Annonce
Erhverv

Fortsat udfordringer med ulovlig parkerede lastbiler: Måske kan Giv et praj-app'en hjælpe

Udenlandske lastbilchauffører overnatter ofte i deres lastbiler rundt omkring. Chaufførerne mangler steder at parkere, mens de venter på at få et nyt læs. I august lukkede Fredericia Kommune en uautoriseret p-plads på Vejlbyvej ved Ball. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
Taulov Transport Center vil have omfanget af ulovligt parkerede lastbiler undersøgt. Udvalgsformand vil tage forslag op med forvaltningen.

Taulov: Der er fortsat problemer med ulovligt parkerede lastbiler i industrikvarterne i Taulov. Det konstaterer formand for Taulov Transport Center, Torben Aldershaab, som dog ikke kender størrelsen af problemet.

Derfor har netop Taulov Transport Center planer om at få sagen undersøgt her i 2020. Man er i gang med at finde ud af, hvem der kan stå for sådan en opgave.

- Vi vil gerne bruge nogle penge på at undersøge, hvem er de, og hvad laver de lastbiler her. Det er min klare forventning, vi skal have det på plads i år, fortæller Torben Aldershaab.

Han hører fortsat jævnligt fra foreningens medlemmer, at der holder lastbiler parkeret ulovligt, men måske kan app'en Giv et praj være med til at løse nogle af udfordringerne. Det har man forsøgt sig med i Horsens Kommune, som har gode erfaringer.

I 2019 blev der indberettet ulovlig parkerede lastbiler gennem app'en 95 gange, hvilket førte til der blev udstedt 332 parkeringsafgifter, skrev Horsens Folkeblad for nylig.

Annonce

Vi vil gerne bruge nogle penge på at undersøge, hvem er de, og hvad laver de lastbiler her. Det er min klare forventning, vi skal have det på plads i år.

Torben Aldershaab, formand Taulov Transport Center

Udvalgsformand er interesseret

Det er måske en idé, som også Fredericia Kommune kan benytte sig af. Kommunen benytter sig i forvejen af Giv et praj-app'en, som blandt andet bruges af borgere til at fortælle om huller i vejen.

- Jeg vil helt klart drøfte det med Fredericia Kommune, som vi jævnligt holder møder med. Måske er det et skridt på vejen. Som jeg læser det, har det i hvert fald løst noget af problemet, mener han.

Formand for by- og planudvalget i Fredericia Kommune Steen Wrist Ørts (S) kender app'en Giv et praj ganske godt og ligeledes de jævnlige udfordringer med ulovlige lastbiler. I Fredericia Kommune bruges app'en dog ikke til at indberette ulovlige lastbiler.

- Jeg er ikke bekendt med erfaringerne fra Horsens, men det lyder interessant, så det vil jeg bede forvaltningen kigge på, siger Steen Wrist Ørts.

Må kun holde kort tid på rastepladser

Den største udfordring i forbindelse med de udenlandske lastbilers ulovlige parkering er - ifølge Torben Aldershaab - 25 timers-reglen, som blev indført 1. juli 2018 af et flertal i Folketinget, der betyder, at lastbiler ikke må parkere mere end 25 timer på rastepladserne i Danmark.

- Skal de holde længere tid, er de tvunget til at finde et andet sted end rastepladserne. Vi løser ikke problemerne 100 procent ved at jage dem et andet sted hen. Man skal nok løse problemerne nationalt ved at kigge på 25 timers-reglen eller kigge på det internationalt for at finde en løsning, mener Torben Aldershaab.

Mener ikke safepark er løsningen

Tidligere har Fredericia Kommune sammen med Taulov Transport Center sørget for en parkeringsplads ved virksomheden Anneberg i årene 2016 til 2018, men det var et forsøg, som der ikke er planer om at genoplive.

I Tyskland findes der flere steder såkaldte safeparks, hvor chaufførerne mod betaling kan parkere under ordnede forhold. Den løsning har været debatteret i Taulov Transport Center flere gange.

- Virksomheder med egne vognmænd i Taulov har i grove træk selv etableret forhold til de chauffører, som kører til og fra virksomheden. Hvis man laver en safepark, og de i forvejen selv har lavet parkeringsfaciliteter, er det nok svært for dem at se, hvorfor de skal parkere der. Og mange udenlandske chauffører kan ikke selv betale, forklarer Torben Aldershaab og fortsætter:

- Så hvis vi etablerer en safepark - og de stadig parkerer ude på vejene, fordi de ikke selv har råd, har man ikke løst noget som helst. Derfor mener jeg, problemet skal løses nationalt, siger han.

I august 2019 satte Fredericia Kommune parkering forbudt-skilte og betonklodser op ved en tom grund på Vejlbyvej, hvor udenlandske chauffører ofte parkerede i kortere eller længere perioder.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fodbold

Hedensted vil drille topholdene

Sport

Horsens hapser Fredericias cheftræner

Annonce