Annonce
Kolding

Historielærere har været på skolebænken på stadsarkivet: Nu skal elever opleve historie som mindre støvet

Stadsarkivar i Kolding, Lene Wul, håber, at også skoler udenfor Kolding via rapporten fra Kolding Stadsarkiv får øjnene op for, hvordan man på skolerne kan bruge de lokale arkiver til at gøre historieundervisningen mere interessant og spændende. Foto: Mathilde Nygaard Jespersen
Et treårigt projekt på Kolding Stadsarkiv, hvor 40 historielærere fra Kolding var på skolebænket, er slut, og stadsarkivaren konkluderer, at eleverne på Koldings skoler har fået meget bedre muligheder for at få en spændende historieundervisning.
Annonce

Kolding: Eleverne på folkeskolerne i Kolding får fremover bedre muligheder for at få en noget mere spændende undervisning, når der står historie på skoleskemaet.

I de seneste tre år har Kolding Stadsarkiv haft 40 historielærere fra 20 af Koldings folkeskoler på skolebænken for at efteruddanne dem, og her ved slutningen af dette forløb, er stadsarkivar Lene Wul ikke i tvivl om, at Koldings elever fremover kan regne med en endnu bedre historieundervisning.

Det treårige projekt har været økonomisk støttet af A. P. Møller-fonden, der sendte næsten halvanden million kroner efter det, og Kolding Stadsarkivs erfaringer er nu blevet nedfældet og kan bruges i resten af landets kommuner.

- Mange synes, at historie er støvet, kedeligt og uaktuelt og meget læsetungt. Men vi har prøvet at gøre historie meget konkret og vise, at man kan tage udgangspunkt i det nære og dermed gøre det mere vedkommende. Samtidig kan man sagtens trække tråde og skabe forbindelse til det nationale og globale, siger Lene Wul.

Annonce

Mindre tung undervisning

Mange skoler i Kolding gør i dag stor brug af Kolding Stadsarkiv i historieundervisningen, og mange elever besøger arkivet og deltager sammen med deres klasse i forskellige forløb hos arkivet.


Hvis man mener det alvorligt med historiefaget, er det vigtigt, at eleverne lærer noget. Og hvis vi motiverer dem bedre, så lærer de også mere.

Lene Wul, stadsarkivar


- Jeg tror, vi blandt andet har fået lærerne til at reflektere over deres egen praksis og tænke over, hvilke greb, man kan bruge, så undervisningen ikke bliver så tung. Det her har været en opkvalificering af lærerne, der vil løfte undervisningen kvalitetsmæssigt og skabe bedre læring, mener Lene Wul.

Hun fortæller, at hun og hendes kolleger kan se, at mange elever bliver meget optaget af historieundervisningen, når de for eksempel kommer ned på stadsarkivet, får handsker på og må sidde og bladre i originalt historisk materiale.

De lærer, at man kan lære om historie både i det små og det store.

Lene Wul nævner som eksempel, at de kan beskæftige sig med, hvorfor kvinder ikke er særlig synlige i historien. Her ser de på, hvilke kilder man efterlader sig til eftertiden og for eksempel på, hvad man senere hen fokuserer på, når man ser tilbage. Det kan eksempelvis være på besættelsestiden.

- Hvis man mener det alvorligt med historiefaget, er det vigtigt, at eleverne lærer noget. Og hvis vi motiverer dem bedre, så lærer de også mere, mener Lene Wul.

Projektet

  • Projektets navn er "Arkivet i den åbne skole - et nyt autentisk eksternt læringsmiljø", og 40 lærere fra 20 Kolding-skoler har deltaget.
  • Projektet var støttet med 1,486 mio. kr. af S. P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.
  • Sammen med Esbjerg Byhistoriske Arkiv og Københavns Stadsarkiv har Kolding Stadsarkiv sendt en ny ansøgning til A. P. Møller Fonden om støtte til at videreføre projektet på nationalt plan.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Fredericia

Kunderne var klar fra start: Julegavebyt, osetrang og støtte til butikshandlen fyldte på genåbningsdag

Fredericia

Mandagens lokale tal: Efter søndagens stigning er der igen få nye smittede

Alarm 112

Frækt indbrud natten til mandag

Annonce