Flere modeller i de højere luftlag betyder også langt flere sportslige varianter, hvor en øget frihøjde kompenseres af en strammere opsætning. Det gælder især hos BMW, der har gjort det til et særkende at lancere de heftige M-modeller.
Seneste skud er de nye X5 M Competition og X6 M Competition, der vises på det kommende store motorshow i Los Angeles. Det er ikke tilfældigt, da der er et stort marked for den slags modeller i Nordamerika.
De byder begge på heftige 4,4-liters V8-motorer med Twin Power-turbo og leverer 625 hk, mens momentet et 750 Nm.
Til sammenligning yder de almindelige X5 M- og X6 M-modeller 600 hk. Det rækker til en acceleration fra 0 til 100 kilometer i timen på lynhurtige 3,8 sekunder for begge modeller, hvor den ene er en klassisk SUV, og den anden er mere sportslig afrundet, SAV, der dækker over betegnelsen ”Sports Activity Coupé”.
Det er biler, som BMW fremhæver, er fintunede på de kendte testbaner i svenske Arjeplog og franske Miramas samt ikke mindst den navnkundige Nordsløjfe på Nürburgring.
Optimeret hele vejen
Under karrosserilinjerne gemmer modellerne på en opsætning med M-undervogn, adaptiv affjedring og M Servotronic-styretøj. Den ottetrins M Steptronic automatgearkasse med Drive Logic kan opsættes individuelt, mens M Drive-firehjulstrækket er udviklet til at bringe de mange kræfter mest effektivt ned på vejen og optimere vejgrebet på løst underlag og i alle situationer.
X5 M Competition og X6 M Competition kan kendes på M-stylingen, der omfatter større luftindtag, spoilere og diffusere på bilerne, der har 21-tommer fælge foran og 22-tommer agterude. Udstyret i modellerne er lagt i den tunge ende med head up display med M-informationer, M-multifunktionssæder, læderindtræk og digital instrumentering.
De to modeller lanceres i Danmark til april næste år. Danske priser kendes endnu ikke.