Annonce
Erhverv

Lokal kampagne skal trække danske turister til et erhverv, der styrtbløder

Visit Kolding bruger ekstra 500.000 kroner på at tiltrække flere danske turister til Kolding i år. Arkivfoto: Søren Gylling/ Ritzau Scanpix
Turisterhvervet – herunder blandt andet hotellerne – styrtbløder, så for at tiltrække gæster til Kolding-området lanceres en kampagne i samarbejde med Visit Vejle.
Annonce

Kolding: Der er udsigt til en sommer, hvor der er langt mellem de udenlandske gæster, så nu gælder det om at fange danskernes opmærksomhed. Visit Kolding og Visit Vejle er derfor gået sammen om at tiltrække danskere, der måske for første gang i mange år skal holde ferie i Danmark.

- Det bliver ikke en sommer, som vi er vant til. Jeg tror ikke, at vi får særligt mange udenlandske gæster, og de danske gæster kan ikke kompensere for vores udenlandske gæster. Men vi håber det bedste, siger Tove Gæmelke, der er chef for erhvervsudvikling i Business Kolding, og det er herfra indsatsen i Visit Kolding koordineres.

Projektet hører under Visit Danmark, der har lanceret en landsdækkende Genstart Danmark-kampagne, og nu er Kolding gået sammen med Visit Vejle i en lokal kampagne. Budgettet for den lokale ekstraindsats er på 500.000 kroner, og Koldings andel af budgettet er finansieret dels af Kolding Kommune og Business Kolding.

- Noget af det, vi profilerer sammen med Vejle, er Unesco-attraktionerne. De har Kongernes Jelling, og vi har Christiansfeld. Når der er to steder, tror vi, at vi kan få fat i flere, siger Tove Gæmelke,

- Det bliver ikke en sommer, som vi er vant til. Jeg tror ikke, at vi får særligt mange udenlandske gæster, og de danske gæster kan ikke kompensere for vores udenlandske gæster.

Tove Gæmelke, chef for erhvervsudvikling i Business Kolding.

Annonce

Fortsat stor usikkerhed

Ifølge Tove Gæmelke er der udsigt til en sommer, hvor der er meget ledig kapacitet på blandt andet hotellerne, fordi der formentlig vil være langt mellem de udenlandske gæster, selv hvis grænserne bliver åbent.

- Vi har et erhverv, der styrtbløder, og derfor er der behov for, at vi gør opmærksom på os selv. Det gælder lige nu og på længere sigt. Vi ved ikke, hvad der sker i forhold til de tyske gæster i sommerhusene, og derfor skal vi være klar. Heldigvis er vi privilegerede med, at vi ligger tæt på Legoland, siger Tove Gæmelke.

Hvor langt række en kampagne på 500.000 kroner?

- Det er svært at sige. Vi ved jo ikke, hvad der sker, når der er mere, der genåbner, og der måske kommer en anden bølge. Så hvis vi oplever en genopblusning, tror jeg ikke, at danskerne vil bevæge sig, og så får det her ikke en effekt. Men vi gør det selvfølgelig, fordi vi tror, at det vil have en effekt. Men turisterhvervet er presset helt i bund, og hver dag er forbundet med meget stor usikkerhed, siger Tove Gæmelke.

Pengene i kampagne skal bruges til markedsføre Kolding på digitale medier som Facebook, Instagram og Google.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
FC Fredericia

FC Fredericia tog tre vigtige point og sprang op på andenpladsen

Fredericia

Coronasmitte steget med fem

Annonce