Annonce
Trekantområdet

Flydende både/badebro søsat og navngivet i champagnebrus

Med store armbevægelser og skumsprøjt navngav Karl Andreassen Smedegårdssøens nye både/badebro "Titans Hvile". Søen giver ikke gamle søulke store udfordinger. Foto: Børge Larsen
"Smedegårdssøens Sølaug" satte onsdag aften en både/badebro i vandet. Det skal hjælpe både de badende og sikre båden "Titan" en fast fortøjningsplads.
Annonce

Lindeballe: Løser man ét problem, får man nemt et nyt.

Det har "Smedegårdssøens Sølaug" også måtte erkende. Sølaugets gamle kano, som i mange har været brugt af folk, der ville padle rundt i søen, kunne ikke mere.

I dens sted fik man fremskaffet jollen "Titan". Især byens børn var glade, for så kunne de igen sejle på søen.

Men jollen er både tungere og stikker dybere end kanoen. Derfor havde børnene vanskeligt ved at få jollen trukket så langt ind, at der var sikkerhed for, at den blev der, hvor den blev sat.

Det problem løser den nye både/badebro. Samtidig gør den det muligt for badende at komme i vandet uden at skulle gå de første par meter gennem "levende vand".

Det er især i forsommeren, det er et problem, fordi bestanden af haletudser er stor på den tid af året. Og resten af året er vandet tæt ved bredden ofte mudret i lettere til svær grad.

Derfor gik sølaugets Karl Andreassen i tænkeboks. Her brugte han løs af de ideer, han har opsamlet gennem mange virksomhedsbesøg til at konstruere en både/badebro til Smedegårdssøen.

Et er store tanken og gode ideer. Der skal også "rugbrødsmotorkraft" til at omsætte ideerne til virklighed. Den kraft blev leveret af John Møller Klausen og Jørgen Tang. Imens roede Jette Andersen "Titan" ind til den nye fortøjningsplads. Foto: Børge Larsen
Annonce

Flamingo i søen

Kernen i bådebroen er sammenlimede flamingoplader. De sikrer både/badebroen tilstrækkelig opdrift, så den ligger som en flydende, men forankret platform tæt ved søens bred.

Omkring flamingopladerne er der bygget en træramme, der sikrer den nødvendige stabilitet, så brugerne ikke i al for høj grad skal føle sig på gyngende grund. Både/badebroen duver selvfølgelig, men ikke i nævneværdig grad.

Konstruktionen blev fragtet til søen på en trailer med vippelad, så den kunne glide ned i vandet, nærmest som ved en stabelafløbning på et skibsværft. Velanbragt i søen blev den fastgjort til bunden med otte pæle, der blev hamret ned i bunden og samtidig gennem de øjer, der er sat fast på både/badebroens sider.

Det sidste er en konstruktion, der ved den efterfølgende søsætningsøl straks blev nytænkt andre kreative løsninger på.

Men både/badebroen lader umiddelbart til at kunne løse de to stillede opgaver. Ikke mindst fordi den i enden ud mod søen er blevet forsynet med en trappestige.

Et hvert fartøj, der sættes i vand, skal navngives. Det ved man også i Lindeballe, der ikke har haft havudsigt siden den sidste istid. Så Karl Andreassen knaldede proppen af den medbragt flaske skum og gav både/badebroen navnet "Titans hvile".

Så er der søsætning. Den nye både/badebro sættes i Smedegårdssøen uden de store problemer. Ikke mindst takket være den lånte vippetrailer. Foto: Børge Larsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Debat: Ved at være for sent med klimaet

Annonce