Annonce
Trekantområdet

Kultur er mere end branding: Coronaen gav os savnet af kulturen tilbage

Viceborgmester og, formand for kultur- og idrætsudvalget Dan Arnløv Jørgensen (K), til venstre, og leder af VejleMuseerne Flemming Larsen er enige om, at kulturen kan noget, der er med til at gøre det værd at leve i Vejle. Og det har ikke noget med pr-værdi at gøre. Foto: Leif Baun
Kultur er mere end markedsføring og pynt. Vejle har bidraget til en ny undersøgelse fra Bikubenfonden, der offentliggøres onsdag.
Annonce

Vejle: Her er en nyhed: Corona er godt for kulturen.

Der skal nok sidde et par arrangører rundt omkring og ryste på hovedet over de ord. Men lad være, for den er god nok.

- Vi har taget kulturen for givet. Men coronaen har gjort os klogere. Jeg møder mange eksempler på den kulturelle hunger, der er blandt folk, når bare arrangementerne er coronasikre, siger formanden for kultur- og idrætsudvalget under Vejle Byråd, Dan Arnløv Jørgensen (K).

Som eksempler nævner han presset på bibliotekerne og de såkaldte "locumskoncerter", der fik talrigt besøg i år.

Det bekræfter lederen af VejleMuseerne, Flemming Larsen:

- Coronaen har været en øjenåbner. Vi havde fantastiske besøgstal i sommer.

En grund til de mange gæster var, at danskerne ikke kunne rejse på sommerferie i udlandet i år. Ofte er kultur noget, vi oplever under ferieophold i andre lande. Dér kan vi godt lige besøge et museum. Men i 2020 blev vi tvunget til at finde ud af, at kunst og kultur også kan opleves i Danmark.


Vi lever jo i en kommune, der bruger klassisk musik til at skræmme de hjemløse væk fra banegården, og som bruger tre gange så meget som kulturbudgettet på en ny losseplads.

Dan Arnløv Jørgensen (K), viceborgmester


I dét billede passer en ny undersøgelse af kunstens betydning fra Bikubenfonden perfekt ind. Den offentliggøres onsdag.

- Dens resultater - at billedkunst har værdi - er måske banale for dem, der interesserer sig for kunst. Men det er ingen selvfølge. Vi lever jo i en kommune, der bruger klassisk musik til at skræmme de hjemløse væk fra banegården, og som investerer tre gange så meget som kulturbudgettet i en ny losseplads. Men via coronaen har kulturen retfærdiggjort sig selv, siger Dan Arnløv Jørgensen.

Annonce

Meget mere end pr

Sagt med meget få ord viser rapporten, at kunst kan flytte mennesker ved at appellere til følelser, tanker og dannelse. Men de værdier kommer kun frem, hvis man i stedet for mængdemålinger tager udgangspunkt i det enkelte menneskes oplevelse.

Normalt har man betragtet kulturudgifter som en slags erhvervsstøtte, hvor udgifter til kunst måles på, hvor meget omtale eller hvor mange hotelophold de kaster af sig.

Den tankegang vandt frem i kølvandet på erfaringerne fra Horsens med meget store koncerter, som man hævdede ændrede byens image.

Det gør billedkunst

  • Billedkunst har betydning for mennesker på mindst tre forskellige måder. De tre former for betydning er følelser, tanker og dannelse. De tre betydningslag kan optræde adskilt eller samtidig. Det afhænger af sammenhæng og værk.
  • Undersøgelsen er baseret på observationer, interviews og samtaler med 60 besøgende på kunstmuseer i de tre kommuner.
  • De deltagende i undersøgelsen er i alderen 15-81 år, og der er sikret variation på køn og baggrund.
  • Følgende tre statsanerkendte kunstmuseer har lagt lokaler, kunst og publikum til undersøgelsen: Kunsten Museum of Modern Art i Aalborg, Vejle Kunstmuseum og Kunstmuseum Brandts i Odense.

- Vi har villet retfærdiggøre kunst i brandingværdi, hvor kunsten blev nærmest en biting. Men kunsten har en værdi i sig selv, fordi den gavner fællesskabet. Derfor tror jeg også på, at et flertal i byrådet nu ser anderledes på sagen, siger Dan Arnløv.

- Kulturens store betydning er, at den er en vigtig demokratisk søjle. Den kan bygge bro mellem mennesker og skabe dannelse. Den sætter noget i gang hos folk, og derfor er det vigtigt, at kunst- og kulturpolitik ikke føres på synsninger, men behandles lige så seriøst som erhvervspolitik, siger Flemming Larsen.

Annonce

Fra katedral til borgernes hus

Der er altså noget at komme efter, og derfor skal man tænke endnu mere over, hvordan der drives museum. I Vejle arbejder man med, at "museet skal ud af museet". Man vil have folk i tale og ikke være for de indviede. Museet skal være relevant for publikum.

- Vi siger "Fra katedral til borgernes hus". Det er jo borgerne, der betaler. De skal føle, at museerne er et sted, hvor de er velkomne og inviterede. Kunsten får sin værdi i mødet med mennesker, så jeg vil gerne opgradere dialogen med borgerne. Det kan blandt andet ske gennem brugerundersøgelser, siger Flemming Larsen.

- Det er ikke nok at spise, drikke og sove. Der skal være noget mere. Kultur giver livsglæde, siger Dan Arnløv Jørgensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Coronavirus

Live: Partier afviser regeringens forslag om øget brug af mundbind

Annonce