Annonce
Kolding

Kolding Kommune tager det fulde ansvar for, at død mand blev glemt

Den 65-årige mand lå død i sin lejlighed her i Midtgården i 10 dage, før den forfærdelige fejl blev opdaget. Arkivfoto: Søren Gylling
Nu er det indskærpet for alle seniorforvaltningens medarbejdere med borgerkontakt, at det evig og altid er Kolding Kommunes ansvar at sikre, at der bliver ringet efter en bedemand, når en borger uden pårørende dør.

Kolding: Koldings borgere får aldrig den præcise forklaring på, hvordan det kunne ske, at en 65-årig mand lå død i sin lejlighed i Midtgården i 10 dage, fra han blev fundet af en hjemmehjælper og politiet, og indtil liget udelukkende takket være en fjern kusines mellemkomst blev hentet og bragt til krematoriet.

Seniorforvaltningen har nemlig fravalgt at gøre mere for at komme til bunds i sagen, oplyser seniordirektør Annette Lund.

- Men jeg tror, forklaringen er, at politiet ikke meldte tilbage til os, at der ikke var pårørende. Omvendt skulle vi også selv have haft en klar aftale med politiet om at ringe til dem f.eks. tre dage efter Kurts død for at høre, om de havde fundet pårørende, siger Annette Lund.

JydskeVestkysten omtalte den tragiske sag den 20. november. Da ville hverken Kolding Kommune, plejefirmaet Kære Pleje eller politiet påtage sig ansvaret for, at der ikke blev ringet efter en bedemand i forbindelse med fundet af den døde Kurt Klausen den 7. oktober. Og det er helt uklart, hvad der blev sagt, gjort og aftalt mellem parterne i sagen om den døde mand, som ifølge Kolding Kommunes og Kære Plejes oplysninger ingen pårørende havde, selvom der i politiets notater om fundet af afdøde Kurt Klausen står, at "de pårørende er underrettet om dødsfaldet". Politiet har ikke villet oplyse, hvad grundlaget er for det notat.

Om det alvorlige svigt udtalte Kolding Kommunes seniordirektør Annette Lund i JV, at "det skyldes formodentlig en misforståelse." Men hvori misforståelsen består bliver altså ikke opklaret.

Annonce
Jeg tænker, at det ikke gør nogen forskel for Kurt og hans familie. Til gengæld synes jeg, det er vigtigt, at vi har helt klare aftaler om, hvad vi gør i sådan nogle situationer, og at alle kender dem.

Annette Lund, seniordirektør i Kolding Kommune

Besked til alle

Annette Lund oplyser, at seniorforvaltningen til gengæld har bedt alle sine ledere om at formidle følgende besked til alle medarbejdere med borgerkontakt:

"I forbindelse med en dybt beklagelig og ulykkelig sag, hvor en borger uden pårørende er afgået ved døden, har vi i Kolding Kommune gennemgået vores retningslinjer for at sikre, at disse er korrekt beskrevet og kan tilgås og forstås af alle.

Som leverandør har vi ansvaret for, at opgaver i forbindelse med afdøde borgere bliver varetaget professionelt, og at der altid sørges for aftaler med en bedemand. I de situationer uden pårørende er det Kolding Kommune, som skal forestå bisættelsen/begravelsen.

Vi gør ydermere opmærksom på vigtigheden af, at alle aftaler i forbindelse med dødsfald bliver nøje dokumenteret i borgerens journal."

Med andre ord fastslår seniordirektøren, at det altid er Kolding Kommunes ansvar at sikre, at der ringes efter en bedemand, når en borger uden pårørende dør.

Hvorfor vil du ikke have kastet helt klart lys over, hvad der gik galt i Kurt Klausens sag?

- Fordi jeg tænker, at det ikke gør nogen forskel for Kurt og hans familie. Til gengæld synes jeg, det er vigtigt, at vi har helt klare aftaler om, hvad vi gør i sådan nogle situationer, og at alle kender dem, siger Annette Lund.

Den fjerne kusine begyndte at lede efter sin fætter, da hun kort efter hans død den 7. oktober blev kontaktet af Kurt Klausens veninde, som ikke kunne finde ham.

Først efter at hun havde ringet rundt til politiet, sygehuset, krematoriet, kirker kapeller, kommunen, hjemmeplejen og til sidst politiet igen den 17. oktober, fik en politimand den tanke at sende en patrulje tilbage til lejligheden i Midtgården for at se efter det forsvundne lig. Her fandt man så den afdøde liggende i sin lejlighed.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce