Annonce
Danmark

Kræftens Bekæmpelse om regeringens ryge-udspil: For slapt med prisen

Kræftens Bekæmpelses direktør, Jesper Fisker, har ros til mange af regeringens initiativer, men han vil hæve prisen på cigaretter markant mere, end regeringen har tænkt sig. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Der er mange gode initiativer, men prisen på en pakke cigaretter skulle have være højere, siger Jesper Fisker, direktør i Kræftens Bekæmpelse.

Sundhed: Hos Kræftens Bekæmpelse er man både imponeret og skuffet over regeringens plan for at få stoppet rygning blandt de yngste.

- Der er en række rigtig gode initiativer, lige indtil vi kommer til prisen på en pakke cigaretter på 50 kroner over to år. Det er for slapt, for den skulle have været højere op, siger Jesper Fisker, der er direktør for Kræftens Bekæmpelse.

- Og hvorfor er det, det er så vigtigt med den pris, når regeringen nu vil gøre alt mulig andet for at hindre unge i at ryge?

- Regeringen gør det helt rigtige ved at gøre en masse forskellige ting samtidigt, for det er det, der virker. Men vi ved også, at isoleret set er prisen den vigtigste faktor. Hvis prisen også havde fået det hak opad til 60 kroner, ville de andre initiativer virke endnu bedre, siger Jesper Fisker.

- Hvis prisen lige havde fået det sidste nøk, så ville vi have en helt unik pakke, hvor man virkelig kunne tro på, at den for alvor vil nedbringe antallet af børn og unge, der ryger.

Stod det til Kræftens Bekæmpelse, skulle en pakke smøger koste 60 kroner nu, og skulle så i løbet af en kortere årrække sættes op til 90 kroner som i Norge.

- Men jeg vil nødigt sige, at det er et dårligt udspil, for det lyder, som om de ting, vi har stående på vores ønskeliste, er med. Derfor er det næsten dobbelt ærgerligt, at vi ikke lige får prisen med, så det håber jeg kommer til at ske, når de nu skal til at forhandle finanslov i Folketinget, siger Jesper Fisker.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Debat: FLAG-evaluering viser gode resultater, ’når planer går i fisk’

Den danske FLAG-ordning er netop blevet evalueret af COWI, og resultatet er positivt! Evalueringen beskriver set-up’et for ordningen, som handler om, at hver FLAG-forening laver en udviklingsplan og ansætter en koordinator, hvorefter lokale virksomheder og organisationer kan søge støtte og få hjælp til fremme af ideer, som falder ind under planen. FLAG-bestyrelsen indstiller projekterne til Erhvervsstyrelsen, som udfører legalitetskontrol og udbetaler støttebeløbene. På europæisk plan er der oprettet knap 370 FLAG’er, hvoraf 10 er danske. Fra EU’s side er argumentet for at støtte FLAG’erne, at lokale ideer, initiativer og ressourcer tages som udgangspunkt for udvikling, og at der arbejdes på tværs af sektorer som fiskeri, turisme og kulturinstitutioner for at opfange og udvikle nyskabende løsninger. Denne tilgang til udvikling kaldes CLLD (community-led local development). CLLD placerer lokalbefolkningen i førersædet, så de kan beslutte, hvordan de vil bruge EU-finansiering til at forbedre deres område. Men hvad er det for projekter, de danske FLAG’er sætter i værk? Et eksempel er Motorfabrikken Marstal, som med midler fra FLAG-ordningen har renoveret en del af en gammel fabrik og er ved at skabe et innovativt kontormiljø, hvor iværksættere kan leje et kontorlokale og deltage i kurser og workshops. På et senere tidspunkt planlægges yderligere renovering til konferencefaciliteter og et værksted, der bygger på både traditionelt håndværk og nye digitale maritime industrier. En stor del af de gamle maskiner findes stadig i bygningen, og man vil genoplive bygningerne i overensstemmelse med deres tidligere brug, da det kan skabe merværdi og inspirere iværksættere. Projektet er med til at udvide opfattelsen af, hvad maritime erhverv er. Det anses som vigtigt for også at få unge mennesker og tilflyttere til at bo og arbejde i kystsamfund. Et andet projekteksempel er Kerteminde Maritime Haver, som har opnået støtte til at etablere en besøgs- og formidlingsattraktion, der kobles sammen med sejlads med turister. Turisterne vil som et stop på turen modtage historier om og smagsprøver af tang og skaldyrsproduktion. Projektet er netop et godt eksempel på, hvordan lokalområder kan have gavn af at erfaringsudveksle og lære af hinanden. Kerteminde Maritime Haver er således blevet opbygget på basis af både lokal viden og erfaringer med en lignende havhave ved Ebeltoft. De maritime erhverv har aldrig været lukkede om sig selv. En anbefaling om en understøttelse af flere samarbejdsprojekter kunne bringe nye og frugtbare koblinger af projektideer med sig. COWI’s evaluering fastslår, at FLAG’erne allerede har opfyldt en del af de mål, som fra nationalt hold har været opstillet for deres indsats for programperioden 2014-2020. FLAG’erne er lykkedes med at få iværksat relevante projekter, skabe beskæftigelse og være en solid sparringspart for projektansøgere i deres lokalområder. Dette selvom ansøgningsprocessen beskrives som forholdsvis indviklet. Der er også skabt resultater, som er sværere at måle, som bedre fællesskab i lokalområder, bedre oplevelser og rammebetingelser. Hvad angår samarbejdsprojekter lever man imidlertid ikke op til det ved programstart fastsatte mål om, at der skal gennemføres samarbejdsprojekter mellem FLAG’er i Danmark og mellem danske og udenlandske FLAG’er. Der er nemlig ifølge evalueringen kun iværksat 1 samarbejdsprojekt ud af et samlet måltal på 18 projekter. Samarbejdsprojekter er netop vigtige for at øge muligheden for nyskabende erhvervsaktivitet, for opnåelse af kritisk masse for et projekt, for at indgå i nye netværk, eller for at få adgang til nye markeder. Så når der ikke er fastlagt nogle anbefalinger for FLAG-delen af evalueringen, kunne dette godt være et område at komme med én!

Sydjylland For abonnenter

26,5 milliarder fordelt til sundhed, forurening og trafik: Sådan påvirker regionens budget dig

Annonce