x
Annonce
Fredericia

For 99 år siden skrev bonde besked til eftertiden: Stemme fra 1918 fundet i forseglet flaske

Mejerichef, Jørgen Greve, fra Arlas store ostemejeri ud til motorvejen i Taulov. Det er omgivet af 50 hektar jord, som giganten ejer, og nu er resterne af den gamle Eisingballegaard netop revet ned. For at gøre området pænt. Men under stuegulvet fandt håndværkerne en hilsen fra fortiden. Foto: Peter Leth-Larsen

Arla har netop revet gammel gård på sin store mejerigrund ved Taulov ned. Under stuegulvet gemte der sig en overraskelse.

Fredericia: En røst fra fortiden er dukket op i Taulov. Under gulvet i beboelsen på en gammel gård, der netop er revet ned.

"I Sommeren Aaret 1918 bygger underskrevne Gaardeier Peder Sørensen nyt Stuehus", kan man læse i et fint håndskrevet brev i en forseglet, grøn flaske. Flasken fandt håndværkere, da de for en uges tid siden væltede Eisingballegaard tæt ved hjørnet af Skærbækvej og Kolding Landevej.

Ejendommen lå på Arla Foods 50 hektar store grund omkring det enorme Taulov Mejeri ud til motorvejen, og mejerichef, Jørgen Greve, kontaktede Fredericia Dagblad:

- De folk, vi har haft til at rive gården ned for at gøre stedet lidt pænt, ringede til mig og sagde, at de havde fundet noget, de aldrig havde set noget lignende af tidligere.

Annonce

Ejeren er tildelt Præmier for Havebrug og veldrevet Landbrug

Omtale af Eisingballegaard i optegnelsen "Danske Gaarde i Tekst og Billeder", udgivet i årene 1906-1934
I en forseglet flaske under gulvbrædderne lå et brev skrevet af Eisingballegaards daværende ejer, gårdejer Peder Sørensen. Det er dateret 17. august 1918 og fortæller om en udvidelse af ejendommen og om tidernes ugunst. Det var i slutningen af 1. Verdenskrig. I hilsenen til eftertiden er der også lagt et eksemplar af Fredericia Dagblad fra 27. september 1918. Den dag skrev vi blandt andet, at englænderne var rykket ind i Bulgarien, og at der fra kommuneskolen i Købmagergade i Fredericia var stjålet 1500 ernæringskort. Foto: Peter Leth-Larsen

Kostede 45.000 kr. i 1910

Gårdejer Sørensen fortsætter i brevet til eftertiden:

"Arbejdet samt Levering af Materiale udføres af Murermester Martin Langdahl (boende Børup Mark) for en Sum af 9000 Kroner".

Andre udgifter i forbindelse med udvidelsen af gården, som Peder Sørensen købte i 1910 for cirka 45.0000 kroner af Fuglsang Damgaard, beløb sig til 2000 kroner.

- Vi brugte gården til kontor, mens vi byggede mejeriet fra 1998, fortæller Jørgen Greve.

Det blev indviet i 2000. Arla har forpagtet en del af sine 50 hektar ud, og i nogle år var der planer om at opføre en ingrediensfabrik ved siden af ostemejeriet. Men de skrinlagdes.

Gård er fra 1820

Gården strakte sig over 40 tønder land i Peder Sørensens tid omkring 1. Verdenskrig.

Han havde både dyr og dyrkede marker. Det kan man læse i "Danske Gaarde i Tekst og Billeder" udgivet i årene 1906-1934. Optegnelsen findes på Lokalhistorisk Arkiv for Fredericia og Omegn på Frederik III's Vej, hvor der i "Taulov - det dejligste sogn i Danmark" af Mogens Lebech, 1970, tillige står at læse, at ejerne før Peder Sørensen og Fuglsang Damgaard var Jens Nielsen 1890-1910, Søren Johnsen 1850-1890 og Jens Sørensen 1834-1850. Ejendommen er dog anført i skrifter helt tilbage i 1820. Gården er på kort også stavet Ejsenballegaard. Den lå tidligere i Børup, men blev udflyttet til Skærbækvej efter en brand.

Fik tre børn

I "Danske Gaarde i Tekst og Billeder" nævnes det, at svinedriften under gårdejer Sørensen og - må det antages - hustru Ane, født Enevoldsen og datter af Møller Enevoldsen og hustru, Børup Mølle, blev hædret.

Og "Ejeren er tildelt Præmier for Havebrug og veldrevet Landbrug".

Peder Sørensen var søn af gårdejer Johan Sørensen, Højgaard, Kongsted, og hans kone, Maren Sørensen, født Nielsen. Ane og Peder fik tre børn, Marna Johanne, Ingvard Enevold og Ingeborg.

I brevet, som altså nu er dukket op, skriver husbonden i øvrigt også, at det var dyrt at udvide Eisingballegaard "paa Grund af stor europæisk Krig mellem Tyskland-Østrig paa den ene Side og Rusland-Frankrig-England-Belgien-Italien samt Amerika paa den anden Side".

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Genbrugspladserne: Christian Bro, her er løsningen

Læserbrev: Med reference til artiklen: Konservative ønsker åbning af alle genbrugspladser - 'ren populisme', mener S Vi har med reference kunnet læse i Fredericia Dagblad, at formanden for Miljø- og Teknikudvalget, Christian Bro (S), er blevet forarget og mener, det er ren populisme og noget sludder, at De konservative i Fredericia anbefaler at åbne alle genbrugsstationerne i Fredericia ved hjælp at et online booking system. Jeg blev ærligt talt noget forundret over denne tilgang. Jeg mener, Christian Bros udtalelse er ren arrogance over for et åbent forslag, der vil gavne borgerne i Fredericia kommune og et forslag, der vil eliminere de trafikale problemer ved genbrugspladserne. Det er meget skuffende. Christian Bro mener, det vil pålægge kommunen en al for stor administrativ byrde, hvilket jeg 100% kan afvise. Så derfor har De Konservative i Fredericia taget sagen i egen hånd og undersøgt, hvem der kan udbyde et online booking system til Fredericia, hvad det vil koste og hvor hurtigt systemet kan implementeres. Vi har i dag været i telefonisk kontakt med Allan B. Johansen, vicedirektør, chef for genbrug og udvikling hos Affaldplus.dk. AffaldPlus driver i dag 20 genbrugspladser og 11 haveaffaldspladser fordelt på Sjælland. Lad mig uddybe nærmere. Systemet virker i bund og grund på samme måde, som når du booker et bord på en af byens restauranter. Du vælger en genbrugsplads og et ledigt tidspunkt for aflevering. Du angiver dit telefonnummer og din nummerplade. Herefter får du en elektronisk billet på SMS. Hvis du ikke kan bruge et online bookingsystem, kan du ringe til AffaldPlus og booke telefonisk, ligesom at booke bord telefonisk på en restaurant. Du møder herefter op med dit affald på det bookede tidspunkt og har 20 minutter til at aflevere det. Tidsintervallet kan frit defineres af kommunen. Fordelene ved et bookingsystem, fremfor intet system eller andre metoder, etc., er: 1. Ingen kilometerlange køer ved genbrugspladserne, som vi ser nu. 2. Der kan kun bookes det antal samtidige på genbrugspladserne, kommunen finder forsvarligt. (smitterisikoen minimeres) 3. Der er ingen CO2-udledning fra biler, der holder og venter i de lange køer og ingen farlige trafikale situationer 4. Borgeren er garanteret, at man kan komme til på det bookede tidspunkt uden at skulle holde i kø eller frygte, at der er for mange på genbrugspladsen samtidigt. Altså ingen unødvendig tidsspilde for borgerne Systemet kan implementeres på under fire timer, fra bestilling fra kommunen, til det fungerer for borgeren. Det koster ca. 15.000 kr. at implementere. Kommunen betaler 30 øre pr. elektronisk billet, der sendes pr. SMS til de borgere, der booker. AffaldPlus håndterer alle dem, der ikke kan håndtere onlinebookinger og ringer deres booking ind. Kommunen har derfor ingen administrative opgaver udover at kontrollere, at de, der kommer til genbrugspladserne, har booket. Det er ikke anderledes, end at der står en i dag og holder øje med, at der ikke lukkes for mange ind. Kommunen behøver ikke personale til at dirigere trafikken, da der ikke vil opstå køer. Systemet er blot et eksempel på et af de onlinebookingsystemer, der findes i dag, og et eksempel på et system, der bruges i andre kommuner, hvoraf nogle har brugt det i flere år med stor succes. Det er derfor mit håb, at Christian Bro vil sænke paraderne og kigge på forslaget. Det vil være til gavn for byens borgere og for begrænsningen af Covid19 og mindske de trafikale problemer. Christian Bro (S) er velkommen til at kontakte mig, hvis han har behov eller brug for hjælp.

Danmark

Live: Børn og lærere er ikke forsøgskaniner, siger Søren Brostrøm

Fredericia

Tøjhuset tøver med aflysninger: Venter på præcisering

Annonce