Annonce
Middelfart

Klubformandens fire gode råd: Sådan kommer du i gang med at vinterbade

Pernille Gajhede Pedersen (i midten) er garvet vinterbader, og hun har derfor ingen problemer med at forholde sig i ro, når hun går i det iskolde vand. - Jeg lærte det efter to gange, fortæller Doris Schelde (th), som har vinterbadet i halvandet år. Foto: Peter Leth-Larsen
Annonce

For Kasper Kiltang, formand for den ét år gamle vinterbadeklub Middelfart Havbad, er det svært at koge de mange gevinster ved vinterbadning ned. Han fortæller, at gevinsterne spænder fra lykkerus til socialt sammenhold og et velfortjent frikvarter til hovedet - for når man går i det få grader varme vand, er det overordentlig svært at tænke på noget som helst andet.

Lyder det som noget, du vil prøve? Kasper Kiltang giver her sine fire bedste råd til nye vinterbadere.

Annonce

1. Start i saunaen

Langt de fleste vinterbadere er imødekommende og vil hellere end gerne lære nye og nysgerrige, hvordan man gør. For det er ikke den bedste idé bare at hoppe i det kolde vand, hvis man vil have den optimale oplevelse.

Derfor råder Kasper Kiltang til, at man starter i saunaen. Her sidder ofte en flok garvede vinterbadere, som hellere end gerne deler ud af erfaringerne.

- Sæt dig derind, fortæl, at du er ny og få dem til at hjælpe dig, råder han.

Annonce

2. At man skal træne sig op er en skrøne

Det er ifølge Kasper Kiltang en særdeles sejlivet skrøne, at man skal træne sig op til at vinterbade. Det er ikke nødvendigt at starte i efteråret og holde vinterbadningen ved lige vinteren igennem, som ny kan man sagtens starte, når der er sne på jorden og is på vandet.

- Det gør det lettere at gøre det gradvist, det er rigtigt, men det er på ingen måde umuligt at starte midt i sæsonen, siger han og tilføjer, at det altid er en god idé at lytte til sin krop, når man går i vandet for første gang.

- Gør det ondt, så gå op. Vent lidt og prøv så igen.

Og selvom det måske kan virke tillokkende at få det overstået hurtigt, skal man ikke hoppe i første gang, man vinterbader. Det kommer man til at fortryde, fortæller Kasper Kiltang.

Annonce

3. Slap af i kroppen

Når man så har fået tøjet af og er på vej ned ad stigen mod det iskolde vand, så er det ikke helt irrelevant at huske de dybe vejrtrækninger, fortæller Kasper Kiltang.

- Hvis du skriger, fortæller du din krop, at den skal gå i panik, siger han og understreger, at man skal forsøge at gå afslappet i vandet.

- Så finder kroppen hurtigt ud af, at det ikke er så slemt.

Annonce

4. Mindst to dyp

Turen i det kolde vand er altid bedst anden gang, for så har kroppen vænnet sig til gyset, fortæller Kasper Kiltang. Er der en sauna, kan pausen mellem dyppene med fordel bruges her.

En anden ting, man som ny udi vinterbadningens kunst måske ikke ved, er, at det aldrig er en god idé at slutte i saunaen. En sidste tur i vandet, før turen går hjem, er klart at foretrække.

- Tager man direkte hjem efter en tur i saunaen, kommer man til at fryse. Kroppen har lige haft det varmt, og den går derfor i gang med at køle sig selv ned, når du tager hjem. Hopper du i stedet i vandet efter saunaen og tager hjem bagefter, så ved kroppen, at den har det koldt og bruger kræfterne på at varme dig op i stedet, råder Kasper Kiltang.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fredericia For abonnenter

Eksercerhuset renoveres for 8,5 millioner kroner -  husets indhold skal spille sammen med andre kulturhuse

Annonce