Annonce
Fredericia

Kaotisk start for Sundplejen: Flere nøgler virkede ikke

Flere hjemmeplejere kunne ikke udføre deres arbejde, da de ikke kunne åbne flere elektroniske låse med deres nøgler. Nøglerne er samme slags som dem, de tidligere private leverandører har brugt. Der er dog ikke fysisk tale om de samme nøgler. Foto: Morten Pape
Flere gange i løbet af nat- og morgentimerne kunne plejepersonale hos Sundplejen konstatere, at elektroniske nøgler hjem til borgere ikke fungerede. Der er imidlertid kommet styr på problemet, oplyser virksomheden, som lørdag modtog nøglerne fra kommunen. Hvem, der bærer skylden, er endnu uvist, men kommunen roser Sundplejens håndtering af sagen.
Annonce

Fredericia: - Det krævede ekstra indsats, men der er kommet styr på det, konstaterer Robert Christiansen, som er administrerende direktør i Sundplejen ApS, søndag klokken 14.

Al begyndelse er svær, lyder et ordsprog. Det viste den sig også at være for Sundplejen, der fra midnat 1. marts overtog rollen som leverandør af privat pleje i Fredericia Kommune.

Flere gange i løbet af det første halve døgn forsøgte plejepersonale forgæves at låse sig ind med elektroniske nøgler til borgere, som skulle have besøg. Nøglerne, de havde fået udleveret, fungerede ikke, og de måtte derfor tilkalde hjælp.

- Vi kontaktede straks kommunen, som har taget hånd om det, og indkaldte ekstra bemanding for at komme problemet til bunds, siger Robert Christiansen, som ellers har rosende ord om kommunens rolle og håndtering i forbindelse med startvanskelighederne.

Nøglerne blev lørdag overdraget af Fredericia Kommune til Sundplejen. Kommunen har fået TrekantBrand til at servicere nøglesystemerne, men hvem der bærer ansvaret, ønsker Hanne Rasmussen, der er visitationschef i Senior og Handicap i kommunen, ikke at gisne om.

- Vi vil følge op på det i løbet af den kommende uge, men skyldspørgsmålet er ikke det, som har været fokus i dag. Det har ligget i at få problemet løst, og at alle borgere, som ikke selv kan lukke døren op, fik besøg, siger Hanne Rasmussen.

Vi vil følge op på det i løbet af den kommende uge, men skyldspørgsmålet er ikke det, som har været fokus i dag. Det har ligget i at få problemet løst, og at alle borgere, som ikke selv kan lukke døren op, fik besøg

Hanne Rasmussen, visitationschef i Senior og Handicap, Fredericia Kommune

Annonce

Færre end 30 berørte

Sundplejen står for hjemmehjælpen for cirka af 350 borgere rundt i kommunen. For en andel af disse gælder, at nøglerne til huset er elektroniske. De elektroniske låse finder man typisk hos de, hvor der kan forekomme nødkald, så plejepersonalet kan låse sig selv ind, eller de som ikke er i stand til selv at lukke dørene op.

Det er dog ikke alle elektroniske nøgler, som har været defekte. Ifølge Hanne Rasmussen drejer det sig om nøgler til mindre end 30 borgeres hjem og formentlig også færre end 20. Antallet er endnu ikke opgjort, oplyser hun og pointerer, at antallet er mange, hvis borgerne har haft behov for hjælp.

- Det har været hektisk, og vi kunne godt være det foruden. Men jeg vil gerne rose Sundplejen for deres professionelle håndtering i forhold til de udfordringer, de er løbet ind i. Så set bort fra de startudfordringer, vi er løbet ind i, synes jeg, det lover godt, siger Hanne Rasmussen og understreger, at der ikke har været faretruende episoder i forbindelse med problemerne.

Annonce

Problemer er løst

Sundplejen har løbende været i kontakt med de involverede borgere, for hvem besøget fra hjemmeplejeren blev forsinket.

Hvor lang tid, nogle borgere måtte vente, er endnu uvist, men er ifølge Hanne Rasmussen noget af det, man vil følge op på i den kommende fremtid. Inden middagstid søndag var man dog færdige med morgenbesøgene og i gang med middagsbesøgene, oplyser hun.

Derudover har der været et tjek af elektroniske låse i gang, så borgere, der får besøg i fremtiden, ikke bliver berørt af problematikken.

Ifølge Robert Christiansen, som også selv har været ude ved borgere, har de berørte taget problemet pænt.

- Medarbejderne har også taget det fint og har været dybt engagerede og dygtige. Ingen har kunnet forudse problemet, siger han.

Umiddelbart samme konklusion har visitationschefen i Fredericia Kommune.

- Man kan altid være bagklog, men det er oplevelser, vi må tage med os videre, og så tænker jeg, at vi bliver klogere på hele problematikken i næste uge, siger Hanne Rasmussen.

Det blev ikke til mange timers søvn natten til søndag for administrerede direktør i Sundplejen Aps, Robert Christiansen, da der var problemer med de elektroniske låse til borgere. På billedet her fra den 29. februar ses han, dagen inden det gik løs. Foto: Gustav Roesbjerg Pedersen
Lørdag den 29. februar var ansatte fra Sundplejen i Fredericia samlet på Vesterballevej i Snoghøj, hvor virksomheden holder til. Foto: Gustav Roesbjerg Pedersen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
FC Fredericia For abonnenter

Eftertanker om FC: De næste to uger definerer sæsonen

Annonce