Annonce
Erhverv

Konflikt giver stadig problemer for Jensens: Taber stort

- Det er meget surrealistisk at præsentere et rigtig godt regnskab midt i vores største krise, siger administrerende direktør Anders Nikolaisen, Jensens Bøfhus. Arkivfoto: Jensens Bøfhus.
Et konfliktvarsel fra fagforeningen 3F har spærret for lønkompensation for Jensens Bøfhus under coronakrisen og har kostet kæden meget store beløb, fortæller administrerende direktør Anders Nikolaisen.
Annonce

Hvad betød det for Jensens Bøfhus, at 3F varslede konflikt under corona-krisen?

Det forhindrede, at vi kunne få lønkompensation for de ca. 200 medarbejdere, vi havde sendt hjem, derfor måtte vi fyre dem i stedet - en frygtelig oplevelse for både dem og mig. Men da havde de været hjemme i omkring fem uger - og den tid skal vi nu selv betale for.

15. maj trak 3F strejkevarslet tilbage. Er I nu ude af problemerne?

Nej. Vi er stadig ramt af et blokadevarsel, så vi på grund af 3F er udelukket. Heldigvis er der politikere, der vil ændre denne regel, og jeg håber, at det sker med tilbagevirkende kraft, så vi kan få den kompensation, vi var stillet i udsigt, nu da staten lukkede os ned.

Hvordan er jeres økonomi nu?

Vi har fået en rigtig god behandling af vores nye bank Nykredit Bank. Vi havde aftalt et skifte fra SEB Bank, men da krisen brød ud, var papirerne endnu ikke skrevet under. Trods vores vanskelige situation holdt Nykredit fast og øgede vores lånemuligheder i april. Desuden har ejerne lånt os 10 millioner kroner. Dermed er vi sikret.

Nu har I åbnet igen, er alle medarbejdere så tilbage?

Nej, vi beholdt en styrke af ansatte til at stå for salg af take-away, og det er dem, der har genåbnet. Det er gået rigtig godt de første dage, og hvis det fortsætter, begynder vi snart at ansætte - det glæder jeg mig til.

Er der økonomi i jeres restauranter, når I skal overholde alle restriktionerne?

Ja, for reglerne er meget fornuftige. Der er virkelig tænkt på sundheden, samtidig med at der er mulighed for at drive en forretning. Vi har selvfølgelig ekstra omkostninger - for eksempel er det nu personalet, der blander salaten efter kundens ønske - men kravene skaber ikke problemer for os. Jeg har kun ros til myndighederne på det punkt.

Hvordan er åbningen gået?

Vi har haft lige så stor omsætning som på de samme dage sidste år, men det kan måske skyldes et opsparet behov for at komme ud. Desuden har vores salg af take away-mad holdt sig på samme niveau som under krisen. Det er meget glædeligt, for vi vil gerne gøre det til en god del af vores forretning permanent.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce