Annonce
Læserbrev

Krydstogtskibenes absurde forurening: Det bliver ikke ved med at gå

Læserbrev: Fredag 5. juli kunne vi i Fredericia Dagblad læse en artikel med overskriften: Spildevand fra borde - pumperne er klar.

Krydstogtskibene kan nu komme af med det spildevand, som de har genereret på turen fra sidste anløb og til Fredericia, gratis, og hvis de vil betale for det, kan de få tanken tømt, for så at undgå at tømme det ud i søen og derved øge forureningen.

Det er et godt tilbud til skibene. Jeg håber, at det vil blive brugt, men hvad med den absurde forurening, der kommer op af skorstenen. Der er løsningen landstrøm. Et eller flere kraftige kabler tilsluttes, så skibenes dieselmotorer kan stoppes, mens de er i havn. Der bruges meget strøm på krydstogtskibene. Dieselmotorerne, der er koblet til generatorerne, bidrager rigtig meget til forureningen. Foruden CO2, NOX’er, partikler mm., er der 100 gange mere svovl i bunkerdiesel end landevejsdiesel, skibenes faciliteter kræver konstant strøm, et stort skib med mere end 2000 passagerer og 1000 besætningsmedlemmer bruger omkring 3000 liter i timen.

Hvad angår partikler, så svarer det i snit til 5000 biler, der kører i bytrafik. Hvad angør NOX’er, svarer det i snit til, at at 3500 biler kører i bytrafik, så det er meget alvorlig, og det bliver heller ikke ved med at gå.

Vi i Fredericia kan ikke gøre noget ved det. Krav om landstrøm skal være en del af en international aftale. Rederierne vil sikkert skubbe deres investeringer så langt ud i fremtiden som muligt, langt fra alle krydstogtskibe er forberedt til at modtage landstrøm. Forlanger vi i Fredericia, at skibene skal modtage landstrøm, eller måske får ændret ved skibets installationer, så de kan skifte fra bunkerdiesel til landevejsdiesel eller LNG, flydende naturgas, mens de er i havn, så kommer der nok ikke flere krydstogtskibe her til byen, og det vil vi jo nødig, at det sker.

Det varer måske flere år, før Fredericia får landstrøm, men det kommer til at ske. København og Aarhus har det endnu ikke, København forventer i år omkring 350 anløb, de har et stort problem derovre. Oslo og Kristiansand har det.

Annonce
Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
Annonce
Forsiden netop nu
FC Fredericia

Minut for minut: Suveræne FC Fredericia knuser Nykøbing FC i overlegen sejr 

Annonce