Annonce
Danmark

Jysk Fynske Medier til angreb på Facebook: Åbner en stribe ultralokale medier

Jesper Rosener, direktør for Jysk Fynske Medier, nægter at lade Facebook udfylde tomrummet, efter at flere lokalområder i Danmark nu står uden journalistisk dækning. Derfor investerer medievirksomheden nu kraftigt i nye, ultralokale medier. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen
Facebook skal ikke sidde på den lokale nyhedsformidling, mener Jysk Fynske Medier. Mediekoncernen investerer nu 30 millioner kroner i nye, digitale nyhedsmedier i byer og lokalsamfund, der mangler journalistisk dækning i dag.

Medier: Udviklingen er klar: Antallet af lokale medier i Danmark er blevet markant færre. Hver fjerde lokale dagbladsredaktion og hver fjerde ugeavis er forsvundet i løbet af de seneste 10 år. Det har skabt såkaldte nyhedsørkener, hvor selv store kommuner ikke længere har en daglig dækning af uafhængige medier.

Jysk Fynske Medier, der er Danmarks næststørste private mediekoncern og blandt andet udgiver denne avis, har selv lukket lokalredaktioner af økonomiske årsager. Men nu skal udviklingen vendes.

- Det går ikke, at vi siger, at der ikke er økonomi til at blive i de områder. Vi er nødt til at være der, for vi kan ikke leve med, at demokratiet og i særdeleshed nærdemokratiet styres af Facebook, siger Jesper Rosener, administrerende direktør i Jysk Fynske Medier.

Annonce

Han peger på, at områder uden journalistisk dækning nu er afhængig af lokale nyhedsgrupper på Facebook, hvor ingen kontrollerer kvaliteten eller henter svar på kritiske spørgsmål.

Derfor investerer Jysk Fynske Medier nu omkring 30 millioner kroner i et nyt, publicistisk projekt, der skal skabe en række nye, ultralokale medier i Danmark.

- Jeg vil ikke overlade demokratiet til Facebook og de andre sociale medier. Til forskel fra dem og deres kapitalinteresser, så har vi kun ét formål, og det er at sikre demokrati og sammenhængskraft. Det er en forpligtelse, som vi er nødt til at leve op til, siger Jesper Rosener.

Gode erfaringer

Mediekoncernen har igennem længere tid kørt et forsøg med nye former for lokaljournalistik i Middelfart, og det er blandt andet erfaringer herfra, der nu får koncernen til at satse på mange nye medier.

- Det er ikke i første omgang en overskudsforretning, men vi håber, lokalbefolkningen vil bakke op, så vi kan finansiere saltvandsindsprøjtningen til deres lokale demokrati og følelse af fællesskab, siger Jesper Rosener.

De første nye medier skal være klar i løbet af de kommende måneder, og satsningen begynder i kommuner og byer, hvor medievirksomheden tidligere har haft kontorer, men hvor der nu ikke længere er daglig nyhedsdækning. Det gælder i første omgang kommunerne Skanderborg, Favrskov, Norddjurs og Syddjurs samt i en række bydele i Aarhus og København, herunder på Amager.


Vi er nødt til at være der, for vi kan ikke leve med, at demokratiet og i særdeleshed nærdemokratiet styres af Facebook.

Jesper Rosener, adm. direktør, Jysk Fynske Medier


- Blandt andet i kommunerne omkring Aarhus har vi i de senere år ikke kunnet leve op til vores målsætning om at styrke demokratiet. Vi har fået mange henvendelser fra vores brugere og læsere, der efterspørger flere nyheder fra deres nærområde, siger Jesper Rosener.

Annonce

20 nye journalister

Selvom København er hjemsted for en række af landets største mediehuse, så halter den lokale dækning af nyheder af betydning for københavnerne. Sidste år købte Jyske Fynske Medier en række ugeaviser i hovedstadsområdet, og dermed er koncernen allerede til stede i København.

De nye medier skal modsat ugeaviserne levere daglige nyheder, og der bliver tale om betalingsmedier, som brugerne skal abonnere på. Som en del af satsningen vil Jysk Fynske Medier ansætte omkring 20 nye journalister samt personale til at udvikle teknik og styre abonnementssalget. Medierne vil udelukkende udkomme elektronisk, altså ikke på avispapir.

Nyhedsørkener

  1. Anders C. Østerby, tidligere lokalredaktør på Fyns Amts Avis på Ærø, har i et halvt år undersøgt begrebet nyhedsørkener som såkaldt fellow på Syddansk Universitet. Ifølge ham er en nyhedsørken et geografisk defineret område, hvor der ikke er fast tilstedeværende journalister, og hvor der ikke er en kontinuerlig journalistisk dækning af det område i bred forstand.
  2. Han peger på, at det har nogle konsekvenser for lokalsamfundene, hvis medierne forsvinder. Fake news får bedre kår, når der ikke er nogen til at faktatjekke det, folk skriver på Facebook.
  3. Dermed bliver det sværere at følge med i, hvad der sker, og borgerne bliver mindre engagerede i deres lokalsamfund. I USA har man set, at borgerne i nyhedsørkener stemmer mindre til lokalvalg, og færre stiller op til valg. Korruption har større risiko for at finde sted, når der ikke er vågne, upartiske og kritiske medier til at holde magthaverne i ørerne.

- Det bliver god lokaljournalistik med fokus på alt det nære og vigtige for folk i de områder, hvor de bor og lever, siger Jesper Rosener, der forventer at udbrede konceptet med de ultralokale medier til mange flere byer rundt om i landet.

Annonce

Satsning på erhverv

Investeringen rummer også en særlig satsning på lokale erhvervsmedier, der skal sikre en uafhængig dækning af små og store virksomheder med nyheder, interviews, analyser og netværksarrangementer.

- Her er der også opstået en form for nyhedsørkener, fordi det bliver overladt til erhvervslivet selv at skrive om erhvervslivet på Linkedin eller Facebook. Vi vil sikre, at der er nogen, der omtaler erhvervslivet lokalt. Det bliver om erhvervslivet og for erhvervslivet, siger Jesper Rosener.

Også erhvervsmedierne bliver digitale abonnementsmedier, der vil udkomme som nyhedsbreve og podcast fem dage om ugen. Det sker i første omgang i Odense, Aarhus, Esbjerg og Trekantområdet. Jysk Fynske Medier har i forvejen lanceret de regionale aviser, Erhverv+, som digitale betalingsmedier.

Annonce

Inviterer til samarbejde

Handler det ikke også om at tage omsætning fra konkurrerende mediehuse herhjemme?

- Nej, det er ikke en kamp mod kolleger i mediebranchen. Det er en direkte kamp mod tech-giganterne for at sikre demokratiet, og derfor inviterer vi også andre medier til at samarbejde med os. Man kan sagtens - ja, vi bør være flere sammen om at udvikle sådan en forretning, siger Jesper Rosener.

Jysk Fynske Medier er allerede i dag i kontakt med over to millioner danskere hver uge. Foruden 15 dagblade og 63 ugeaviser driver koncernen en række nyhedssites og digitale tjenester, står bag fire kommercielle radiostationer og er hovedejer af den nationale taleradio Radio4.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce