, siger Ole Mortensen.

Formanden for Fredericia Shopping driver selv tøjbutikkerne Tøjeksperten og Miami. De er ikke med i kalenderen.

Thomas Micheelsen, indehaver af Photocare i Danmarksgade:

- Jeg hørte om det fra en kollega i Horsens, som var med sidste år. De havde stor succes med det, så jeg var klar over, der ville komme mange, Vi har fået et par hundrede, og man kan komme indtil 23. december. Man får to billeder fremkaldt i 15 gange 20 centimeter. Det er noget, vi selv kan lave, så det er ikke en vare, vi skal bestille. Det har været positivt for vores vedkommende. Jeg kan ikke helt genkende de problemer, der har været med mangel på information, som andre har beskrevet. Men jeg kan sagtens forstå deres frustration.

Har I haft mersalg?

- Vi har haft nogle, der har bestilt ekstra billeder, og flere har spurgt: Nå, kan man få fremkaldt billeder her? Jeg ved ikke, om vi også vil deltage næste år. Der er meget arbejde i det, og i december er folk alligevel i byen for at købe julegaver.

Søren Møller, teaterchef, Fredericia Teater

- For os har det været helt klart fra start, hvordan det fungerer. Man kunne få en billet til en af vores mindre forestillinger, A Hero's Tale. Det var helt bevidst, at vi gjorde det med en af vores mindre forestillinger. De fleste går jo ikke i teatret alene, og vi har haft mersalg på det. Vi har erfaring for, at folk får en god oplevelse med de mindre forestillinger, og vi har været glade for ordningen. Det startede med at være én forestilling, en forpremiere. Det var så stor en succes, at vi åbnede for flere dage for at følge med.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Alarm 112

Politiet søger vidner til påkørsel

Coronavirus

Forsinket vaccineplan chokerer rejsebranchen: 'Vil det så ske igen - og til det værre?'

Annonce