Annonce
Middelfart

Her er din løsning: - Butikkerne skal være større og indeholde flere funktioner

28.750 kroner om måneden forlanger Peter Hansen for sit 230 kvadratmeter store lejemål i Algade. - Det svarer til minimumsudgiften til en butiksansat, så det er ikke huslejens størrelse men spørgsmålet, om folk har den rigtige idé, der afgør, om jeg får lejet mine lokaler ud, siger Peter Hansen. Foto: Peter Leth-Larsen
Peter Juul Hansen afviser, at butikkerne er for dyre at leje i Middelfart. - Det handler om at nytænke deres indhold, mener han.

Middelfart: Peter Juul Hansen er med mere end 10 ejendomme i Algade og Østergade byens største udlejer af butikker.

Han har selv to lejemål stående tomme lige nu, men afviser, at huslejens størrelse er skyld i de mange tomme butikker i Middelfart i øjeblikket. Han tager selv mellem 1500 og 1900 kroner om året pr. kvadratmeter, den tomme Sportmaster i Algade på 230 kvadratmeter koster knap 29.000 om måneden plus forbrug.

- En fuldtidsansat koster i dag som minimum det samme, så det har ingen praktisk betydning, om huslejen er måske 10 eller 15 procent lavere. Og i virkeligheden handler det slet ikke om husleje eller personale. Det handler om at skabe en fornuftig omsætning med noget, som ikke er i byen nu og med en service og en oplevelse, der gør en forskel i forhold til at handle på nettet, siger Peter Juul Hansen.

Han mener, tiden er vokset fra de små butikker med en enkelt funktion.

- Fremtiden er store butikker med shops-in-shops, så kunderne tiltrækkes af flere ting og derfor kommer der oftere, siger Peter Juul Hansen og nævner Minikartellet i hans lejemål i Jernbanegade som et eksempel.

- Der bliver jo både salg af brugt tøj, legetøj, forfriskninger, ligesom der kommer en ammestue og andre ting relateret til mødre, siger Peter Juul Hansen.

Men hvorfor laver du så ikke nogle store butikslokaler i dit nye byggeri?

- Nej, for jeg må jo erkende, at der ikke er behov for flere butikskvadratmeter i byen med de lokaler, der er tomme i Middelfart i øjeblikket. For uanset, hvordan vi vender og drejer det, så vil nethandelen fortsat vokse, siger Peter Juul Hansen.

Han er ikke tilhænger af den nye erhvervsfond, som skal udvikle byens butiksliv.

- Det er kunstigt åndedræt til noget, som ikke er bæredygtigt. Når fondens penge er brugt, lukker de butikker, man har holdt hånden under igen. Det handler om at få nogle bæredygtige forretningskoncepter til byen, siger Peter Juul Hansen, der også afviser erhvervsfondens tanker om pop-up-butikker.

- Det er ikke fair overfor vores eksisterende lejere, at vi sænker huslejen i de tomme lokale, hvor pop-up-butikkerne kommer ind. Og der er heller ingen idé i en pop-up-butik, hvis forretningsplanen ikke kan bære en normal husleje, siger Peter Juul Hansen.

Annonce

Fokus på butikslivet

Op mod 10 butiksvinduer i Middelfart står tomme. Hvordan vender vi udviklingen? Og hvilke butikker mener du, at vi skal gå efter at tiltrække til Middelfart?Skriv gerne din løsning i kommentarfeltet under artiklen på Fyens.dk eller skriv til nordvest@fyens.dk.

Du kan tippe os, hvis du mener, der er emner, vi bør tage op. Eller du har en konkret historie, du gerne vil dele med os - og læserne.

Samtidig hylder Melfar Posten butikkerne i kampagnen Byens Bedste, hvor du kan være med til at afgøre, hvilke butikker der løber med priserne. Byens Bedste slutter med en stor prisuddelingsfest 5. oktober, 2019.

Sæt kryds i kalenderen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce