Rejser

Efter coronaen: - Jeg har ikke tænkt mig at rejse én dag mindre

Oda Ørts er altid på Tenerife i januar, så hun krydser fingre for regionale rejsevejledninger, så hun kan komme af sted, selv om rejser til fastlands-Spanien eventuelt frarådes. Fra juli til oktober i år har hun været på fire ferieture. Foto: Colourbox
For to uger siden bad vi læserne beskrive, hvordan deres rejseliv ser ud efter coronakrisen, og hvilke overvejelser der ligger bag. Her er to bidrag. Dem kan man selvfølgelig ikke lave statistik ud fra, men den hårdt pressede rejsebranche har nok hede drømme om, at de er repræsentative for hele befolkningen.
Annonce

Der har været styr på tingene

Mit rejseliv i fremtiden er ganske enkelt: af sted hurtigst muligt.

Jeg er en af dem, der er parat hver torsdag klokken 16.00, når rejsevejledninger bliver opdateret. Vi er altid på Tenerife i januar, så lige nu venter jeg bare på, at der kommer regionsopdelinger.

For eksempel tror jeg blindt på, at der arbejdes på at adskille rejsevejledningen for Spanien, så De Kanariske Øer får deres egen rejsevejledning.

Så er det bare af sted.

I sommer var vi på et af de første fly til Grækenland, da grækerne åbnede op for turister 1. juli. Hvor var de glade for, at vi kom, og vi var endnu gladere for, at vi måtte komme til deres dejlige land, som vi har besøgt utallige gange. Især deres vidunderlige øer.

Da det første krydstogtskib, Mein Schiff 1, sejlede af sted fra Kiel omkring 1. august, var vi selvfølgelig også om bord. Vi havde fået to krydstogter aflyst i foråret, så det kunne ikke gå hurtig nok med at komme på krydstogt, når det endelig kunne lade sig gøre.

Vi kom af sted igen med det samme skib fra Kiel den 11. september, og to uger efter tog vi til Rhodos. Vi var klar over, at vi skulle af sted hurtig, inden der blev lukket ned igen.

På vores fire ferier i perioden fra juli til oktober har vi ikke et sekund følt os utrygge. Der har bare været styr på tingene.

Så vi skal også på krydstogt igen, lige så snart der bliver mulighed for det.

Oda Ørts fotograferet på krydstogtskibet Mein Schiff 1. Privatfoto

Lige nu ser det ud til, at det i denne vinter bliver De Kanariske Øer, det bliver muligt at komme på krydstogt fra. Men ingen ved, hvad der sker.

Jeg har ikke tænkt mig at rejse én dag mindre, end jeg plejer.

Den største forskel et bare, at nu kan jeg ikke langtidsplanlægge, da man ikke længere kan vide, hvor det er muligt at rejse hen.

Så hellere bestille med kort varsel frem for at få en rejse aflyst.

Jeg glæder mig til, at verden bliver normal igen. Tanken om, at man ikke kan rejse frit, passer ikke til min livsstil.

Oda Ørts, Esbjerg

Annonce

Klar til at indhente det mistede

I spørger: Hvordan ser dit rejseliv ud i fremtiden?

Det korte svar er: Når proppen bliver taget af flasken, så står jeg klar i kulissen med kridtede sko og er klar til at indhente alt det, jeg er gået glip af i coronatiden.

Lidt om mig selv: Jeg er en ældre herre på 73 år. Pensioneret fra Storebæltsoverfarten, da broen åbnede i 1998, derefter et sommerjob på en lille færge på Limfjorden indtil 2009, da jeg helt stoppede på arbejdsmarkedet.

Siden år 2000 har min store lidenskab været at rejse, og det er blevet til fire-fem rejser om året. De har har været af alle slags: busrejser, togrejser, grupperejser, flyrejser på egen hånd og krydstogter. De har været af varierende længde, fra 1 uge og op til 7 uger. Min længste rejse var et krydstogt fra Miami gennem Panamakanalen og rundt om Sydamerika til Buenos Aires med ophold i Miami, Buenos Aires og Rio de Janeiro. Turen varede 70 dage.

Når coronaen er overstået, tror jeg, at vi hurtigt kommer tilbage til et rejseliv som før pandemien. Men jeg tror også, at vi skal helt over den med en effektiv og gennemprøvet vaccine. Man skal huske på, at for mange er en rejse et stort ønske, der er opfyldt efter mange års opsparing.

Heinrich Hammersholt Petersen på sin yndlingsrestaurant på havnen i Sorrento, Italien, i 2016. Privatfoto

Mit yndlingsrejsemål er Italien og har været det, næsten fra jeg var en stor knægt. Jeg er ordstyrer af en gruppe på Facebook, der hedder ”For livsnydere af Italien”, og ved, at næsten alle gruppemedlemmerne står på spring for at tage til Italien, når der bliver åbnet, og vi kan rejse på en sikker måde.

Min sidste rejse inden coronaen var en skøn tur sidst i januar 2020 til Firenze. Siden har jeg været grounded og har aflyst alt: rejser, teaterture, restaurantbesøg og det ugentlige besøg på min musikcafé. Eneste undtagelse var en uges bustur til Bornholm i juli, da Danmark var lidt åben.

Jeg er i fuld gang med at planlægge mine post corona-rejser. Det bliver måske Italien, måske London, måske Paris, måske krydstogt, måske noget helt femte.

Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget. Nedlukningen har for mit vedkommende medført, at jeg nu har penge på kistebunden. Min bankrådgiver er begyndt at smile til mig igen. Hun skulle bare vide, hvilke planer jeg har, når proppen er gået af flasken.