x
Annonce
Fredericia

Frivillige arbejder på at lave ny beboerforening - interessen er dog ikke så stor som håbet

Det var Skovhave-projektet, som fik fire initiativtagere til at gå i gang med at danne en beboerforening, der kan varetage borgernes interesser i Erritsø og Snoghøj. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
Planen er at holde et informationsmøde i marts eller april.

Erritsø: Fire initiativtagere står bag planerne om at oprette en ny beboerforening i Erritsø og Snoghøj, så beboerne står stærkt, når der fremover lanceres nye planer for området.

Interessen for at være med kunne dog godt have været større. De fire initiativtagere Carsten og Pia Gerdes Sørensen og naboparret Kirsten og Steen Ravn søsatte idéen efter sagen om Skovhave-projektet, hvor formand for by- og planudvalget i Fredericia Kommune, Steen Wrist Ørts (S) opfordrede borgerne til at lave en beboerforening.

Indtil nu har initiativtagerne fået 20-25 tilkendegivelser fra interesserede.

- Vi havde håbet på, vi havde hørt fra lidt flere. Vi savner respons fra de grundejerforeninger, vi har sendt ud til, fortæller Carsten Gerdes Sørensen.

Annonce

Vanskeligt at komme i kontakt med grundejerforeninger

Han fortæller, at det har vist sig, at det har været vanskeligt at skaffe opdaterede oplysninger på, hvem der er formænd i de forskellige grundejerforeninger. Derfor har det været vanskeligt at komme i kontakt med dem. Det arbejder de fire initiativtagere nu på.

Samtidig bliver der snart sendt en status ud til dem, der har responderet, så de ved, hvor langt processen er.

- Vi har fundet et sted, vi kan holde det første informationsmøde om beboerforeningen. Vi har ikke sat en dato på endnu, fordi vi håber at få lidt flere med. Det bliver dog ultimo marts eller primo april, fortæller Carsten Gerdes Sørensen.

Han peger på, at selvom de er fire initiativtagere, har de brug for hjælp til at danne en beboerforening - gerne nogen, som kender til at danne eller drive lignende foreninger. Men alle er velkomne. Hvis man har lyst til at være med i den nye beboerforening, kan man få flere oplysninger på mail hos Carsten Gerdes Sørensen: 1cbs@profibermail.dk

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Genbrugspladserne: Christian Bro, her er løsningen

Læserbrev: Med reference til artiklen: Konservative ønsker åbning af alle genbrugspladser - 'ren populisme', mener S Vi har med reference kunnet læse i Fredericia Dagblad, at formanden for Miljø- og Teknikudvalget, Christian Bro (S), er blevet forarget og mener, det er ren populisme og noget sludder, at De konservative i Fredericia anbefaler at åbne alle genbrugsstationerne i Fredericia ved hjælp at et online booking system. Jeg blev ærligt talt noget forundret over denne tilgang. Jeg mener, Christian Bros udtalelse er ren arrogance over for et åbent forslag, der vil gavne borgerne i Fredericia kommune og et forslag, der vil eliminere de trafikale problemer ved genbrugspladserne. Det er meget skuffende. Christian Bro mener, det vil pålægge kommunen en al for stor administrativ byrde, hvilket jeg 100% kan afvise. Så derfor har De Konservative i Fredericia taget sagen i egen hånd og undersøgt, hvem der kan udbyde et online booking system til Fredericia, hvad det vil koste og hvor hurtigt systemet kan implementeres. Vi har i dag været i telefonisk kontakt med Allan B. Johansen, vicedirektør, chef for genbrug og udvikling hos Affaldplus.dk. AffaldPlus driver i dag 20 genbrugspladser og 11 haveaffaldspladser fordelt på Sjælland. Lad mig uddybe nærmere. Systemet virker i bund og grund på samme måde, som når du booker et bord på en af byens restauranter. Du vælger en genbrugsplads og et ledigt tidspunkt for aflevering. Du angiver dit telefonnummer og din nummerplade. Herefter får du en elektronisk billet på SMS. Hvis du ikke kan bruge et online bookingsystem, kan du ringe til AffaldPlus og booke telefonisk, ligesom at booke bord telefonisk på en restaurant. Du møder herefter op med dit affald på det bookede tidspunkt og har 20 minutter til at aflevere det. Tidsintervallet kan frit defineres af kommunen. Fordelene ved et bookingsystem, fremfor intet system eller andre metoder, etc., er: 1. Ingen kilometerlange køer ved genbrugspladserne, som vi ser nu. 2. Der kan kun bookes det antal samtidige på genbrugspladserne, kommunen finder forsvarligt. (smitterisikoen minimeres) 3. Der er ingen CO2-udledning fra biler, der holder og venter i de lange køer og ingen farlige trafikale situationer 4. Borgeren er garanteret, at man kan komme til på det bookede tidspunkt uden at skulle holde i kø eller frygte, at der er for mange på genbrugspladsen samtidigt. Altså ingen unødvendig tidsspilde for borgerne Systemet kan implementeres på under fire timer, fra bestilling fra kommunen, til det fungerer for borgeren. Det koster ca. 15.000 kr. at implementere. Kommunen betaler 30 øre pr. elektronisk billet, der sendes pr. SMS til de borgere, der booker. AffaldPlus håndterer alle dem, der ikke kan håndtere onlinebookinger og ringer deres booking ind. Kommunen har derfor ingen administrative opgaver udover at kontrollere, at de, der kommer til genbrugspladserne, har booket. Det er ikke anderledes, end at der står en i dag og holder øje med, at der ikke lukkes for mange ind. Kommunen behøver ikke personale til at dirigere trafikken, da der ikke vil opstå køer. Systemet er blot et eksempel på et af de onlinebookingsystemer, der findes i dag, og et eksempel på et system, der bruges i andre kommuner, hvoraf nogle har brugt det i flere år med stor succes. Det er derfor mit håb, at Christian Bro vil sænke paraderne og kigge på forslaget. Det vil være til gavn for byens borgere og for begrænsningen af Covid19 og mindske de trafikale problemer. Christian Bro (S) er velkommen til at kontakte mig, hvis han har behov eller brug for hjælp.

Danmark

Live: Børn og lærere er ikke forsøgskaniner, siger Søren Brostrøm

Annonce