Annonce
Fredericia

Manglende indsatsmål, fokus på borgerne og stabilt antal tilknyttede: Sundplejen vurderer det første halve år

Robert Christiansen, der er direktør for Sundplejen, mener, at en del af de udfordringer, der påpeges i flere tilsynsrapporter, skyldes, at medarbejderne ikke tidligere har været vant til at arbejde med det computersystem, som kommunen påkræver. Arkivfoto: Morten Pape
- Vi har altid en dialog med borgeren, når kritik modtages, siger Robert Christiansen, der er direktør hos Sundplejen. Han mener, at borgerne i Fredericia har vist firmaet tillid, og at kurser og kontrol har rettet op på fejl.
Annonce

Fredericia: Siden Sundplejen blev den private leverandør af hjemmepleje i Fredericia Kommune 1. marts, har antallet af borgere, der er tilknyttet firmaet, ligget rimelig stabilt på omkring 350.

Selvom firmaet ikke ser antallet som afgørende, mener direktør Robert Christiansen, at tallet er et udtryk for den tillid og tilfredshed, som borgerne i Fredericia har til Sundplejen.

-  Det betyder utrolig meget for vores medarbejdere og os som ledelse. Sundplejen har arbejdet intensivt på at implementere vores værdier og højne den faglige kvalitet hos medarbejderne, som vi overtog. Dette til trods for corona og sommerferie, og vi arbejder fortsat på dette, fortæller Robert Christiansen.

Annonce

Fast egenkontrol

Fredericia Dagblad har fået aktindsigt i fire tilsyn, som kommunen har lavet hos borgere, der er tilknyttet Sundplejen. I flere af disse pointeres det, at der ikke er lavet konkrete indsatsmål for borgerne.

- Overdragelsen af informationer fra tidligere leverandører har bevidst været vanskeliggjort. Sundplejen overtog cirka 340 borgere uden indsatsmål, eller man har bevist forsøgt at gemme disse. Vi måtte tilkalde konsulenter fra Fredericia Kommune for at finde nogle af disse oplysninger frem, og vi har brugt massive arbejdstimer for at finde og genskabe disse informationer.

1. marts blev Sundplejen den nye og eneste leverandør af privat hjemmepleje i Fredericia. En manglende standardoplysning i udbuddet for praktisk hjælp og personlig pleje har siden ført til, at udbuddet skal gå om. Arkivfoto: Morten Pape

- Vi modtog en del medarbejdere fra tidligere leverandører, som ikke var vant til at arbejde i kommunens system, Nexus. Dette er der dog rettet op på nu igennem kurser og kontrol, siger Robert Christiansen.

Direktøren uddyber, at Sundplejen har ansat en sygeplejerske samt en ergoterapeut. De skal oplærer og kontrollere, at indsatsmålene udføres korrekt, og samtidig skal de give faglig sparring til det øvrige plejepersonale.


Sundplejen har arbejdet intensivt på at implementere vores værdier og højne den faglige kvalitet hos medarbejderne, som vi overtog. Dette til trods for corona og sommerferie, og vi arbejder fortsat på dette

Robert Christiansen, direktør Sundplejen


Samme aktindsigt fra de fire tilsyn viser, at flere besøg, der er aflyst, er registreret som leveret i borgerens kalender. Ifølge kommunen har det ikke ført til betaling for besøg, der ikke er udført, fordi det blev rettet inden afregning.

Ifølge Robert Christiansen skyldes dette, at de nyansatte medarbejdere ikke har haft erfaring med det system, som besøgende ifølge kommunen skal godkendes i. Han fortæller samtidig, at firmaet gør flere ting for at forhindre dette.

- Sundplejen kører massiv og fast egenkontrol og kontrol af GPS på bilerne, så vi til enhver tid kan dokumentere besøgene over for Fredericia Kommune, skulle de efterspørge dette.

Annonce

17 ansatte har sagt op eller er blevet fyret

Hos FOA Lillebælt, der er fagforening for en del af Sundplejens medarbejdere, fortæller faglig sekretær Lone Rasmussen, at man løbende er i dialog med Sundplejen, som man i øvrigt har et fint samarbejde med.

- Det, vi snakker med Sundplejen om, er, at de skal overholde overenskomsten og arbejdsmiljøloven. Det er det, der for vores vedkommende er vigtigst, siger faglig sekretær Lone Rasmussen og nævner skiftende arbejdstider og mangel på timer som de største udfordringer.

Hun lægger dog ikke skjul på, at fagforeningen mener, udskiftningen blandt Sundplejens medarbejderstab har været stor.

Direktør Robert Christiansen oplyser, at 17 medarbejdere enten har valgt at opsige samarbejdet indenfor meget kort tid eller er blevet opsagt af Sundplejen. Desuden valgte otte medarbejdere på selve opstartsdagen 29. februar ikke at møde op eller at langtidssygemelde sig på ubestemt tid.

Annonce

Modtager gerne kritik

- Ingen virksomheder ej heller Sundplejen opsiger kvalificeret og dygtige medarbejdere, og set i lyset af den store mangel i øjeblikket på varme hænder, ville dette ikke give mening for nogen virksomheder.

- Vi har været i tæt dialog med FOA i alle tilfælde, og derudover må vi sige, at vi er rigtig glade for samarbejdet med FOA Lillebælt. Vi ser dem som en vigtig samarbejdspartner. Deres medlemmer er vores ansatte, som vi har en fælles interesse i, siger Robert Christiansen.

Han ønsker ikke at oplyse, hvor mange ansatte Sundplejen har i dag.

I forhold til konkrete klager fra borgere som eksempelvis Susanne Jensen, som Fredericia Dagblad har skrevet om, fortæller direktøren, at man gerne modtager kritik, da det er med til at gøre Sundplejen bedre. Hun valgte blandt andet at skifte til den kommunale pleje, fordi hun følte, at det var for mange forskellige plejere, der kom og hjalp hende.

- Vi har altid en dialog med borgeren, når kritik modtages. Her vurderes det, hvad der skal gøres i de enkelte sager. Vi skal huske, at sommerferie og corona også kan udfordre os som private leverandører i forhold til faste plejere, siger Robert Christiansen slutteligt.

Fra kontrakt til kontrakt

10. oktober: Fredericia Kommune vælger Sundplejen som ny udbyder af privat hjemmepleje pr. 1. februar 2020. Det sker efter en udbudsrunde, hvor Sundplejen byder lavere end de eksisterende udbydere Kære Pleje og Svane Pleje i EU-udbuddet. Dermed er Fredericia Kommune ifølge reglerne forpligtet til at vælge Sundplejens tilbud.

14. oktober: Efter 12 år i byen trækker Kære Pleje sig fra Fredericia. Det meddeler virksomheden i en pressemeddelelse. Kære Plejes direktør Mirela Tanovic ønsker ikke at matche prisen fra Sundplejen, som hun kalder ”useriøst lav”.

15. oktober: Svane Pleje har også fået tilbud om at arbejde videre til den nye, lavere pris. Men selskabet siger nej tak til Fredericia Kommune.

17. oktober: Ansatte og brugere hos Kære Pleje arrangerer demonstration på rådhuspladsen. De mener, at udbuddet reelt er en besparelse. - Det er de ældre, som bliver taberne i spillet. På samme måde som at børnene altid er taberne i en skilsmisse, siger Tina Nielsen fra Kære Pleje til dagbladet.

18. oktober: Direktør Mirela Tanovic fra Kære Pleje mødes med Fredericia Kommune og udtrykker bekymring for den lave pris i Sundplejens tilbud. Fredericia Kommune vil undersøge tilbuddet en ekstra gang, inden kontrakten underskrives.

6. november: Fredericia Kommune skriver kontrakt med Sundplejen efter at have undersøgt tilbuddene grundigt endnu engang. På grund af forsinkelsen er tidspunktet for overtagelse af opgaven også skubbet til 1. marts 2020. Det udløser skuffelse hos Kære Pleje og Svane Pleje, som forudser at skulle afskedige henholdsvis 60 og 20 medarbejdere i Fredericia-afdelingerne.

27. december: Kære Pleje overvejer en klagesag over udbuddet i Fredericia, fortæller firmaet i Fredericia Dagblad. Kære Pleje mener, at Sundplejen ApS ikke overholdt betingelserne i udbuddet.

15. februar: 350 borgere har valgt at fortsætte med privat hjemmehjælp, når Sundplejen 1. marts overtager opgaven. Det oplyser Fredericia Kommune. Sundplejen oplyser, at de cirka 40 ansatte vil fortsætte hos de samme borgere som under Kære Pleje og Svane Pleje, hvis det er muligt. Kære Plejes direktør Mirela Tanovic ønsker ikke at matche prisen fra Sundplejen, som hun kalder ”useriøst lav”.

3. april: En klage fra Kære Pleje over Fredericia Kommunes udbud afgøres i Klagenævnet for Udbud. Kære Pleje får medhold på tre formelle punkter. Et af dem handler om, at der mangler en kort beskrivelse af elementerne i tildelingsproceduren. Klagenævnet siger desuden, at Fredericia Kommunes ”tildelingsbeslutning” om at give Sundplejen kontrakten annulleres.

14. juli: Kære Pleje kræver 200.000 kroner i erstatning som følge af udbudssagen fra Fredericia. Men klagenævnet afviser, at firmaet har ret til erstatning og skal i stedet betale 15.000 kroner i sagsomkostninger til Fredericia Kommune.

2. august: Kære Pleje mener fortsat, at udbudet af den private hjemmepleje i Fredericia skal gå om. Det sker med henvisning til klagesagen i april. Kommunen mener, at kontrakten kan fortsætte. Kære Pleje har varslet en ny klagesag og giver en svarfrist til 17. august.

17. august: Fredericia Kommune beslutter, at udbuddet af den private hjemmepleje skal gå om. Det sker efter råd fra to forskellige udbudsadvokater, som mener, at kommunen risikerer at tabe en ny sag ved klagenævnet. Planen er, at en ny udbyder af privat hjemmepleje kan findes i foråret 2021.

16. september: Politikerne i senior- og handicapudvalget beslutter at følge forvaltningens indstilling om at sætte gang i processen med genudbud. De beslutter samtidigt, at opgaven skal tildeles efter både kvalitet og pris. De er også enige om, at der skal vælges to private leverandører ud af de bud, der kommer ind. I løbet af efteråret skal der arbejdes med at formulere de endelige kvalitetskrav. Dansk Folkeparti vil eksempelvis have slået fast, at de ansatte skal kunne tale og forstå dansk. Udbuddet skal gennemføres med hjælp fra ekstern konsulent. Nye kontrakter skal træde i kraft 1. maj 2021.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Vi finder os ikke i sexchikane

Annonce