Annonce
Fredericia

Kronik: Red folkeskolen i Fredericia

Den lokale folkeskole har brug for mere konsekvens, lyder det blandt andet i kronikken. Arkivfoto: Lasse Hansen
Annonce

Kære Magnus te Pas. Tillykke med dit job som koncernchef for børn og unge i Fredericia. Jeg skriver dette åbne brev til dig, fordi jeg er bekymret for vores byskoler i Fredericia, og fordi jeg endnu ikke sidder i byrådet og kan give dig politiske meldinger, som du skal følge. Det synes jeg nemlig, at det nuværende byråd forsømmer. Enten fordi de hellere vil snakke bygninger, eller fordi de ikke tør blande sig i den pædagogiske linje.

Min skolegang har foregået i trygge faste rammer på Bredstrup-Pjedsted Skole, i mere kaos og mindre tryghed på Egumvejens Skole, samt på Fredericia Gymnasium, hvor jeg nu er lærer på 10. år. Samtidig har min hustru og jeg i fem år kæmpet for vores søns skolegang på Kristinebjergskolen, da vi virkelig vil folkeskolen, indtil vi i marts gav op og flyttede Emil til Realskolen.

Niels Martin Vind, byrådskandidat for Venstre, skriver kronik om den lokale folkeskole. Arkivfoto: Mads Dalegaard

Vores oplevelse er, at flere penge til bygninger og lærere ikke ændrer noget. Det vigtigste er, at du og din forvaltning sender klare signaler til de enkelte skoleledere og til lærerne om fuld opbakning til mere faste rammer for de banditter, som der er mange af i de fredericianske byskoler. Banditternes forældre skal simpelthen tvinges til at tage ansvar for deres børns opdragelse ved at skulle hente deres børn, når disse har opført sig uacceptabelt.

Jeg ved godt, at det bryder med dine læringsrum på Gauerslund Skole og med din pædagogik på Morten Børup Skolen. De børn og klasser, som du har været vant til i Skanderborg (mine nevøer var rigtig glade for dig som skoleleder), minder meget om de klassefællesskaber, som man kan skabe i Lyng, Skærbæk og Bredstrup-Pjedsted. Den talende pædagogik virker bare ikke herinde på byskolerne. Der er mange elever, der har brug for faste rammer og klasserumsledelse. Det bør du sende tydelige signaler til lærerne om.

Jeg har mødt lærere i Fredericia, der er til rummelig ´70´er-pædagogik med rundkredssnak. De er nok dybt forargede over, at jeg giver mine gymnasieelever armstrækninger for at komme for sent. Men jeg kender også lærere, der vil elske en opbakning til et øget forældreansvar og mere konsekvens.


Jeg har mødt lærere i Fredericia, der er til rummelig ´70´er-pædagogik med rundkredssnak. De er nok dybt forargede over, at jeg giver mine gymnasieelever armstrækninger for at komme for sent. Men jeg kender også lærere, der vil elske en opbakning til et øget forældreansvar og mere konsekvens.

Niels Martin Vind


Argumenterne mod mere disciplin lyder altid, at det er nemt for Realskolen, når de bare kan smide umulige elever ud. Det er en fejltolkning, da mere disciplin netop kan redde banditterne og give klasserne på byskolerne et ordentligt læringsrum, hvor lærerne kan fokusere på at undervise og skabe positive relationer til eleverne. Realskolen er ikke et elitært projekt, men en skole på fuldstændig samme måde, som jeg oplevede i Bredstrup-Pjedsted med respekt for lærerne og fokus på fællesskab. Den pædagogik kan godt bredes ud til folkeskolen igen.

Fredericias byskoler skal være skoler for alle. Det bliver de med mere disciplin, så banditterne ikke overtager klasserummene. Så giv opbakning til lærere, der ønsker mere konsekvens.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fredericia For abonnenter

Indtørret blod og kødrester på gulvrist: Slagterforretning får to sure smileys i træk og bøder for flere tusinde kroner

Annonce