Annonce
Fredericia

Lillebæltsbroen får en ordentlig overhaling: - Det er den ultimative behandling

Autoværnet er væk og i stedet afløst af betonklodser. Torsdag var der sikkerhedsrundering på Ny Lillebæltsbro, hvor Rødekro-firmaet Ommen er i gang med at arbejde. Foto: Michael Bager
Der er ikke mange meter at arbejde på, når siderne på den ikoniske forbindelse mellem Jylland og Fyn i disse måneder males.

Lillebælt: Rustpletterne på de nordlige sider af Ny Lillebæltsbro bliver færre og færre i takt med, at malerarbejderne langsomt bevæger deres 21 meter lange malerkasse sig fra Jylland mod Fyn ad den 1080 meter lange stålkonstruktion.

Frem til september - hvor arbejdet forventes færdigt - bliver autoværnet løbende pillet af over en 200 meter lang strækning, så folkene fra Rødekro-firmaet Ommen kan komme til at give de rustplettede sider på broen en frisk og fin overflade.


Annonce

- I perioder, hvor vi kan forudse ekstra trafik, kan afspærringen flyttes. Det kan for eksempel være fredag eftermiddag - eller eventuelt hver dag i myldretiden, hvis det er nødvendigt.

Peter Holt, projektleder i Vejdirektoratet


I stedet for autoværet er der sat tunge betonafspærringer op, så det fortsat er sikkert at krydse broen. Men det betyder, at der normalt kun er to af broens tre vognbaner ledige til trafikken.

Trafikken skal flyde

- Det er vigtigt for os, at trafikken fortsat kan flyde, siger Peter Holt.

Han er Vejdirektoratets projektchef på broen, og forklarer, at man har brugt ekstra penge på et nyt koncept med midlertidige afspærringer.

Forskellen på den nordlige side (th), som blev malet sidste år, og den rustplettede sydlige side, er tydelig set fra den fynske pylon på Ny Lillebæltsbro. Afspærringen kan flyttes, når det er nødvendigt, og give plads til trafik i tre spor. Foto: Michael Bager

Det betyder, at man kan åbne det tredje spor, hvis der er behov for det.

Rusten træder frem på de såkaldte spidsplader, der afslutter siderne på broens vognbane. Foto: Michael Bager

- I perioder, hvor vi kan forudse ekstra trafik, kan afspærringen flyttes. Det kan for eksempel være fredag eftermiddag - eller eventuelt hver dag i myldretiden, hvis det er nødvendigt, forklarer han.

- Vi holder øje med køerne og prøver at planlægge derefter.

Annonce

Den ultimative behandling

Afspærringen skal passe på de omkring 10 mennesker, der lige nu er i sving på broen.

Det er en underdrivelse at bruge ordet malerarbejde om den avancerede proces, de er i gang med.

- Der bliver sprøjtet en legering af flydende aluminium og zink på overfladen, fortæller Peter Holt.

Entreprenørfirmaet Ommen har fremstillet en særlig smal mandskabsvogn der passer til den trange arbejdsplads. Foto: Michael Bager

Det sker ved 2.800 grader og giver en beskyttelse, der er på niveau med en galvanisering. Herefter bliver det hele det 1080 meter lange stykke dækket med et lag maling.

- Det er den ultimative behandling. Det kan holde i minimum 25 år. Vi håber på helt op til 40 år, lyder det fra projektlederen, der regner med, at han er gået på pension, inden den del af broen igen skal under behandling.

Annonce

Beton lappes næste gang

Det koster omkring 20 millioner kroner at male begge sider af brodækket, oplyser Peter Holt. Første etape på den nordlige side blev afsluttet sidste år, så trafikanteres trængsler er nu godt halvvejs.

Næste projekt i den løbende vedligeholdelse af Ny Lillebæltsbro er reparationer på betonen.

- Vi regner med at kunne klare det med lifte nede fra, så vi kommer ikke til at spærre af i stort omfang, slutter Peter Holt.

Som et tiltag mod Corona, har hver medarbejder sin egen, nummererede værktøjskasse. Foto: Michael Bager
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Fredericia

Socialdemokraterne har valgt: Her er dem, du kan stemme på til november

Fredericia

Fynboer fortæller det gerne: Men Fredericia Kommune svarer ikke på konkret spørgsmål om topchef

Annonce