Fredericia: Der stod ikke en kødrand af mennesker klar til at tage imod Sune Vestergaard og hans kolleger, da de som indehavere af Fredericiakalenderen lørdag formiddag mødte op i Fredericia.
Bykalenderen blev pludselig et hot emne tidligere i december, da flere butikker fortalte, de havde svært ved at følge med efterspørgslen og udtrykte frustration over, hvad de mente var manglende information fra arrangørernes side. Derfor var Sune Vestergaard mødt op i Fredericia med kompensation til dem, der havde købt kalenderen men ikke fået indløst deres låger og fået deres gave i butikkerne. Kompensationen bestod af et gavekort på 50 kroner til byens butikker og en kop varm kakao eller kaffe. På grund af den megen debat på facebook var Sune Vestergaard derfor spændt på, hvor mange mennesker der ville komme.
Den første time kiggede omkring 25 personer forbi med deres kalendere, oplyser Sune Vestergaard.
- Jeg synes, det har været rigtig positivt. Jeg var spændt på, om der ville komme 0 eller 1410 (så mange kalendere blev der solgt, red.), fortæller han.
Fredericiakalenderen er et nyt tiltag i Fredericia. Det er en julekalender, som kunne købes for 200 kroner, hvorefter der bag hver låge gemte sig en gave fra byens butikker, man kunne indløse ved at møde op i butikken.
Debatten rasede
Han fortæller, han blev overrasket over debatten omkring bykalenderen, som han står bag i 19 danske byer - blandt andet Aarhus, Odense, København, Vejle og Kolding. Især på facebook rasede debatten om kalenderen, hvor nogle holdt med de butiksindehavere, som udtrykte frustration, mens andre fortalte, de var glade for at have købt Fredericiakalenderen og derved besøgt mange af byens butikker.
- Jeg tror, mange af dem, som har kommenteret, ikke helt har vidst, hvad kalenderen er for noget. Vi har ikke fået en eneste dårlig anmeldelse på facebook eller nogen negative kommentarer på vores side, fortæller han.
Glade kalender-købere
En af de 1410, som har købt Fredericiakalenderen, er Janni Dall, som kiggede forbi Axeltorv lørdag til en kop varm kaffe.
- Vi har været yderst tilfredse. Vi kender byens butikker rimelig godt, men når vi så har været de forskellige steder, er der alligevel røget lidt ekstra i kurven, fortæller hun og nævner, at hun er klar til at købe kalenderen igen, hvis kalenderen bliver sat til salg i Fredericia næste år.
Poul og Grete Skov har også købt en kalender og var også friske på at købe igen.
- Det har været spændende at åbne en låge hver dag. Der har været gode ting. Der har kun været enkelte ting, vi ikke er gået efter. Hvis kalenderen kommer igen næste år, vil vi støtte, fortæller de samstemmende.
Indehaver: Meningen er en god oplevelse
Sune Vestergaard har efterfølgende været i kontakt med en række af de deltagende butikker, og planen er, at Fredericiakalenderen skal evalueres i januar sammen med butikkerne, hvor der bliver fulgt op på butikkernes oplevelser.
- Meningen med kalenderen er, at folk skal komme ind i butikkerne og få en god oplevelse, siger han.