Annonce
Trekantområdet

Forsyningsselskab er helt ude af eventyr med trehjulede elscootere: Tabte stort millionbeløb

Tirsdag solgte Ewii den sidste bid Ewii Mobility, der har stået bag Triplen. Samlet har forsyningsselskabet tabt 60 millioner kroner på erhvervseventyret, siden køretøjet blev præsenteret i 2015. Arkivfoto: Mads Hansen
Ewiis beslutning om at udvikle og sælge en trehjulet elscooter har været dyr for forsyningsselskabet, der dækker Trekantområdet. Men nu er Ewii endegyldigt ude af erhvervseventyret, efter selskabet har solgt den sidste ejerandel i selskabet Ewii Mobility.

Kolding: Ideen med et trehjulet køretøj, der kan bruges i storbyer til vareudbringning, er sådan set god nok. Forretningen hører bare ikke til i et forsyningsselskab. Sådan lyder konklusionen fra administrerende direktør i Ewii Lars Bonderup Bjørn. Ewii oplyser, at virksomheden netto har tabt 60 millioner kroner på køretøjet siden 2015.

Tirsdag solgte Ewii den aktiepost på 21 procent, som selskabet fik for et år siden i forbindelse med, at Ewii skød samtlige aktiver i datterselskabet Ewii Mobility ind i det hollandske selskab Noorenz B.V.

Ewii solgte i 2018 flere tabsgivende selskaber, blandt andet et selskab, der arbejdede med brændselsceller og et datterselskab, der arbejdede med telemedicin. Nu er man også helt ude af selskabet med de trehjulede køretøjer, der blev solgt under navnet Tripl. Oprydning blev sat i søen af Lars Bonderup Bjørn, der kom til det kriseramt selskab i begyndelsen af 2018.

- Vi har solgt aktieposten for et tocifret millionbeløb til hollænderne. Men det er i den lave ende af et tocifret millionbeløb. Men jeg er godt tilfreds med prisen, siger Lars Bonderup Bjørn.

Annonce
- Det tager noget tid at have sådan en aktiepost. Vi har jo et ansvar. Men vi vil jo ikke noget med selskabet, så det har været et hængeparti fra den oprydning, vi har været igennem.

Lars Bonderup Bjørn, der er administrerende direktør i Ewii

Hængeparti fra oprydningen

Den lille gevinst er dog et lille plaster på såret, efter at Ewii har tabt samlet cirka 60 millioner kroner på køretøjet, der blev officielt præsenteret på Folkemødet i 2015.

- Det er super godt for begge parter, at vi nu er kommet ud. Det tager noget tid at have sådan en aktiepost. Vi har jo et ansvar. Men vi vil jo ikke noget med selskabet, så det har været et hængeparti fra den oprydning, vi har været igennem, siger Lars Bonderup Bjørn.

Siden introduktion i 2015 er der i rundetal solgt cirka 60 køretøjer i Danmark. Og bare det seneste år har det hollandske selskab solgt et tilsvarende antal, der blandt andet kører rundt i Paris.

- Det er også deres kerneforretning. Det gør en stor forskel, siger Lars Bonderup Bjørn, der godt kan at se ideen i køretøjet.

- Et mindre, elektrificeret køretøj i et byområde er en god idé. Det er ikke et dårligt produkt. Men i et forsyningsselskab kan du ikke tænke salg på den måde. Køretøjerne skal godkendes som en personbil. Det er enormt dyrt. Det er også et marked, hvor der er mange løsninger på gaden. Og det er ikke nødvendigvis det bedste produkt, der vinder. Det handler også om markedsføring og de rigtige salgskanaler, siger Lars Bonderup Bjørn.

- Vi har solgt aktieposten for et tocifret millionbeløb til hollænderne. Det er i den lave ende af et tocifret millionbeløb, men jeg er godt tilfreds med prisen, siger administrerende direktør i Ewii Lars Bonderup Bjørn. Arkivfoto: Nana Hanghøj
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce