Annonce
Danmark

JFM i stort samarbejde med andre medier: Laver lokale kandidattest til kommende valg

Jysk Fynske Medier er gået sammen med en række andre medier om at levere gode, lokale kandidattest til det kommende kommunal- og regionsrådsvalg, der afvikles 16. november. Arkivfoto: Søren E. Alwan
Jysk Fynske Medier samarbejder med TV 2, TV 2 Regionerne og en række andre mediehuse om at udarbejde og præsentere lokale kandidattest frem mod kommunal- og regionsrådsvalget 16. november. Samarbejdet betyder, at vælgerne bliver klædt på og får bedre mulighed for at få indsigt i de kandidater, der stiller op i deres kommune og region, siger chefredaktør på JydskeVestkysten.

Valg: 16. november går danskerne til stemmeurnerne for at stemme på deres lokale kandidater, når der afholdes valg til kommunalbestyrelserne og regionsrådene.

Men hvem skal man stemme på? Hvem er man mest enig med?

Netop de spørgsmål får mange vælgere til at klø sig i håret, men det vil et nyt, stort samarbejde mellem flere danske mediehuse gøre noget ved.

Annonce

I marts gik Jysk Fynske Medier sammen med TV 2 og TV 2 Regionerne om at udvikle en stor kandidattest til det kommende kommunal- og regionsrådsvalg, og nu er flere medier kommet til.

Det drejer sig om Sjællandske Medier, Det Nordjyske Mediehus, Lolland-Falsters Folketidende, Bornholms Tidende og Der Nordschleswiger.


Læserne får dybdegående indsigt i, hvad deres lokale politikere egentlig mener

Mads Sandemann, chefredaktør på JydskeVestkysten


Ifølge Mads Sandemann, chefredaktør på JydskeVestkysten, der udgives af Jysk Fynske Medier, giver den store tilslutning til samarbejdet mulighed for at lave en kandidattest, der er bedre end nogensinde før.

- Det bliver nok den mest præcise kandidattest og også den test, der får den største udbredelse nogensinde, fordi vi er så mange medier, der er gået sammen. Formålet med sådan en kandidattest er jo at klæde vælgerne på, og i Jysk Fynske Medier synes vi, det er vigtigt, at så mange som muligt stemmer og gør det på et oplyst grundlag, siger han.

Kandidattesten kommer til at bestå af omkring 20 spørgsmål. De regionale aviser og TV 2 Regionerne vil op til valget udarbejde en række lokalt funderede spørgsmål, mens TV 2 vil formulere spørgsmål af landsdækkende karakter på både kommunalt og regionalt niveau.

Dybdegående indsigt

Testen ser ens ud, uanset om man tilgår den fra JydskeVestkysten, Helsingør Dagblad, Bornholms Tidende eller de andre deltagende mediers hjemmesider, men som bruger vil man skulle vælge, hvilken kommune man stemmer i, så man forholder sig til samme spørgsmål som de lokale kandidater.

- Mange lokale kandidater er enige om mange ting, og det er jo fint i et lokalt folkestyre, men det er jo også vigtigt, at man som vælger kan finde skillelinjerne i forhold til, hvem man er mest enig med, fortæller Mads Sandemann.

Mads Sandemann, hvad får læserne af Jysk Fynske Mediers dagblade ud af det her samarbejde?

- De får bedre mulighed for at udforske de kandidater, der stiller op i deres kommune og region. Ikke alene kan man holde kandidaterne op imod hinanden, men man kan også se, hvordan de enkelte kandidater har svaret på både de lokale og fælles, nationale spørgsmål. Så læserne får dybdegående indsigt i, hvad deres lokale politikere egentlig mener, siger han.

TV 2 gik i luften med sin første kandidattest i forbindelse med folketingsvalget 2015, og siden har TV 2 udviklet og forfinet testen ved efterfølgende valg – de seneste gange i samarbejde med TV 2 Regionerne.

Mads Sandemann, der er chefredaktør på JydskeVestkysten, mener, at det store samarbejde om kandidattesten til det kommende kommunal- og regionsrådsvalg giver mulighed for at klæde vælgerne bedre på. Foto: JFM

Chefredaktør på TV2.dk, Kristoffer Pinholt, fremhæver at samarbejdet mellem medierne vil give en kandidattest, der er baseret på indgående kendskab til mere lokale problemstillinger.

- Jeg tror, at vores samarbejde med lokale medier og regionale medier giver den mest præcise og mest tilgængelige kandidattest nogensinde, og at den dermed bliver et vigtigt bidrag til den demokratiske samtale om valget, siger Kristoffer Pinholt.

Hvilke aviser er med i samarbejdet?

Udover TV 2 og TV 2 Regionerne er følgende aviser og dagblade med i samarbejdet om en kandidattest til kommunal- og regionsrådsvalget 16. november:

Dagbladet Holstebro

Dagbladet Ringkøbing-Skjern

Dagbladet Struer

Folkebladet Lemvig

Fredericia Dagblad

Helsingør Dagblad

Horsens Folkeblad

JydskeVestkysten

Randers Amtsavis

Vejle Amts Folkeblad

Viborg Stifts Folkeblad

Fyens Stiftstidende

Fyens Amts Avis

Århus Stiftstidende

DAGBLADET Ringsted

DAGBLADET Køge

DAGBLADET Roskilde

Frederiksborg Amts avis

Nordvestnyt Holbæk-Odsherred

Nordvestnyt Kalundborg

Sjællandske Sydsjælland (Næstved)

Sjællandske Vestsjælland (Slagelse)

Nordjyske Stiftstidende

Lolland-Falsters Folketidende

Bornholms Tidende

Der Nordschleswiger

Annonce
Annonce
Fredericia

Socialdemokraterne har valgt: Her er dem, du kan stemme på til november

Fredericia

Fynboer fortæller det gerne: Men Fredericia Kommune svarer ikke på konkret spørgsmål om topchef

Annonce