Annonce
Erhverv

Jobbet hos virksomhed i Taulov blev 20-årige Mads’ vej til lederstilling: - Det er fedt at se ting vokse og være med til at skabe noget

Mads Olander er vokset op i Taulov, og efter han blev student sidste sommer, startede han i et job hos den lokale virksomhed MollyogMy. Det job har nu ført ham til en ny lederstilling i den succesfulde virksomhed Watery i København. På trods af at han endnu ikke har taget en uddannelse. Foto: Ludvig Dittmann.
Det er ikke mange 20-årige, der kan kalde sig digital leder hos en succesfuld internetvirksomhed. Men det kan Mads Olander fra Taulov. Det var et job hos den lokale virksomhed MollyogMy, der blev springbrættet til den nye stilling.

Taulov/København: - Det har krævet utroligt mange timer. Og hårdt arbejde.

Ordene falder prompte, men med et smil fra 20-årige Mads Olander. Han er taget på kort visit i Fredericia for at tale om sin nye stilling som Chief Digital Officer - eller på mere mundret dansk digital leder - hos den succesfulde internetvirksomhed Watery og ikke mindst vejen dertil.

Watery er en internetvirksomhed, som gennem deres webshops forhandler alt i svømmeudstyr og badetøj. Og med en stor millionomsætning er de Nordens største på lige netop det område, fortæller Mads Olander.

Annonce

Hans nye titel Chief Digital Officer er måske ukendt for en del, og da han bliver spurgt, hvad han så egentligt laver, kan det også være svært at forklare, så alle forstår det:

- Kort fortalt er jeg ansat til at sikre vækst gennem udvikling, implementering og optimering af digitale initiativer, der sikrer optimale arbejdsgange i virksomheden. Jeg bruger derfor også meget tid på at læse og analysere data, så jeg ved, hvor vi skal hen, og hvor vi skal sætte ind.

Med det nye job kom også en helt ny hverdag i hovedstaden, hvor hans kontor ligger. Mads Olander rev derfor i sommers rødderne op og flyttede til København fra Taulov, hvor han voksede op med sine forældre og to yngre brødre.

- Det har været fedt at flytte til København. Det har altid været en drøm for mig. Ligesom jeg elsker en professionel udfordring, så elsker jeg også en personlig udfordring. Flytningen kan uden tvivl være med til at booste mit professionelle virke og lære mig at stå på egne ben, siger Mads Olander.

En almindelig opvækst

Men hvordan endte Mads Olander med lederansvar i en succesfuld virksomhed med millionomsætning på tværs af flere lande? Som han selv siger, har det krævet hårdt arbejde og mange timer - men det har også krævet en god portion vilje og gåpåmod.

Mads Olanders opvækst har på mange måder været som de fleste andre unge mennesker i Taulovs, fortæller han. Han gik på den lokale skole, Fjordbakkeskolen, og senere tog han en gymnasial uddannelse på handelsskolen IBC. Han havde nemlig en generel interesse for forretningsverdenen.

Og tiden på IBC har da også været med til at gøre Mads Olander meget klogere på den verden, men det har ikke kunnet lære ham alt.

- Jeg har helt klart kunne trække noget elementær læring med fra handelsskolen, men jeg har også oplevet, at der er stor forskel på teori og praksis. Det er ikke altid, at det, man lærer teoretisk, også er sådan, man gør i praksis, fortæller han.

Mads Olander har en stor interesse for både forretningsdelen og det digitale ved e-handel. Derfor er jobbet hos en webshop, hvor han står for at implementere nye initiativer, der sikrer vækst, det perfekte valg. Foto: Ludvig Dittman.

Da Mads Olander i sommeren 2020 kunne kalde sig student, så han egentlig ind i en fremtid, hvor noget af det første, der stod på tapetet, var videre uddannelse. Det var dog ikke den vej, Mads endte med at tage.

- Jeg ombestemte mig i løbet af sommeren, fortæller han.

Annonce

Startede hos lokal virksomhed

I stedet for at søge ind på uddannelse begyndte Mads Olander at se sig om efter et job. Det skulle dog ikke være et hvilket som helst job.

- Jeg ville have et job, som gav noget reelt til mit cv. Jobbet skulle bringe mig videre, lyder det fra Mads.

Det sendte ham i retning af den lokale virksomhed og webshop MollyogMy, som ejes af søstrene Karina og Luise Sejrup. Dem kendte Mads Olander i forvejen, og det er han ikke i tvivl om, gav ham en fordel, da han kontaktede dem med henblik på et job:

- De vidste, hvem jeg var, og hvad jeg kunne. Det var nok også derfor, at de var klar på at give mig en chance. Jeg startede sidste sommer med at komme ind i jobbet og varetog meget enkle opgaver, men arbejdede mig hurtigt op. Jeg ville det virkelig, og det blev spottet. På den måde skilte jeg mig ud.

Det er fedt at kunne se ting vokse og være med til at skabe noget og gøre det med nogle inspirerende folk.

Mads Olander

Der gik ikke længe, før han blev e-commerce manager, hvis rolle typisk er at sikre, at webshoppen spiller, opdateres og vedligeholdes. Og det øgede hans interesse for e-handel, og han lærte rigtig meget om det område.

- MollyogMy er yngre end mange andre virksomheder af den størrelse, og der blev virkelig givet den gas. Virksomheden var i rivende udvikling, og det gjorde også, at jeg lærte meget. Samtidig var de gode ledere, der var meget transparente og autentiske. De forstod at vise, at man ikke behøver at være et perfekt unikum for at komme frem, og jeg fik lov til at prøve mig selv af. Jeg var meget interesseret i, hvordan man gør tingene, og jeg gik meget op i at forstå, hvorfor arbejdsgangene var, som de var. Det har gjort, at jeg har haft en meget stejl læringskurve. At være oprigtigt interesseret og nysgerrig, mener jeg, fremmer det bedste i folk, lyder det fra Mads Olander.

Annonce

Fra den digitale generation

Det blev til 14 gode måneder hos MollyogMy. For pludselig blev Mads Olander kontaktet af en anden virksomhed. Watery.

- Fordi MollyogMy har den succes, de har, så bliver der også holdt øje med dem. Så jeg blev kontaktet på LinkedIn af Watery. Og så var vi egentlig i dialog, og snakken gik lidt frem og tilbage. Det var ikke en nem beslutning, men udfordringen tiltalte mig, og det endte med, at jeg fik den stilling, jeg er i nu, siger Mads Olander, som startede i det nye job 1. november:

- Det er naturligvis en stilling, der er mere statuspræget end den, jeg var i før, og med det følger et stort ansvar. Jeg skal i højere grad være ham, som får andre til at vokse, og det går jeg meget op i. Det er fedt at kunne se ting vokse og være med til at skabe noget og gøre det med nogle inspirerende folk.

Med jobbet hos Watery bliver Mads Olander inden for e-handel, og det er egentlig meget naturligt for ham. Kombinationen af klassisk forretning og det mere digitale har altid tiltalt ham. Og han tror på, at folk i hans generation, som er vokset op med skærme og andet digitalt omkring sig, har en fordel i den type job. Særligt når man ikke har en klassisk uddannelse i bagagen.

- E-handelsbranchen er virkelig spændende. Det er en branche i kraftig udvikling. Det er også en branche, hvor man tør satse på folk, der ikke nødvendigvis har en uddannelse. Hele det digitale aspekt kommer i høj grad naturligt til mig, fordi jeg er vokset op med det, siger han.

Annonce

Ivrighed efter at lære og forstå

Hvad de helt store fremtidsplaner byder på, ved Mads Olander ikke endnu. Med sine 20 år har han stadig masser af tid foran sig. Lige nu er fokus dog på det nye job, og hvor det kan bringe ham hen.

Watery stræber efter at blive et verdensomspændende brand, og det vil Mads Olander gerne være med til. Men han har dog ikke lagt tankerne om uddannelse helt på hylden.

- Jeg ser store fordele ved både job og uddannelse. Det er indlysende, at der er stærke økonomiske fordele ved at gøre, som jeg gør lige nu, men det er ikke det, der driver mig. Jeg vil ikke udelukke, at jeg skal have en uddannelse på et tidspunkt, men lige nu forfølger jeg det her, fortæller Mads Olander, som samtidig understreger, at hans forældre støtter ham i det valg:

- De kan se, at jeg brænder for det. Så de har ikke udskældt mig.

Til andre unge, som drømmer om at gå i hans fodspor, har han et særligt råd:

- Først og fremmest så skal man vise ivrighed efter at lære og forstå. Man skal gå til jobbet med et åbent sind og villighed til at lære. Og så skal man være indstillet på, at det kræver mange timer. Jeg har helt sikkert prioriteret anderledes end mange af mine jævnaldrende, men jeg føler ikke, at jeg er gået glip af noget.

Og til virksomhederne har han ét ønske, der er, at man i højere grad går op i at udvikle unge mennesker, som kommer ind med en sund indstilling og en lyst til at lære.

- Hos MollyogMy var de ekstremt gode til at lade folk arbejde sig op. De havde overskud til at udfordre og guide mig. Når unge mennesker kommer ind i en virksomhed, så bliver de langsomt indoktrineret i den kultur, som hersker. Det er derfor vigtigt, at den kultur bærer præg af, at det er okay at fejle, det er okay at stille spørgsmål, og det er okay at udfordre status quo - så længe man er villig til at lytte, arbejde for tingene og indgå i et team. Hertil er det lederens ansvar at sikre, at visionen i virksomheden er klar, så det driver de ansatte i den rigtige retning og sikrer, at man arbejder sammen om at nå et fælles mål, siger Mads Olander.

Annonce
Fredericia For abonnenter

Da alt så sort ud, blev fællesskabet et vendepunkt for gigtramte Anne: - Hvis man har et trist liv, skal man blive frivillig. Det giver så meget

Danmark

Lørdagens coronatal: Syvende dag i træk med over 4000 nye coronatilfælde

Annonce
Annonce
Annonce
Fredericia

Se billederne: Velklædte elever genoptog tradition med skolebal og særlig dans

KONKURRENCE For abonnenter

Spær øjnene op og find fem fejl: Hvis du har heldet med dig, kan du vinde gavekort til byens butikker

Fredericia

Jeanette kan ikke få nok af december: - Jeg render gerne rundt med nissehue og synger julesange på jobbet

Sport

Skal det være i Spanien, at Mie Højlund får opfyldt en hed drøm?

DF-hovedbestyrelsesmedlem udfordrer Messerschmidt i formandsvalg

ENTREPRENEUR OF THE YEAR

Årets regionsvindere er fundet: Her er Danmarks bedste til vækst

Navne

Surf-butik får årets handicappris: Tilbyder vandaktiviteter til alle - handicap eller ej

DF slår revner - er det Fremskridtspartiet om igen?

Fredericia

Gys på volden giver gysser til lokal velgørenhed

Fredericia For abonnenter

Sanddalhus er solgt til to fynboer: Ejendom og park sættes i stand

FC Fredericia

Nederlag svier i et par dage, men herefter har FC Fredericias anfører lært at se tingene med andre briller: - Det er vigtigt at tænke på, hvad vi har præsteret som helhed

Annonce