Annonce
Erhverv

Læserspørgsmål om smittespredning: - Hvad gør ADP i forhold til de mange chauffører?

Udbruddet af corona har også fået betydning for, hvordan ADP håndtere gods, der skal ind og ud. Blandt andet er der ikke længere direkte kontakt mellem medarbejdere og chauffører. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
ADP tager sine forholdsregler, når det kommer til modtagelse og afsendelse af gods i forhold til en eventuel smittespredning af coronavirus. Der er nedfældet adskillige anbefalinger, som man på havnen følger.
Annonce

Fredericia: Hvordan håndterer ADP den nuværende situation med covid-19, når der på daglig basis kommer lastbilchauffører ind og ud fra havneområdet?

Det vil Henrik Krogh gerne vide, og derfor stillede han spørgsmål til Fredericia Dagblad om, hvad ADP gør i forhold til smittespredning.

Vi følger brancheorganisationerne anbefalinger til, hvordan vi håndterer både gods, der skal ind og gods, der skal ud. Det betyder for eksempel, at vi ikke har nogen kontakt til chaufførerne.

Morten Højrup, driftsdirektøren i ADP A/S

Annonce

Samme regler

Helt basalt er det begrænset, hvor mange udenlandske chauffører der bevæger sig på havneområdet. Med lukkede grænser er det kun chauffører med et såkaldt anerkendelsesværdigt formål, der i det hele taget får lov til at trille sin lastbil ind på området.

Morten Højrup, driftsdirektør i ADP A/S, kalder antallet af udenlandske chauffører for ”reduceret”.

- Det er maksimum 100 udenlandske chauffører, der om dagen kommer på Fredericia Havn. Det er helt naturligt reduceret på grund af den situation, vi er kommet i (med covid-19-udbruddet, red.), lyder det fra Morten Højrup.

Hvor mange danske chauffører der kommer ind på Fredericia Havn, har han ikke et tal på, men tallet er for så vidt også underordnet.

Reglerne og retningslinjerne for at begrænse smittespredning er de samme for både de danske og de udenlandske chauffører.

- Vi følger brancheorganisationerne anbefalinger til, hvordan vi håndterer både gods, der skal ind og gods, der skal ud. Det betyder for eksempel, at vi ikke har nogen kontakt til chaufførerne, fortæller driftsdirektøren i ADP A/S.

Annonce

Sprit og sund fornuft

Udover den manglende kontakt mellem medarbejdere og chauffører sker udveksling af papirer heller ikke længere fra hånd til hånd.

Brancheorganisationernes anbefalinger lyder derudover blandt andet, at der bør laves en afspærring, der tydeligt viser grænsen imellem interne og eksterne personer, at chauffører, der venter på gods, skal anvises til at opholde sig i køretøjet, samt at der bør skabes god plads imellem køretøjerne, hvis der er mange læsseramper. Det kan blandt andet gøres ved at friholde hver anden rampe.

Brancheorganisationernes anbefaling vedrørende modtagelse og afsendelse af gods henvender sig både til chauffør og vognmand med i alt 10 punkter samt afsender og modtager med i alt 11 punkter. Fælles for begge er blandt andet brugen og tilgængeligheden af sprit samt brug af ”sund fornuft”.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fredericia

Endnu et villa-indbrud

Debat

Lad os gå sammen om at redde Lillebælt

Annonce