Annonce
Læserbrev

Har vi skabt et system, hvor en hel befolkning er gjort til slaver?

Man skal ikke stå der længe, før man opdager, at ordet "arbejde" er det hyppigst forekommende navneord i Vejles værtshuse.

Læserbrev: Var man et væsen, måske fra et andet solsystem, der kunne kaste et køligt blik på jordens og menneskets historie, tror jeg, dette væsen ville undres over vort lille lands historie.

Vi tilhører jo nok det eneste land, hvor et flertal stadig mener, at arbejde er livets mening.

Vi får vor status og vor identitet gennem vor position i arbejdshierarkiet.

Denne opfattelse er så almindelig, at det fremmede væsen, der iagttager os, måske vil mene, at man i Danmark har skabt et system, hvor en hel befolkning er gjort til slaver af landets ledere.

Egentlig bør vi jo ikke sammenligne os, som vi plejer, med lande som de andre skandinaviske nationer og eventuelt Holland, men i stedet ligner vi vel mest de gamle flodkulturer Babylon og Niniveh, der hvilede på omfattende slaveri.

Vor arbejdsmoral er et protestantisk fænomen, der trængte igennem med lutherdom og calvinisme i reformationstiden.

Jeg er en af de få danskere, der regelmæssigt går på pub, og man skal ikke stå der længe, før man opdager, at ordet "arbejde" er det hyppigst forekommende navneord i Vejles værtshuse.

Det næsthyppigste tema er forhold, der relaterer til penge.

Det kan blive temmeligt ensformigt at høre på, men står man der længe nok, kan man være heldig at løbe på kunder, som interesserer sig lige så lidt for disse emner som mig.

Børge Fruelund Jensen. Arkivfoto
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Troels Lund skyder igen: Jeg sigter meget præcist på de røde, transportminister

Læserbrev: Veje og kollektiv transport bør ikke være en politisk kampplads, mener transportminister Benny Engelbrecht, der derfor beder mig sænke sigtekornet. Hertil er der vel blot at sige: Jo, investeringer i vores fælles infrastruktur - veje, tog, broer - er i høj grad en politisk kampplads, og især nu, hvor en svag socialdemokratisk regering har ladet hele sin overlevelse afhænge af de røde partier i Folketinget. Fakta er nemlig, at den brede transportaftale, som transportministeren drømmer om, kan ende med at blive et mareridt for alle virksomheder og borgere i Østjylland og mange andre steder i landet. De røde støttepartier siger klart fra overfor "mere asfalt", som de kalder det. Det kan så meget vel resultere i, at E45 ikke udbygges - selv om det var en central del af både den tidligere regerings plan og også et meget klart løfte fra fremtrædende socialdemokrater i valgkampen. Finansminister Nicolai Wammen, der er valgt i Aarhus, skrev meget specifikt i sin kandidattest på TV 2: "På den korte bane har E45 topprioritet." Nu er regeringens topprioritet at lave en bred aftale med motorvejs-fjendske partier som SF og Enhedslisten. Derfor er der i høj grad brug for at rette sigtekornet præcist på de røde - i håb om blot at plaffe de værste vildskud ned.

Annonce