x
Annonce
Fredericia

Genbrugsbutik oplever også corona-udfordringer: Folk stjæler og afleverer skrald

Butiksleder Leif Larsen viser indholdet i den container, der normalt kun benyttes af genbrugsforretningen til defekte møbler. Den seneste uge har almindelige borgere fyldt den med usælgeligt ting som havelåger, radiatorer og affaldssække. Foto: Thomas Nedergaard Rasmussen
Henkastet affald og tyveri er blandt udfordringerne, som de frivillige hos Erritsø Genbrug i stigenede grad må forholde sig til. Lukkede genbrugspladser kan være en del af forklaringen, mener butikslederen.

Erritsø: Coronapandemien sætter også præg på dagligdagen for de frivillige bag Kirkens Korshærs genbrugsbutik i Erritsø, Erritsø Genbrug.

Butikken har holdt lukket siden 12. marts, men på skift møder de frivillige fortsat ind for at rydde op og sætte de ting, der bliver doneret til butikken, til side.

På det seneste har butiksleder Leif Larsen og de øvrige frivillige dog kunne konstatere, at ikke alle kommer med gode hensigter.

Blandt andet benytter den container, der normalt fyldes op med butikkens defekte møbler, til at komme af med gammelt affald. Leif Larsen tror, det er en konsekvens af, at de kommunale genbrugspladser også holder lukket i disse uger, og dermed havner affald, der på ingen måde kan sælges videre, hos Erritsø Genbrug.

Containeren blev tømt så sent som tirsdag i sidste uge, men allerede nu ligger der radiatorer, havelåger, metal og sække med blandet affald.

Annonce

Når folk kommer og roder, så er det regulært tyveri. Det er noget, der var tiltænkt butikken, og når man tager det, så er det jo tyveri.

Leif Larsen, butiksleder Erritsø Genbrug

Tager modet fra de frivillige

Containeren er blot det ene af to problemer, de oplever i disse dage hos Erritsø Genbrug.

Den anden findes i det lille vindfang, hvor folk kan efterlade genbrugsting, de ønsker at donere til butikken. Men fordi selve butikken kun i begrænset omfang er bemandet, frister det flere til at slå vejen forbi og rode i de donerede ting, fortæller Leif Larsen.

- Når folk kommer og roder, så er det regulært tyveri. Det er noget, der var tiltænkt butikken, og når man tager det, så er det jo tyveri. Jeg kan ikke finde et andet ord for det.

- Det tager modet fra de frivillige, som trods corona stadig vil hjælpe til, så vi sørger for, at der er ryddet op, siger Leif Larsen.

De frivillige har flere gange taget folk, der roder med de donerede ting, på fersk gerning, men ingen af episoderne er blevet meldt til politiet.

- De har så meget andet at give sig til, siger Leif Larsen, der alligevel er træt af udfordringen, som han oplever er blevet mere og mere almindelig.

- Fredag eftermiddag var der sat seks-otte flyttekasser op, og i løbet af aftenen var de rodet godt og grundigt igennem, da den frivillige lørdag formiddag kom for at sætte tingene ind.

For at forebygge nogle af udfordringerne er der nu lagt en presenning over containeren, så folk kan se, der ikke er tale om en offentlig container. Desuden overvejer Erritsø Genbrug at sætte en form for afspærring op for at forhindre adgangen til butikkens område.

Flere gange har frivillige fra Erritsø Genbrug oplevet, at sække eller andre ting i de lille udfang er gennemrodet. Stedet bruges ellers af folk, der ønsker at donere deres ting til genbrugsbutikken. Foto: Thomas Nedergaard Rasmussen
For at forhindre at folk lægger deres affald i containeren, har Errttsø Genbrug nu lagt en presenning over den. Foto: Thomas Nedergaard Rasmussen
En af de efterladte varer i containeren er en gammel havelåge. Den forventer Leif Larsen ikke at kunne sælge i genbrugsbutikken. Foto: Thomas Nedergaard Rasmussen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Genbrugspladserne: Christian Bro, her er løsningen

Læserbrev: Med reference til artiklen: Konservative ønsker åbning af alle genbrugspladser - 'ren populisme', mener S Vi har med reference kunnet læse i Fredericia Dagblad, at formanden for Miljø- og Teknikudvalget, Christian Bro (S), er blevet forarget og mener, det er ren populisme og noget sludder, at De konservative i Fredericia anbefaler at åbne alle genbrugsstationerne i Fredericia ved hjælp at et online booking system. Jeg blev ærligt talt noget forundret over denne tilgang. Jeg mener, Christian Bros udtalelse er ren arrogance over for et åbent forslag, der vil gavne borgerne i Fredericia kommune og et forslag, der vil eliminere de trafikale problemer ved genbrugspladserne. Det er meget skuffende. Christian Bro mener, det vil pålægge kommunen en al for stor administrativ byrde, hvilket jeg 100% kan afvise. Så derfor har De Konservative i Fredericia taget sagen i egen hånd og undersøgt, hvem der kan udbyde et online booking system til Fredericia, hvad det vil koste og hvor hurtigt systemet kan implementeres. Vi har i dag været i telefonisk kontakt med Allan B. Johansen, vicedirektør, chef for genbrug og udvikling hos Affaldplus.dk. AffaldPlus driver i dag 20 genbrugspladser og 11 haveaffaldspladser fordelt på Sjælland. Lad mig uddybe nærmere. Systemet virker i bund og grund på samme måde, som når du booker et bord på en af byens restauranter. Du vælger en genbrugsplads og et ledigt tidspunkt for aflevering. Du angiver dit telefonnummer og din nummerplade. Herefter får du en elektronisk billet på SMS. Hvis du ikke kan bruge et online bookingsystem, kan du ringe til AffaldPlus og booke telefonisk, ligesom at booke bord telefonisk på en restaurant. Du møder herefter op med dit affald på det bookede tidspunkt og har 20 minutter til at aflevere det. Tidsintervallet kan frit defineres af kommunen. Fordelene ved et bookingsystem, fremfor intet system eller andre metoder, etc., er: 1. Ingen kilometerlange køer ved genbrugspladserne, som vi ser nu. 2. Der kan kun bookes det antal samtidige på genbrugspladserne, kommunen finder forsvarligt. (smitterisikoen minimeres) 3. Der er ingen CO2-udledning fra biler, der holder og venter i de lange køer og ingen farlige trafikale situationer 4. Borgeren er garanteret, at man kan komme til på det bookede tidspunkt uden at skulle holde i kø eller frygte, at der er for mange på genbrugspladsen samtidigt. Altså ingen unødvendig tidsspilde for borgerne Systemet kan implementeres på under fire timer, fra bestilling fra kommunen, til det fungerer for borgeren. Det koster ca. 15.000 kr. at implementere. Kommunen betaler 30 øre pr. elektronisk billet, der sendes pr. SMS til de borgere, der booker. AffaldPlus håndterer alle dem, der ikke kan håndtere onlinebookinger og ringer deres booking ind. Kommunen har derfor ingen administrative opgaver udover at kontrollere, at de, der kommer til genbrugspladserne, har booket. Det er ikke anderledes, end at der står en i dag og holder øje med, at der ikke lukkes for mange ind. Kommunen behøver ikke personale til at dirigere trafikken, da der ikke vil opstå køer. Systemet er blot et eksempel på et af de onlinebookingsystemer, der findes i dag, og et eksempel på et system, der bruges i andre kommuner, hvoraf nogle har brugt det i flere år med stor succes. Det er derfor mit håb, at Christian Bro vil sænke paraderne og kigge på forslaget. Det vil være til gavn for byens borgere og for begrænsningen af Covid19 og mindske de trafikale problemer. Christian Bro (S) er velkommen til at kontakte mig, hvis han har behov eller brug for hjælp.

Annonce