Annonce
Erhverv

Knap hver anden frisør mister omsætning på grund af coronapas: - Vi skal ikke have restriktioner én dag for meget

Mange frisører oplever enten dagligt eller ugentligt afbud fra kunder på grund af kravet om coronapas. Arkivfoto: Sarah Bech
En ny analyse viser, at 41 procent af de danske frisører mener, at de mister omsætning i "høj" eller "meget høj" grad på grund af krav om coronapas. De mange afbud fra kunder, der melder om for sene testsvar og lange testkøer, koster nemlig frisørerne dyrt.

Coronapas: Trænger du til at få klippet lokkerne efter flere måneder, hvor håret bare har groet og groet, så skal du huske at have styr på én bestemt ting: Coronapasset. Sådan et skal du nemlig vise, inden du kan sætte dig godt til rette i frisørstolen, ligesom det er et krav på eksempelvis indendørs spisesteder og museer.

Men selvom de fleste af os udmærket er bekendt med coronapassets regler, er der brancher, det rammer hårdt.

SMVdanmark, der er en organisation for danske små og mellemstore virksomheder, har netop lavet en analyse, der viser, at frisørerne i høj grad bliver påvirket negativt af coronapas-reglerne.

Annonce

Ud af 661 frisører, der har besvaret undersøgelsen, svarer 40 procent, at de oplever, at kunder enten dagligt eller ugentligt melder afbud eller afstår fra at bestille tid på grund af udfordringerne relateret til coronapasset. Netop dét tal kom som den største overraskelse i organisationen bag undersøgelsen.

- Vi havde hørt fra frisører, at det var et problem og nogle meldte, at det var et stort problem i forhold til, at de stadig prøver at rejse sig økonomisk i øjeblikket efter flere måneders nedlukning. Men det overraskede os, at det var så mange, siger Mia Amalie Holstein, der er cheføkonom og politisk chef i SMVdanmark.

Den mest almindelige udfordring, som frisørernes kunder oplever, er for lang ventetid på testsvar. Dernæst følger for lang kø og ventetid på det nærmeste teststed - og sørme også, at nogle kunder ganske enkelt har glemt at blive testet.

Dårligere omsætning

De mange afbud udmunder i lavere omsætning. Hele 41 procent vurderer enten i høj eller meget høj grad, at coronapasset har en negativ betydning for deres omsætning.

Nøgletal fra undersøgelsen

  • 40 procent af frisørerne oplever, at kunder dagligt eller ugentligt melder afbud eller afstår fra at bestille tid på grund af udfordringerne relateret til coronapasset.
  • 30,1 procent vurderer, at deres omsætning siden genåbningen den 6. april har været dårligere sammenlignet med den forrige genåbningsperiode sidste forår - til trods for en længere nedlukning i anden omgang. 26,1 procent vurderer, at deres omsætning er den samme som ved den tidligere genåbning.
  • 41 procent vurderer enten i høj grad eller meget høj grad, at coronapasset har en negativ betydning for deres omsætning.

Imens der tales om genåbninger, at vi er ved at nærme os normalen, og mens politikerne har valgt at droppe de generelle hjælpepakker fra 1. juli, ser Mia Amalie Holstein helt anderledes på situationen i øjeblikket. For hende er tallene fra undersøgelsen et vink med en vognstang om, at alt ikke er tilbage ved normalen.

- Selvom vi er i gang igen, er der stadig restriktioner, der hæmmer efterspørgslen i nogle af de brancher, der er hårdt ramt. Tingene er ikke normaliserede, og det synes jeg, at de her tal viser med al tydelighed, siger hun.

Derfor mener hun, at noget bør ændres.

Annonce

Fleksibelt værktøj

Helt konkret er holdningen i SMVdanmark, at coronapasset skal tilbagerulles hurtigst muligt langt de fleste steder og fremover kun være gældende til eksempelvis natteliv, koncerter og ved lokale udbrud.


Vi har respekt for, at man må gøre, hvad der er sundhedsfagligt fornuftigt, for vi skal selvfølgelig heller ikke ud i endnu en smittebølge og mere nedlukning. Men man skal heller ikke have restriktionerne én dag for meget.

Mia Amalie Holstein, cheføkonom og politisk chef, SMVdanmark


- Vi ville gerne, at coronapas var noget, man indførte i en kommune, hvis der opstod høj lokal smitte. At det blev et mere fleksibelt værktøj, så man ikke skulle bruge det på steder med lav smitte, siger cheføkonomen.

For hende virker det ulogisk, at der er krav med coronapas ved frisøren, hvor man bliver klippet i nakken, mens det ikke er et krav hos tandlægen, hvor man bliver rodet i munden.

- Vi har respekt for, at man må gøre, hvad der er sundhedsfagligt fornuftigt, for vi skal selvfølgelig heller ikke ud i endnu en smittebølge og mere nedlukning. Men man skal heller ikke have restriktionerne én dag for meget.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Helena blev kun 20 år: 'Mor, jeg har glemt mit træningstøj, jeg vender lige om nu og henter det', og så blev der helt stille

Annonce