Annonce
Erhverv

Fra videnskab til virksomhed: Start ups har nydt godt af innovationsforløb i Food Innovation House

I Food Innovation House har Sander Seiwert med sin virksomhed Brannatura fået den nødvendige sparring til forretningsudvikling, salg og brug af netværk. Noget, der netop har resulteret i en investor. Virksomheden udvikler plantebaserede fødevarer baseret på havre, planteprotein og frugt. Foto: Michael Svenningsen
Den kommercielle del af at drive forretning kan være en fjern virkelighed, hvis man som iværksættervirksomhederne We Do Plants og Brannatura er mere drevet af en klimatisk agenda end profit på bundlinjen. I Food Innovation House har de fået hjælp til at findpudse produkter og forretningplan.

Vejle: Et univers for uddannelse, workshops og matchmaking.

Sådan lyder de grundlæggende ambitioner for det nye værksted i Food Innovation House, Plantbased Innovation Hub, som skal lægge yderligere på mulighederne for at hjælpe fødevarevirksomheder med at skabe vækst indenfor det voksende marked for plantebaserede fødevarer.

For nogen måske en fjern, flippet tanke. Men ikke desto mindre en tese og ambition med argumenterne i orden.

Annonce

COO i Food Innovation House Gyda Bay er da heller ikke et sekund i tvivl om, at fremtidens fødevareforbrug i langt højere grad er plantebaseret, og at der er brug for skabe de bedst mulige vilkår for nye grønne idémænd.

- Det er for eksempel veldokumenteret, at vi kommer til at mangle proteinkilder i fremtiden. Blandt andet på grund af befolkningstilvækst. Mange af de plantebaserede fødevarer er meget mere rige på de aminosyrer, kroppen har brug for, og kan give helt andre muligheder for restitution og forebyggelse af sygdomme, siger hun.

Innovationshuset for fødevareproduktion på Lysholt Allé tilbyder til daglig kontorpladser til en række fødevarevirksomheder, der både tæller start ups, partnere og større virksomheder, som ønsker at omlægge dele af deres sortiment til eksempelvis plantebaserede varer.


Jeg er allermest plantenørd - og har aldrig været drevet af penge. Derfor var det en enormt stor hjælp at kunne alliere sig med nogen som Food Innovation House, der kunne vejlede i, hvordan forretningsdelen skulle skæres. Også selvom We Do Plants klart arbejder mest ud fra en klimatisk tankegang.

Jakob Gjerulff, ejer af We Do Plants


Her kan virksomhederne dels nyde godt af husets faciliteter; såsom et smagstestcenter og demo-supermarkedet med eyetracking-teknologi, eller blive en del af innovationsforløb, hvor der stilles skarpt på blandt andet produktudvikling og ledelsesmæssig strategi.

Hjælp til forretningsudvikling

En af de start ups, der har været i et forløb hos Food Innovation House, er We Do Plants.

Virksomheden, som i dag holder til i København, udvikler koncepter og løsninger inden for vertikalt landbrug. En landbrugsform, hvor man dyrker lagvist i højden - og dermed kan optimere produktionen.

Dét blandt andet fordi, at dyrkningsformen giver bedre mulighed for at kontrollere afgrøderne og næringsprincipperne undervejs, fortæller Jakob Gjerulff, der er stifter af We Do Plants.

- Vertikalt landbrug er begyndt at blive en varieret størrelse. Mange associerer det med dyrkning af afgrøder i vand, men det behøver det ikke være. I We Do Plants arbejder vi for eksempel mest med tågevanding, hvor du har rodnet og plante i miljøer for sig. Tågen genereres af små generatorer, og dermed sparer du også pumpedriften fra vandgartnerierne, siger han.

We Do Plants blev for to år siden tilbudt et virksomhedsudviklingsforløb hos Food Innovation House, som hjalp Jakob Gjerulff med at udvikle forretningsdelen og finpudse de koncepter, der tegner virksomheden.

I dag har man et partnerskab med cateringfirmaet Cofoco og leverer blandt andet mikrogrønt til detailhandlen.

- Jeg er allermest plantenørd - og har aldrig været drevet af penge. Derfor var det en enormt stor hjælp at kunne alliere sig med nogen som Food Innovation House, der kunne vejlede i, hvordan forretningsdelen skulle skæres. Også selvom We Do Plants klart arbejder mest ud fra en klimatisk tankegang, siger Jakob Gjerulff, der ikke lægger skjul på, at hans agenda med at udvikle vertikalt landbrug og grønne fødevarer er idealistisk.

- Efterhånden siger alle fødevarevirksomheder med respekt for sig selv jo, at de har en grøn profil. Man drukner totalt, for det er de færreste, der gør noget og ikke bare snakker. Vi lader som om, at det skulle være bæredygtigt at trykke på en knap og få fragtet en håndfuld citroner til Danmark, når bare produktionen har været i orden. Men det handler om det samlede aftryk, vi sætter. Det er vigtigt, at det ikke bare kommer til at handle om at fortælle den gode historie.

Annonce

Fra udvikling til ud i butikkerne

Der er godt gang i et holdningskifte til plantebaserede fødevarer, hvor flere og flere får øjnene op for produkternes sundheds- og klimamæssige fordele.


Vi er kun videnskabsfolk i virksomheden, så da vi startede op i 2017, havde vi slet ingen erfaring med, hvordan man udvikler en forretningsplan, sælger sit produkt eller kommunikerer sin virksomhed ud til forbrugerne.

Sander Seiwert, ejer af Brannatura


Ét er dog lovningen på en krop i bedre balance og muligheden for at bidrage til grøn omstilling via fødevareforbrug. Noget andet er, at de plantebaserede produkter, som kommer på hylderne, helst også skal være af en kvalitet, hvor de overfor forbrugeren fremstår som et godt alternativ til traditionelle varer - og ikke blot et helseprodukt.

Netop den udfordring har Sander Seiwert med sin start up-virksomhed, Brannatura, fået hjælp til at løse i Food Innovation House, hvor han de seneste to år har haft en kontorplads.

- Vi er kun videnskabsfolk i virksomheden, så da vi startede i 2017, havde vi slet ingen erfaring med, hvordan man udvikler en forretningsplan, sælger sit produkt eller kommunikerer sin virksomhed ud til forbrugerne, siger Sander Seiwert, som med Brannatura udvikler plantebaserede produkter med særlig fokus på ernæring.

Mens der også udvikles på plantebaseret ost, yoghurt og køderstatninger, er det hovedsageligt inden for havredrikke, at Sander Seiwert og Brannatura er kommet langt med sine produkter.

Endda så langt, at man gennem netværket i Food Innovation House for nylig lykkedes med at lande en endnu hemmelig partner, som skal hjælpe planteprodukterne ud på varehylderne - forhåbentligt allerede i efteråret.

- Det er et af de matches mellem to virksomheder, jeg er allermest stolt af at have været med til at lave i Food Innovation House. Fordi det viser, at en virksomhed som Sanders - med den rigtige sparring - rent faktisk kan komme ud over stepperne og ind på markedet og gå fra udvikling til ud i butikkerne, siger Gyda Bay.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce