Annonce
Fredericia

I skovens vilde ro: Der skal være plads til både vandrere og mountainbikere på skovstien

Mountainbikespor vinder frem i danske skove - husk på, at færdselsloven også gælder i skoven, lyder det blandt andet i klummen. Foto: Christoffer Riis Svendsen

Jeg har før skrevet om mountainbiking i min klumme, og denne gang er ingen undtagelse. Så læs du bare roligt videre...

Tidligere har jeg skrevet om, hvor mange der benytter mountainbike som jævnlig motionsform (anslået 2.500 personer i Fredericia Kommune, 2016). Jeg har også skrevet om, at jeg mente, der manglede fokus på at lave specifikke spor til mountainbike, men også faciliteter til motion på outdoor-området i det hele taget.

Mit job i Danmarks Cykle Union går ud på at sikre gode og sikre forhold for mountain-bikere i hele landet. Det foregår primært i samarbejde med de frivillige sporbyggere landet over, som bruger tusindvis af timer på at planlægge, bygge og vedligeholde mountainbikespor til glæde og gavn for os alle.

Annonce

I Danmark må vi ifølge Naturbeskyttelsesloven gerne cykle på skovveje og skovstier, der er menneskeskabte og som fremstår egnede til at cykle på med en almindelig cykel. I private skove dog kun fra kl. seks om morgenen til solnedgang.

Og husk, at færdselsloven også gælder i skoven! Det vil bl.a. sige, at cyklendes hastighed altid skal afpasses efter forholdene med særligt hensyn til andres sikkerhed. Den almindelige højrevigepligt gælder også.
Klummeskribent Christoffer Riis Svendsen. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

Sporbyggere der oparbejder viden og stor erfaring i de mange facetter, der er forbundet med at lave sådanne projekter i samarbejde med lodsejere og øvrige interessenter.

Der er flere lovgivninger, man skal forholde sig til, aftaler med lodsejere (private, kommunale og/eller Naturstyrelsen), skaffe midler fx ved sponsorer, fonde og puljer m.fl., skaffe materialer, værktøj og maskiner, og frivillige hænder, der vil hjælpe med at bygge.

Desuden skal man så blive enige om niveau og udformning, hvad der kunne være sjovt og interessant at køre på og blive enig med lodsejer. Så skal man forholde sig til alle dem, der har en mening - i positiv forstand dem, der synes, at man lige skulle bygge sådan og sådan - og i negativ forstand dem, der kommer og skælder ud over, at man 'ødelægger' skoven og er 'over det hele'.

Faktisk så er det meget imponerende, at så mange frivillige bruger så megen tid på noget, vi alle kan bruge og misbruge, uden at de får noget som helst for det, andet end lov.

Det kan selvfølgelig godt sammenlignes med meget andet frivilligt arbejde og andre foreningsformer.

Men disse sporbyggere kan altså ikke bede nogen om at holde sig væk fra sporet, uanset hvordan de bruger det. Desværre kan man måske sige i nogle tilfælde.

Der er desværre folk, der er så sure over disse mountainbikespor, at de på alle mulige måder forsøger at gøre det træls for dem, der cykler og bruger sporene. En klassiker er, at der bliver lagt grene og mindre stammer på tværs af sporet, skiltningen bliver saboteret eller folk nægter at vise hensyn, når man kommer cyklende.

Værre eksempler er, når der bliver sat snor, fiskeline eller pigtråd på tværs af sporet fx ved en nedkørsel; slået søm/skruer, hvor hovederne er nappet af, i rødderne, hvor man cykler, eller barberblade i rødderne.

Disse vanvittige selvtægts-påfund ser vi altså rundt omkring her i Danmark. Det er livsfarligt for både mennesker og dyr.

Jeg har dog aldrig oplevet den slags voldsomme handlinger for at få nogen til at lade være med at bruge andre faciliteter, som fx fodboldbanerne eller svømmehallen. Heldigvis!

Men hvorfor er det at det sker ude i naturen?

I Danmark må vi ifølge Naturbeskyttelsesloven gerne cykle på skovveje og skovstier, der er menneskeskabte og som fremstår egnede til at cykle på med en almindelig cykel. I private skove dog kun fra kl. seks om morgenen til solnedgang.

Og husk, at færdselsloven også gælder i skoven! Det vil bl.a. sige, at cyklendes hastighed altid skal afpasses efter forholdene med særligt hensyn til andres sikkerhed. Den almindelige højrevigepligt gælder også.

Omvendt så gælder færdselsloven også gående på veje og stier i naturen - du skal næsten i alle tilfælde gå i venstre side af færdselsretningen, ligesom man ikke må være til ulempe for kørende på stien eller vejen.

Det betyder altså, at man gerne må cykle på alle faste stier i skovene, ligesom at man også må gå/løbe på MTB-sporet i Hannerup.

Mountainbike-sporet er udlagt på en del gamle stier, som der bare er stykket sammen til et syv kilometer langt forløb. Men de senere år har sporbyggerne i samarbejde med Fredericia været i gang med at bygge nye sektioner spor for at mindske konfliktsituationer mellem cyklende og gående, og som er designet til mountainbiking.

Disse nye MTB-spor er spændende at cykle på og trækker cykeltrafikken væk i stor grad fra de øvrige stier i skoven. Man må jf. loven gerne gå og løbe på sporet; det er ikke hensigtsmæssigt, men husk i så fald ovenstående vedr. færdselsloven og gå til siden, når der kommer en cyklende.

Mountainbike-sporet i Hannerup har fået sat nye pæle og piktogrammer op i december måned. Det er en del af det job, jeg laver til daglig - gennemføre en standard for skiltning og graduering af sværhedsgrad på sporet.

Til orientering er sporets hovedforløb BLÅ - passende til let øvede mountainbikere. Der er et par sværere passager på sporet, som er markeret RØD. Dette kan ses på de piktogrammer, der viser vej for den cyklende og gør de øvrige skovgæster venligt opmærksom på, at her er et mountainbike-spor. Der vil ydermere blive opsat informationsskilte om sporet tre steder ved sporet i forbindelse med P-pladser.

I løbet af foråret vil der blive holdt en officiel 'åbning' af sporet, men sporet kan selvfølgelig bruges nu. Så kom ud og nyd det. Det er sjovt og sundt!

Annonce
Forsiden netop nu
FC Fredericia

Minut for minut: Suveræne FC Fredericia knuser Nykøbing FC i overlegen sejr 

Annonce