Annonce
Trekantområdet

Skal Roms Hule lukkes eller ej? Ny Østerbrogade-bro kan forsinke det hele

Ifølge Banedanmark aktuelle tidsplan vil arbejdet med at opføre den nye Østerbrogade-bro over jernbanen gå i gang om to år og vare halvandet år. I 2024 vil broen være firsporet. Foto: Google Maps
Teknisk udvalg ønsker tidsplan for havnerutens udvidelse. Formand ser gerne, at der anlægges en ny bro på Østerbrogade, inden Roms Hule lukkes for venstresving

Vejle: Det vil formentlig vare nogle år, inden beboere og andre bilister i stadionkvarteret mister muligheden for at svinge til venstre ad Horsensvej ned mod byen i bunden af Roms Hule.

Socialdemokratiet har meldt ud, at den såkaldte "havnerute" først skal udvides, inden partiet vil overveje at lukke den venstresvingende udkørsel fra Roms Hule.

Og i et læserbrev i torsdagens avis taler Dansk Folkeparti også for, at man venter med at forbyde venstresvinget, indtil flere elementer af havnerutens udvidelse er på plads.

Annonce

Sagen blev diskuteret på teknisk udvalgs møde tirsdag.

Her skulle politikerne evaluere de udmeldinger, der kom fra de fremmødte borgere på et borgermøde om netop trafikken på Horsensvej og i stadion-området i sidste uge.

Kaos med to projekter

Efter borgermødet og debatten i udvalget er udvalgsformand Gerda Haastrup Jørgensen (V) enig i, at et venstresvingsforbud fra Roms Hule ikke nødvendigvis ligger først for.


Lad os nu få kigget på, hvornår Banedanmark forventer at gå i gang med at anlægge en ny jernbanebro på Østerbrogade, for vi skal have de to projekter til at spille sammen tidsmæssigt.

Gerda Haastrup Jørgensen (V), formand teknisk udvalg


- I foråret besluttede vi at frigive pengene til en projektering af krydsets ombygning. Vi besluttede ikke, at Roms Hule skulle lukkes for venstresving. Jeg synes stadig, at det er det eneste rigtige at gøre på et tidspunkt. Men lad os nu få kigget på, hvornår Banedanmark forventer at gå i gang med at anlægge en ny bro på Østerbrogade, for vi skal have de to projekter til at spille sammen tidsmæssigt. Det vil give kaos, hvis de to projekter skal laves på samme tid, siger Gerda Haastrup Jørgensen.

Annonce

Broarbejde varer halvandet år

Ifølge projektchef i teknisk forvaltning Paw Bro Larsen arbejder Banedanmark p.t. med en tidsplan, hvor arbejdet med den nye og firsporede bro på Østerbrogade bliver sat i gang i fjerde kvartal 2022.

Projektet, der skal bane vej for en elektrificering af jernbanen under broen, forventes at vare halvandet år, så broen står færdig i begyndelsen af 2024.

Men Gerda Haastrup Jørgensen er dog ikke indstillet på helt at vente med at gøre noget ved krydset Roms Hule/Horsensvej, før en ny og udvidet bro står klar på Østerbrogade.

- Hvis vi får politiets tilladelse til at lave en helle-løsning, hvor der kan holde en bil ude i et helleanlæg for at svinge til venstre, synes jeg, at vi skal se på det. Det vil give muligheden for at etablere to venstresvingsspor på Horsensvej, og selvom de ikke bliver så lange, som hvis vi lukkede for udkørslen fra Roms Hule, vil det stadig øge kapaciteten i krydset ned mod havnen, siger udvalgsformanden.

Annonce

To ombygninger

Men hun vil have regnet på, om en aktuel ombygning af krydset ved Roms Hule kan svare sig, når krydset igen skal bygges om, når den nye bro står færdig på Østerbrogade.

- Vi skal have regnet på, om en ombygning nu står mål med den kapacitetsforøgelse, det vil give i krydset ved Østerbrogade, siger Gerda Haastrup Jørgensen.

Når teknisk udvalg skal mødes igen, forventer formanden, at politikerne får lejlighed til at drøfte de forskellige løsninger neden for Roms Hule, og her skal politikerne også se på en tidsplan for havnerutens udvidelse.

Annonce

Svært med rundkørsel

På førstkommende eller det efterfølgende møde skal forvaltningen samtidig redegøre for muligheden for at etablere en stor rundkørsel på Horsensvej, der får både Roms Hule og Østerbrogade knyttet på.

Det var et af de borgerforslag, der kom frem på borgermødet forleden.

- Personligt har jeg svært ved at se, at der kan ligge en rundkørsel der, hvor vejen begynder at gå opad. Vi ved, hvor meget en rundkørsel fylder på flad vej, og kan det overhovedet lade sig gøre på stedet? spørger formanden og tilføjer:

- Der er også noget økonomi i det, og havneruten er i forvejen pænt dyr. Det er muligt, at en rundkørsel er den bedste løsning, men den koster mange penge, og vi er nødt til at kigge på, hvad vi får for de penge i forhold til, hvad vi kan bruge dem på andre steder. Men nu kigger vi på det, siger Gerda Haastrup Jørgensen.

Annonce
Alarm 112 For abonnenter

Kvinde fulgte efter gerningsmand trods dårligt knæ: - Jeg havde jo ikke tænkt mig at fange ham og holde ham fast

Danmark

Tirsdagens coronatal:Yderligere 810 personer er testet coronapositive

Annonce
Annonce
Annonce
Fredericia

Vin- og cocktailbar er klar til åbning: - Vi glæder os til at vise det endelige resultat

Fredericia For abonnenter

Veteraner på sejltur med ro og rutiner: Snart er der plads til endnu flere

Navne

Oversigt: Disse nekrologer og mindeord bragte vi i juli 2021

Erhverv

Ny virksomhed i byen: Med 30 års erfaring går Peter iværksættervejen

Fredericia For abonnenter

Har uddelt over 20 verbale lussinger til byrådet og især ét parti: Det er en pligt, siger Jens Jørn

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Fredericia

Læser undrer sig: Er den gule trekant en parkeringsfælde?

Danmark

Jimmy er manden bag dramatisk ugleredning: - Selvom man er stor og skaldet og har masser af tatoveringer, kan man godt være blød indeni

FC Fredericia

Truppen vokser: FC Fredericia skriver med venstre back

Alarm 112 For abonnenter

Mand kan slippe for fængsel: Tog kvælertag på sin kone

Alarm 112

Tyveri af cigaretter i Sønderparkens Nærkøb udviklede sig: Gerningsmand truede ved at trække hånd over halsen

Annonce