x
Annonce
Fredericia

Håndværkere på skole-offensiv: De unge skal have et skub

Tre håndværkere var fredag på charmeoffensiv på Erritsø Fællesskole, afdeling Højmosen. Foto: Martin Ravn

Hvordan er det at være håndværker? Det fortalte tre håndværkere om, da de besøgte 5. klasse på Erritsø Fællesskole i Lyng. Blandt andet for at inspirere dem.

Lyng: Tre håndværkere var fredag på en charmeoffensiv på Erritsø Fællesskole. 5. årgang på Højmosen i Lyng havde besøg af en murer, en elektriker og en maler, som fortalte om livet som håndværker.

- Skolen har bedt os om at komme. Vi fortæller gerne om vores fag, men jeg har også en kæphest. Mange mødre vil gerne have, at deres børn kommer på gymnasiet eller handelsgymnasiet. Men blandt børnene her er der også mange, som kan blive håndværkere. Det er både sjovt og udfordrende, sagde elektriker Sten Jensen til Fredericia Dagblad. Han er også formand for Fredericia Håndværkerforening.

Annonce

Det er bedre, at vi får en dygtig elektriker, end vi får en gymnasieelev, der får elendige karakterer.

Sten Jensen
Igennem de sidste par måneder har eleverne fra Erritsø Fællesskole i Lyng arbejdet på at fremstille vægure. Her et par eksemplarer, og i baggrunden ses Hjalte Roetink og Melissa Blicher. Foto: Martin Ravn

Elever fremstillede ure

Temaet var børneværelser og de opgaver, håndværkere har i den forbindelse. I et par måneder har børnene også ageret håndværkere. De har fremstillet deres eget vægure, og de flotte resultater lå udstillet på bordene.

- Det har været sjovt, at man selv har fået lov til at lave noget. Det er mere frit, end når man sidder til time, sagde en af eleverne, Melissa Blicher.

Eleverne har savet træplader ud og malet dem. Selve urværket fik de udleveret, og urene er nu klar til at blive hængt op derhjemme.

Eleverne fra 5. klasse på Erritsø Fællesskole i Lyng har savet, malet og slebet sig frem til disse flotte ure. Forrest ses Anna Rohde (til venstre) og Signe Østermark og i baggrunden er Hjalte Roetink og Melissa Blicher. Foto: Martin Ravn

Et kærligt skub

Børn og unge har brug for at blive kastet ud i praktiske opgaver. Hvis forældrene eksempelvis ikke er håndværkere, sker det ikke bare automatisk.

- Tit skal de unge have et skub. Første gang er det rigtigt svært, anden gang er det lettere, og derefter er det endnu lettere, siger Sten Jensen, som gerne vil vise håndværksfagenes mange udfordringer.

- Når jeg kigger på de ure, der ligger der i dag, er jeg da sikker på, eleverne har haft udfordringer, inden de blev færdige. Der er jo ingen, som bare har lavet en hvid plade. De har skullet grave i deres hoveder, inden de fandt frem til den endelige løsning, siger Sten Jensen.

Det var andet år i træk, at Erritsø Fællesskole på Højmosen arrangerede håndværkerbesøg i samarbejde med Fredericia Håndværkerforening.

Tre håndværkere var fredag på charmeoffensiv på Erritsø Fællesskole, afdeling Højmosen. Foto: Martin Ravn
Tre håndværkere var fredag på charmeoffensiv på Erritsø Fællesskole, afdeling Højmosen. Malermester Allan Thomsen fortalte blandt andet om sit fag. Foto: Martin Ravn
Tre håndværkere var fredag på charmeoffensiv på Erritsø Fællesskole, afdeling Højmosen. Foto: Martin Ravn
Tre håndværkere var fredag på charmeoffensiv på Erritsø Fællesskole, afdeling Højmosen. Foto: Martin Ravn
Tre håndværkere var fredag på charmeoffensiv på Erritsø Fællesskole, afdeling Højmosen. Foto: Martin Ravn
Elever fra Erritsø Fællesskole på Højmosen i Lyng har i et par måneder arbejdet på vægure. De flotte resultater var udstillet, da tre håndværkere kom forbi skolen fredag. Foto: Martin Ravn
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Genbrugspladserne: Christian Bro, her er løsningen

Læserbrev: Med reference til artiklen: Konservative ønsker åbning af alle genbrugspladser - 'ren populisme', mener S Vi har med reference kunnet læse i Fredericia Dagblad, at formanden for Miljø- og Teknikudvalget, Christian Bro (S), er blevet forarget og mener, det er ren populisme og noget sludder, at De konservative i Fredericia anbefaler at åbne alle genbrugsstationerne i Fredericia ved hjælp at et online booking system. Jeg blev ærligt talt noget forundret over denne tilgang. Jeg mener, Christian Bros udtalelse er ren arrogance over for et åbent forslag, der vil gavne borgerne i Fredericia kommune og et forslag, der vil eliminere de trafikale problemer ved genbrugspladserne. Det er meget skuffende. Christian Bro mener, det vil pålægge kommunen en al for stor administrativ byrde, hvilket jeg 100% kan afvise. Så derfor har De Konservative i Fredericia taget sagen i egen hånd og undersøgt, hvem der kan udbyde et online booking system til Fredericia, hvad det vil koste og hvor hurtigt systemet kan implementeres. Vi har i dag været i telefonisk kontakt med Allan B. Johansen, vicedirektør, chef for genbrug og udvikling hos Affaldplus.dk. AffaldPlus driver i dag 20 genbrugspladser og 11 haveaffaldspladser fordelt på Sjælland. Lad mig uddybe nærmere. Systemet virker i bund og grund på samme måde, som når du booker et bord på en af byens restauranter. Du vælger en genbrugsplads og et ledigt tidspunkt for aflevering. Du angiver dit telefonnummer og din nummerplade. Herefter får du en elektronisk billet på SMS. Hvis du ikke kan bruge et online bookingsystem, kan du ringe til AffaldPlus og booke telefonisk, ligesom at booke bord telefonisk på en restaurant. Du møder herefter op med dit affald på det bookede tidspunkt og har 20 minutter til at aflevere det. Tidsintervallet kan frit defineres af kommunen. Fordelene ved et bookingsystem, fremfor intet system eller andre metoder, etc., er: 1. Ingen kilometerlange køer ved genbrugspladserne, som vi ser nu. 2. Der kan kun bookes det antal samtidige på genbrugspladserne, kommunen finder forsvarligt. (smitterisikoen minimeres) 3. Der er ingen CO2-udledning fra biler, der holder og venter i de lange køer og ingen farlige trafikale situationer 4. Borgeren er garanteret, at man kan komme til på det bookede tidspunkt uden at skulle holde i kø eller frygte, at der er for mange på genbrugspladsen samtidigt. Altså ingen unødvendig tidsspilde for borgerne Systemet kan implementeres på under fire timer, fra bestilling fra kommunen, til det fungerer for borgeren. Det koster ca. 15.000 kr. at implementere. Kommunen betaler 30 øre pr. elektronisk billet, der sendes pr. SMS til de borgere, der booker. AffaldPlus håndterer alle dem, der ikke kan håndtere onlinebookinger og ringer deres booking ind. Kommunen har derfor ingen administrative opgaver udover at kontrollere, at de, der kommer til genbrugspladserne, har booket. Det er ikke anderledes, end at der står en i dag og holder øje med, at der ikke lukkes for mange ind. Kommunen behøver ikke personale til at dirigere trafikken, da der ikke vil opstå køer. Systemet er blot et eksempel på et af de onlinebookingsystemer, der findes i dag, og et eksempel på et system, der bruges i andre kommuner, hvoraf nogle har brugt det i flere år med stor succes. Det er derfor mit håb, at Christian Bro vil sænke paraderne og kigge på forslaget. Det vil være til gavn for byens borgere og for begrænsningen af Covid19 og mindske de trafikale problemer. Christian Bro (S) er velkommen til at kontakte mig, hvis han har behov eller brug for hjælp.

Fredericia

Metal Magic håber på luknings-påbud: Hvis vi selv aflyser, bliver det dyrt

Danmark

Liveblog: 5071 danskere testet positiv for corona - men smittetallet kan være op til 80 gange højere

Middelfart

Rock Under Broen og halvmarathon er i dialog: - Alle er interesseret i at finde en løsning

Annonce