Annonce
Erhverv

Inden coronaen ramte: Rekordresultat til Jysk Fynske Medier

Jysk Fynske Mediers administrerende direktør, Jesper Rosener, glæder sig over rekordoverskud i 2019, men bruger nu al sin tid på at håndtere coronakrisen i 2020. Her ses han til et medarbejdermøde i Holstebro først på året. Arkivfoto: Morten Stricker
Mediekoncernen fik i 2019 sit hidtil bedste resultat på 25 millioner kroner og vækst i omsætningen for første gang i tre år. I 2020 handler alting om at håndtere coronakrisen.
Annonce

Medier: Det er under fire måneder siden, at vi forlod 2019, men det føles som forskellen på nutid og gamle dage.

Ikke desto mindre trak Jysk Fynske Medier fredag en streg i sandet, da mediekoncernen fik godkendt sit 2019-regnskab på en generalforsamling, der foregik virtuelt.

Regnskabet er det bedste nogensinde med et overskud, der voksede fra 10 millioner kroner året før til 25 millioner kroner i 2019. Omsætningen steg fra 1,7 milliarder kroner til 1,9 milliarder kroner, og det er første gang i tre år, at Danmarks næststørste private mediekoncern oplever vækst.

- Vi er tilfredse med 2019 og er stolte af de tiltag, vi har sat gang i. Vi var ret trygge ved indgangen af 2020 med de nye planer, vi havde lagt. Så kom coronaen, og det er klart, at det har vi koncentreret os om lige siden, siger Jesper Rosener, administrerende direktør i Jysk Fynske Medier.

Alligevel er der flere nyheder fra 2019, der er værd at hæfte sig ved. Jysk Fynske Medier stillede sig i spidsen for et konsortium, der vandt retten til at drive landsdækkende taleradio, og dermed kunne Radio 4 gå i luften 1. november.

- Det var et af højdepunkterne i 2019, hvor vi udbyggede vores rolle med at være den lokale og regionale stemme for demokrati og sammenhængskraft, men nu på landsplan, siger Jesper Rosener.

Vi er tilfredse med 2019 og er stolte af de tiltag, vi har sat gang i. Vi var ret trygge ved indgangen af 2020 med de nye planer, vi havde lagt. Så kom coronaen, og det er klart, at det har vi koncentreret os om lige siden.

Jesper Rosener, administrerende direktør, Jysk Fynske Medier

Annonce

Værdi til abonnenter

Han fremhæver også lanceringen af Podcasten Danmark, der har til formål at sikre større loyalitet hos abonnenterne på de 13 regionale og lokale dagblade, som hører under Jysk Fynske Mediers paraply.

- Det er markant, at vi nu producerer en daglig podcast og klart investerer i at kunne noget ekstraordinært syv dage om ugen. Jeg er sikker på, at det giver værdi til vores abonnenter, siger Jesper Rosener.

Væksten i omsætningen skyldes frem for alt købet af selskabet Spot A/S fra JP/Politikens Hus. Selskabet supplerer Jysk Fynske Mediers egen tilbudshjemmeside, Deal.dk, og dermed sidder virksomheden nu tungt på markedet for hurtige tilbud på alt fra udlandsrejser til bowlingture og køb af restaurantoplevelser.

Købet af Spot er i tråd med Jysk Fynske Mediers opkøbsstrategi, der skal sikre nye indtægtskilder i en ellers presset mediebranche. Den dårlige nyhed fra 2019 er, at markedet for avisannoncer fortsat faldt betydeligt, og derfor er der brug for nye aktiviteter til at opveje det tabte.

Jesper Rosener finder det afgørende, at koncernen også i de kommende år har ressourcer til at udvikle nye produkter og købe virksomheder. Derfor gennemførte Jysk Fynske Medier i oktober en omkostningsreduktion på 228 millioner kroner over de kommende tre år.

- Det vil give os kræfter til at udvikle os i en periode, hvor vi regner med, at annoncemarkedet på print vil fortsætte med at falde med cirka 10 procent om året, siger Jesper Rosener.

Annonce

Drastisk fald

Starten af 2020 var ganske lovende, men det fik en brat afslutning, da coronakrisen brød ud i starten af marts og udløste et drastisk fald i annoncemængden nærmest fra dag til dag.

- Så hurtig en nedgang i annoncesalget har vi aldrig nogensinde set før. Det er klart, at det kommer til at koste Jysk Fynske Medier rigtig mange penge, siger Jesper Rosener.

Han forventer i dag, at koncernen lider et tab på omkring 100 millioner kroner alene i perioden fra marts til juli, endda selv om regeringen har vedtaget en hjælpepakke til mediebranchen, og selv om Jysk Fynske Mediers ansatte frivilligt har valgt at gå 10 procent ned i løn i tre måneder.

- Hvilke scenarier arbejder I med længere hen på året?

- Vi har møder i direktionen hver eneste dag og diskuterer, hvornår vi kan begynde at se en form for normalisering. Vi ser desværre ikke nogen vending i annoncemarkederne. Men det vil være positivt, hvis vi kan få vores medarbejdere tættere på en mere normal hverdag, siger Jesper Rosener, der fra på mandag har bedt en række medarbejdere om at forlade hjemmearbejdspladserne og møde op på Jysk Fynske Mediers mange kontorer i Vestdanmark.

Fakta om Jysk Fynske Medier

  1. Jysk Fynske Medier (JFM) er Danmarks næststørste mediekoncern og dækker hele landet med over to millioner kontakter hver uge.
  2. Avisen Danmark er landets mest læste, betalte dagblad med 559.000 læsere hver uge.
  3. Koncernen udgiver i alt 14 dagblade med 656.000 læsere hver uge og 53 ugeaviser med 784.000 læsere fra Limfjorden til grænsen og på Fyn.
  4. Dertil regionale og lokale nyhedssites med over 360.000 daglige brugere.
  5. I 2019 tilkom den nationale Radio 4 med JFM som hovedejer. Den når 362.000 ugentlige lyttere. Foruden Radio 4 har koncernen fire kommercielle radiostationer med 823.000 ugentlige lyttere.
  6. Dertil drives digitale aktiviteter som Gul&Gratis, Deal.dk og SPOTdeal. JFM ejer derudover trykkerier, distributionsselskaber, kommunikationsbureauet STEP med mere.

Annonce

Hjælpepakke udløber

Han finder det umuligt at lægge et budget for resten af 2020, men udviklingen af coronasmittens konsekvenser for økonomien i de kommende måneder får stor betydning. Hjælpepakken fra regeringen og Folketinget vil sandsynligvis kompensere Jysk Fynske Medier for tabt annoncesalg for et tocifret millionbeløb. Men ordningen løber kun til 8. juni, og krisen ser ud til at fortsætte væsentligt længere end det.

- Der er ingen tvivl om, at der kommer en periode bagefter, som vi skal se alvorligt på. Vi skal genvurdere alting. Vores medarbejdere går 10 procent ned i løn, og derfor uddeler vi ingen fyresedler eller opsigelser i april, maj og juni. Når vi er ude af den periode, skal vi foretage nogle nye vurderinger, siger Jesper Rosener.

Regnskabet

Jysk Fynske Medier P/S

Direktion:

Jesper Sondrup Rosener, Jens Bundgaard Poulsen, Peter Johannes Orry Jensen og Bjarne Werner Munck

Nøgletal 2019 (2018 i parentes)

Nettoomsætning: 1913 millioner kr. (1742 millioner kr.)

Driftsresultat (ebitda): 68 millioner kr. (79 millioner kr.)

Resultat før skat: 25 millioner kr. (10 millioner kr.)

Egenkapital: 274 millioner kr. (247 millioner kr.)

Antal ansatte: 1746 (1769)

Der var store smil ved åbningen af den landsdækkende radiostation Radio 4, som også var et højdepunkt for Jysk Fynske Medier i 2019. Arkivfoto: Ernst Van Norde/Ritzau Scanpix
Podcasten Danmark, her redaktør Signe Vestergaard Bansø, er et dagligt tilbud til de faste abonnenter af de 13 regionale og lokale dagblade under Jysk Fynske Mediers paraply.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fredericia

Endnu et villa-indbrud

Debat

Lad os gå sammen om at redde Lillebælt

Annonce