Annonce
Debat

Indspark i klima- og Kattegatbro-debatten: Til jer i børneværelserne: Belav jer på, at regningen bliver større

Kurt Rasmussen. Privatfoto

Læserbrev: Da Storebæltsbroen blev bygget, syntes jeg, at det var en god ide. Og alle mulige andre vidunderlige tekniske dimser og maskiner har mange af os også klappet i hænderne over.

For nogle årtier siden var jeg - og sikkert også de fleste andre - ikke bevidste om, at der var en bagside af medaljen ved alle de nye tekniske og fantastiske opfindelser. Mange af os var ikke opmærksomme på, at den buldrende teknologiske udvikling også producerede en ubetalt regning i form af skader på miljø og klima.

Men i dag kan ingen være i tvivl om, at der på nogle områder er sket uoprettelige skader, og at regningen for at rette op på det, der kan rettes op på, vil blive stor. Alligevel spilles der fedtspil, og det betyder, at dem, der i dag bor i børneværelserne, godt kan forberede sig på, at de vil modtage en pæn del af de regninger, som vi - de voksne - ikke har sørget for at betale.

Annonce

Regeringen og de fleste partier siger, at de godt ved, at der skal gøres noget. 70 pct. reduktion af CO2-udledning er målet.

Det siger de.

Det må bl.a. betyde, at vi skal producere så lokalt som muligt, at vi skal holde online-møder i stedet for at rejse kloden rundt, og når vi mennesker skal fra et sted til et andet sted, så skal vi finde smartere måder end at bruge et halvt ton jern, plastik og gummi (altså en bil), hver gang vi skal have transporteret et menneske med en kropsvægt på 70 kg.

Så hvis beslutningstagerne mener, hvad de siger, og træffer de beslutninger, der skal til for at komme i mål, så bliver der mindre brug for nye store veje og nye store vejbroer. Der skulle gerne blive mere plads på de veje, der er.

Men mener de det, de siger? Man bliver stærkt i tvivl, når tilhængere af Kattegatforbindelsen f.eks. siger, at vi skal have broen, og "der skal selvfølgelig tages hensyn til natur og klima".

Så medmindre de kan få en fe til at trylle broen frem og trylle transportmidler, der ikke behøver asfalt, og som er totalt lydløse, så er det ikke muligt at lave en sådan forbindelse uden at gøre skade på natur og miljø, herunder at støjforurene omgivelserne.

Kurt Rasmussen

Så medmindre de kan få en fe til at trylle broen frem og trylle transportmidler, der ikke behøver asfalt, og som er totalt lydløse, så er det ikke muligt at lave en sådan forbindelse uden at gøre skade på natur og miljø, herunder at støjforurene omgivelserne.

Så til jer i børneværelserne: Belav jer på, at regningen bliver større. Og jeg tror også, der tilskrives renter!

Annonce
Fredericia

Tag kandidattesten her

Fredericia For abonnenter

Nedlagt handelsmarked forfalder: Men ejer har planer med stedet

Trafik og politi

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Fredagens coronatal: Yderligere 1270 er testet positive for corona

Annonce
Annonce
Annonce
Alarm 112

Flere afgange aflyses resten af dagen: Store forsinkelser i togtrafikken på Fyn og i Jylland

Fredericia For abonnenter

Bevaringsværdig ejendom i Prinsessegade skal rives ned - i stedet kommer der syv nye lejligheder

Fredericia HK

Bundproppen venter i Helsinge: Derfor er Nordsjælland-opgør ikke nødvendigvis en walk over-kamp for FHK

Kultur For abonnenter

Lydmord: Musikalsk grænseoverskridende koncert

Alarm 112

Pludselig røg det ene hjul af Johnnys bil: Hjulbolte løsnet i løbet af natten

Debat

Lukkethed i Fredericia Havn er til at løse

Trafik og politi

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Fredericia

Sommerhuse skal beskyttes mod oversvømmelser: Får lov til at lave 600 meter langt dige

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Fredericia

Forventer snarlig åbning: Derfor rykker Intersport tilbage til Fredericia

FC Fredericia For abonnenter

Derfor hægter FC Fredericia med en sejr på vestkysten én af rivalerne helt af

Fredericia

Du spørger - kandidaterne svarer: Hvordan får vi flere lokale uddannelser?

Annonce