Annonce
Læserbrev

Hvorfor bliver man ved med at pøse penge i dette fatamorgana-projekt?

Der er ingen mening i at bruge 12 mia. kr. på et sådant projekt, der kun gavner nogle få mennesker, der bor i de benævnte byer.
Annonce

Læserbrev: Der skal ikke herske tvivl om, at jeg ser den nye socialdemokratiske regering - støttet af venstrefløjen og De Radikale - som Guds gave til "menigheden".

De nye, unge ministre er kommet godt i gang og har en god indgang og forståelse for opgaveløsningerne. Jeg tror på deres fornuftige og gode menneskesyn.

Der er også kommet ro på Folketingets formandspost.

Men der er lus i skindpelsen i form af Togfonden.

Jeg troede, den var død, men så læste jeg for nogen tid siden i Horsens Folkeblad, at Banedanmark var kommet med et nyt forslag til sporregulering mellem Horsens og Aarhus, hvorved der kunne spares seks minutter på rejsetiden.

Seks minutter, der til gengæld koster 3,2 mia. kr.

Hele reguleringen med timedrift mellem København, Odense, Aarhus og Aalborg, som var budgetteret til 12 mia. kr., er allerede skredet, da de tog, DSB har indkøbt, ikke kan køre med så høj hastighed, som det kræves.

Det ser heldigvis ud til, at jernbanebroen over Vejle Fjord er blevet droppet, idet Dansk Folkeparti fandt ud af, at vælgerne i Vejle-området ikke syntes, det var en god ide.

Så nu er det kun regeringen og et par af støttepartierne, der står bag Togfonden.

Det, jeg ikke forstår, er, når befolkningen ikke ønsker denne timedrift mellem de nævnte byer, hvorfor bliver man så ved med at pøse penge i dette fatamorgana-projekt?

Det koster kassen til ingen verdens nytte, da Togfonden på sigt må være en død "sild".

Der er ingen mening i at bruge 12 mia. kr. på et sådant projekt, der kun gavner nogle få mennesker, der bor i de benævnte byer.

Hvad med erhvervsfolkene i Esbjerg, der skal til Aalborg? De får da ingen gavn af Togfonden, men skal betale en del af de 12 mia. kr.

Samtidig er der en masse lodsejere og boligejere, der er rigtig bekymrede for deres fremtid langs hele strækningen.

Men det går nok, som det er gået med Femern-projektet. Projekterne kommer aldrig i gang, men der er mange, der tjener deres daglige brød ved at lade det køre, og de er ikke interesserede i, at det stopper.

Jeg tror ikke, jeg er den eneste, der har ovenstående mening. Mon ikke også der skulle være en journalist på et dagblad, der havde samme mening og kan kradse lidt i sagen, så regeringen kan se og høre vores mening.

Jeg synes, sagen trænger til at komme frem i lyset og blive vendt og drejet til gavn for alle - og ikke mindst for de berørte personer langs jernbanelinjen.

Ejgil Grøn Johansen. Arkivfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Hvor blev lyrikken af?

Annonce