Annonce
Debat

Havvindmøllerne er som et eventyr for Danmark

Jakob Askou Bøss

Vindenergi: Før sommerferien indgik Folketinget en bred energiaftale med tre nye store havvindmølleparker og med muligheden for at bygge endnu mere.

Ligesom eventyret om Hans og bønnestagen er havvindmøllerne nærmest vokset ind i himlen. Siden vi åbnede verdens første havvindmøllepark nord for Lolland i 1991, er møllernes kapacitet næsten 20-doblet, og parkerne er blevet mange gange større.

Samtidig flytter møllerne længere ud på havet, hvor vinden er stærkest. Lige nu opfører Ørsted verdens største havvindmøllepark, der kan dække mere end en million husstandes elforbrug, i Nordsøen, 120 km fra Englands kyst. Kraftig vind og lav vanddybde gør Nordsøregionen til et af verdens bedste områder til havvind.

I dag er det billigere at opstille solceller og vindmøller end at bygge gas-, kul- eller atomkraftværker. For havvind er omkostningerne på bare seks år faldet mere end 60 procent, og sidste år vandt Ørsted den første kontrakt på at opføre en havvindmøllepark helt uden støtte.

Tidligere hev vi olie og gas op fra Nordsøen. I dag arbejder mange tusind danskere med vindenergi. De bygger fundamenter i Aalborg, tårne i Vejle og vinger i Lunderskov. Og de installerer og servicerer møllerne fra Esbjerg til Rønne.

Nu ser vi ind i et nyt Nordsøeventyr. Nordsøen har nemlig et kæmpe vindpotentiale, der årligt kan levere lige så meget energi som samtlige Europas kulkraftværker - to gange. Derfor skal vi udnytte vores danske styrkeposition og gøre den danske Nordsø til udgangspunktet for en ny vindenergi-guldalder.

Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Regeringen: En pakke cigaretter skal koste en 50'er

Debat

Troels Lund skyder igen: Jeg sigter meget præcist på de røde, transportminister

Læserbrev: Veje og kollektiv transport bør ikke være en politisk kampplads, mener transportminister Benny Engelbrecht, der derfor beder mig sænke sigtekornet. Hertil er der vel blot at sige: Jo, investeringer i vores fælles infrastruktur - veje, tog, broer - er i høj grad en politisk kampplads, og især nu, hvor en svag socialdemokratisk regering har ladet hele sin overlevelse afhænge af de røde partier i Folketinget. Fakta er nemlig, at den brede transportaftale, som transportministeren drømmer om, kan ende med at blive et mareridt for alle virksomheder og borgere i Østjylland og mange andre steder i landet. De røde støttepartier siger klart fra overfor "mere asfalt", som de kalder det. Det kan så meget vel resultere i, at E45 ikke udbygges - selv om det var en central del af både den tidligere regerings plan og også et meget klart løfte fra fremtrædende socialdemokrater i valgkampen. Finansminister Nicolai Wammen, der er valgt i Aarhus, skrev meget specifikt i sin kandidattest på TV 2: "På den korte bane har E45 topprioritet." Nu er regeringens topprioritet at lave en bred aftale med motorvejs-fjendske partier som SF og Enhedslisten. Derfor er der i høj grad brug for at rette sigtekornet præcist på de røde - i håb om blot at plaffe de værste vildskud ned.

Annonce