Annonce
Trekantområdet

Her vil havnens virksomheder lade byen kravle tættere på

Ude for enden af sydhavnen ligger det store Alaska-område, som havnen vil forære byen til byudvikling sammen med en smal stribe langs åen og Trindholmsgade, der løber som en grusvej på venstre side af sydhavnen. Havnevirksomhederne er parate til at give afkald på nogle af deres pakhuse nærmest Trindholmsgade. Foto: Søren Gylling
Kolding Havn er gået i tænkeboks, efter at det første udspil om havnearealernes fremtid blev politisk dumpet i slutningen af juni. Mens vi venter på et nyt, så tag med på en tur i de områder, som havnevirksomhederne indtil videre har sagt ja til at forføje sig fra og overlade til byudvikling.
Annonce

Kolding: Går den, så går den.

Men den gik ikke.

Den oplevelse sidder havnens bestyrelse tilbage med, efter at den i slutningen af juni trak byrådets politiske gruppeformænd i enrum én efter én for at præsentere dem for deres bud på en fremtidsplan for havnearealerne.

Udspillet var havnevirksomhederne og bestyrelsens svar på den opgave, som Kolding Byråd har stillet dem:

Kom med jeres bud på en fremtidsplan - så kan I hurtigere få den afklaring, I efterlyser. Og husk, at planen skal leve op til byrådets hensigtserklæring om, at havneområdet skal udvikles, så der er plads til både erhverv - og til boliger, kultur og rekreative områder.

Men det gjorde planen ikke. Der er ikke plads til boliger i havneudspillet, fordi det ikke piller ved havnevirksomhedernes nuværende placeringer - og så er der ifølge planloven ikke tilstrækkelig afstand til boligbyggeri.

Så kom igen, lød reaktionen inden sommerferien fra den politiske side af bordet, hvor flere mener, at et ja til den fremlagte fremtidsplan vil være ensbetydende med en politisk falliterklæring og et totalt knæfald for havnen og dens 12 virksomheder.

Her fra Sdr. Havnegade ved Falckbygningen skulle byudviklingen på havnens område starte ifølge havnens kasserede udspil.  Foto: Søren Gylling
Annonce

Håbet

På havnen var håbet var ellers, at politikerne ville stille sig tilfredse med at få overdraget 125.000 kvadratmeter af havnens nuværende område til at boltre sig på med eksempelvis caféer, små socialøkonomiske virksomheder og friluftsaktiviteter.

Området ligger i en 20-70 meter bred stribe langs Trindholmsgade og åen - inklusiv kajområdet i det allerinderste af havnen og det store, inddæmmede slambassin, som kaldes Alaska, helt ude for enden af sydmolen.

Tanken var, at byen skulle kravle ind på sydkajen ad Sdr. Havnegade ved den nye Fynske Bank-bygning og det gamle Falckhus, som kan rives ned og bebygges med noget nyt - og straks derefter slå et skarpt sving ad Caspar Müllers Gade helt ned til Trindholmsgade, som løber hele vejen fra Østerbrogade forbi kajakklubbens fine, sorte træhus og ud til Alaska.

Her holder havnearbejderne til, når de venter på en ny tjans eller spiser deres madpakker. Kolding Havn er klar til at rykke bygningen ned for at give plads til nye aktiviteter til glæde for hele byen. Foto: Søren Gylling
Annonce

Alaska

Med snuden i retning mod fjorden risler åen på højre side med vajende siv og vuggende fritidsbåde. Lige ovre på den anden side ganske få meter væk ligger Kolding Åpark med alle sine arkitektonisk markante bygninger som domhuset, Blue Kolding, VUC, de orange ungdomsboliger og snart også højhuset Kolding Sky.


Vi har fået en rigtig, rigtig svær opgave på havnen.

Tobias Jørgensen (V), byrådsmedlem og formand for havnebestyrelsen


Pakhusene på grusvejens venstre side er havnens virksomheder og bestyrelse klar til at rive ned og sige farvel til i byens tjeneste - og det gælder også det lave hvide hus af gasbeton, hvor havnearbejderne har deres mandskabsrum.

Også det her pakhus langs Trindholmsgade er Kolding Havn villig til at rive ned. I baggrunden ligger den nye, rødbrune IBA-bygning. Foto: Søren Gylling

På vejen ud mod Alaska fanger øjet de vilde blomster foran endnu et af de dødsdømte pakhuse. Den gråbrune bygning bruges i dag til opbevaring af korn og foderstoffer, og i blomsterfloret foran summer tusinder af  tilfredse bier, som havnen laver sin egen aromatiske honning af.

Inde bag det grønne terrorhegn lidt længere fremme ligger et græsareal, som havnen også er indstillet på at vinke farvel til for at give plads til byudvikling langs åen.

Det her græsareal bag terrorhegnet i Trindholmsgade er havnen også klar til at afstå til byen.  Foto: Søren Gylling

Helt ude for enden af Trindholmsgade slår grusvejen et skarpt sving forbi Kolding og Omegns Fritidsfiskerforening, hvor de små sorte træhuse ligger godt i skjul og oser af hygge. De har deres egen matrikel, så dem kan Kolding Havn ikke råde over - og det ville også være en skam, vil mange mene.

Og så - pludseligt, føles det - åbenbarer Alaska sig.

Det store naturområde, hvor man for sit indre blik nemt kan forestille sig alverdens rekreative aktiviteter for byboerne, ligger blot et lille stenkast fra Marina Syd, hvor den nye havnebydel Marina City med en kæmpestor lystbådehavn formentlig begynder at skyde op om ganske kort tid.  Lige nu er Alaska for sumpet og våd til at kunne bruges til noget som helst  - men med tre meter stabilgrus ovenpå ser situationen straks anderledes ud.

Her holder fiskerne til, og det bliver de ved med. I baggrunden ses masterne fra skibene i Marina Syd.  Foto: Søren Gylling

Blikket fanger også de store bunker af rustent skrot, som ligger bag en betonvæg lige op ad Alaska, og som har udløst kritik af havnen igen, igen og igen. Men det får snart en ende, lover havnens ledelse, der arbejder på at få skrottet håndteret andetsteds, så det ikke kan ses eller høres.

Annonce

Balancegang

Havnebestyrelsens formand Tobias Jørgensen (V) vil nu som før overhovedet ikke udtale sig om den forkastede fremtidsplan, som JydskeVestkysten har fået kendskab til via andre kilder.

Fra Trindholmsgade er der udsigt til Kolding Åpark med alle sine arkitektonisk markante bygninger. Foto: Søren Gylling

Men han viser gerne frem på sin havn og vil godt bekræfte, at der arbejdes på et nyt udspil, som "skal have politisk rygdækning, og som havnen kan se sig selv i".

- Men der sker ikke noget på denne side af sommerferien, siger havneformanden, som  indrømmer, at hans dobbeltrolle som byrådsmedlem for Venstre og  formand for havnebestyrelsen er svær.

- Det er en balancegang, kan man sige. Vi har fået en rigtig, rigtig svær opgave på havnen, men jeg vælger at tro på, at jeg kan tage en pejling af den politiske stemning, og så synes jeg, at vi skal se det som en fordel, at vi har en politisk forankring i bestyrelsen, siger Tobias Jørgensen - og så siger han ellers ikke mere.

Imens ventes der i det politiske sommerland med spænding på næste udspil fra havnen.

En ting er dog sikker: Havnevirksomhederne kommer til at give afkald på større arealer på sydkajen, før havnebestyrelsen kan vende tilbage til dem efter nye møder med byens politikere og sige:

Det gik.

Havnevisionerne

  • Det første politiske forlig om helt at nedlægge Kolding Erhvervshavn med henblik på at udvikle et nyt byområde i løbet af de næste 25 år blev lanceret i november 2018.
  • Beslutningen vakte stor debat og modstand fra havnevirksomhederne og deres organisationer.
  • 9. december 2019 meddelte SF, Enhedslisten og løsgænger Hanne Dam, at de brød med forliget, og dagen efter fulgte Socialdemokratiet trop.
  • 19. december 2019 vedtog byrådet en ny havnevision, der fastslår, at "det fortsat er hensigten, at erhvervshavn, by og fjord skal bindes sammen i en udvikling af havneområdet", og at "havneområdet skal udvikles med boliger, erhverv, kultur og rekreative områder, hvorved der bliver mere by og grønnere havn".
  • Havnevirksomhederne har efterlyst afklaring i form af en konkret plan, og i april bad byrådet havnebestyrelsen om at komme med sit udspil for at fremme processen.
Tobias Jørgensen står her foran Alaska. Bemærk i baggrunden Marina Syd og de nye PFA-højhuse, der er under opførelse. Foto: Søren Gylling
Inderhavnen længst inde mod byen og foran det grønne terrorhegn stiller havnen også til rådighed for byudvikling - men det har den nu gjort i mange år, så det er der ikke noget nyt i.  Foto: Søren Gylling
Kolding å løber langs Trindholmsgade helt inde fra Østerbrogade og ud til Alaska. Foto: Søren Gylling
De her pakhuse på højre side af Brandsøvej støder også ud mod Trindholmsgade - og dem er havnen ligeledes parate til at ofre for byudvikling. Foto: Søren Gylling
Alaska er et sumpet og vådt område lige nu, så det kræver opfyldning med stabilgrus, hvis det skal bruges til noget. Foto: Søren Gylling
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fredericia For abonnenter

Vidste du det?: Derfor er der konstant rødt ved overgang uden nogen gående

Annonce