Annonce
Middelfart

Middelfarts turbåde tvinges til kaj på det værst tænkelige tidspunkt

Steen Heide, der har fået lavet sin egen anløbsbro i Nyhavn 2, nåede kun én enkelt sejlads med sin nye turbåd MS Sabine, inden Danmark lukkede ned. Foto: Lennart H. Axelsen
Netop som sejlene var sat til årets sæsonstart på Lillebælt, tvinger corona-krisen ejerne af Mira III, Aventura og MS Sabine til at lade deres både blive i havn.

Middelfart: Kampen mod corona tvinger Middelfarts turbåde til at blive ved kaj, netop som sejlene var sat til starten på en ny sæson med turister, lystfiskere, firmaer og festgæster på Lillebælt. Men selv om stilstanden presser ejernes likviditet i bund, tror alle på, at de rider stormen af og også sejler ud til næste år.

Aventura har måttet aflyse to ture i marts og otte i april til i alt knap 90.000 kroner, ligesom der er sket en voldsom opbremsning i bookingen af nye ture i løbet af sommeren.

En tysk koncern har aflyst et firmaarrangement med Aventura til 55.000 kroner midt i maj.

- Det var den mest indbringende enkeltopgave i de 20 år, jeg har haft skibet, nu er sejladsen udsat til 2022, fortæller skipper Henrik Traugot.

Krisen rammer ekstra hårdt på likviditeten, fordi han i år for første gang har valgt at sende Aventura på bedding allerede i starten af marts for at sikre sig en længere sejlsæson. Det resulterede i en udgift på 30.000 kroner næsten samme dag, som indtægterne faldt bort.

Henrik Traugot oplevede i 2019 sin bedste sæson med Aventura, der sejlede 940.000 kroner ind på 125 sejladser.

- Vi havde sat næsen op efter et endnu bedre 2020 med flere Naturpark Lillebælt-sejladser på programmet, men nu ser det hele pludselig anderledes ud, siger Henrik Traugot, der håber, at forretningen overlever med statens hjælpepakker.

- Vi undersøger lige nu vores muligheder. Men med de drøftelser, jeg har haft med vores bank, tror jeg, vi klarer skærene, selv om det kan blive en hård sommer. Meget afhænger af, hvornår vi må sejle igen, siger den lokale skipper.

Annonce

Det er usandsynligt, at der bliver fri bevægelighed over grænserne lige så hurtigt, som der åbnes op herhjemme. Det er et problem for os, når to tredjedele af vores passagerer er udlændinge.

Ejer og skipper på Mira III, Line Schock Jepsen

Mira har foreløbig aflyst 18 ture

Mira III har aflyst alle 18 planlagte ture i marts og april.

- Jeg har heldigvis lagt lidt til side fra sidste år, og vi har ikke en bank, som puster os i nakken, men det er bedrøveligt at stå her på kanten af en ny sæson uden at kunne komme ud at sejle, siger Line Schock Jepsen, der overtog Mira III for to og et halvt år siden.

Værst for hende er usikkerheden om, hvornår myndighederne åbner op, og hvordan turismen hen over sommeren arter sig.

- Det er usandsynligt, at der bliver fri bevægelighed over grænserne lige så hurtigt, som der åbnes op herhjemme. Det er et problem for os, når to tredjedele af vores passagerer er udlændinge, siger Mira's skipper.

Hun håber dog til gengæld, at antallet af danske turister i området vil stige under de særlige forhold, der hersker i verden i øjeblikket.

Ny turbåd nåede en enkelt tur

Heller ikke for Steen Heide, der tidligere har drevet café og skobutik i Middelfart og nu er slået ind på tursejlads, kunne corona-krisen være kommet på et værre tidspunkt.

Han nåede kun én enkelt sejlads fra Nyhavn 2 i Middelfart med sin nye turbåd MS Sabine, inden myndighederne lukkede Danmark ned.

600.000 kroner har Steen Heide investeret i køb og sikkerhedsgodkendelse af den 13 meter lange Esbjerg-kutter fra 1959. MS Sabine, der kan bookes til blandt andet hvalsafari, fisketure, havjagt og hyggeture på Lillebælt, er nu godkendt til to besætningsmedlemmer og 12 passagerer.

- Det er en hård tid for alle og trist at opleve corona-krisens voldsomme samfundsøkonomiske konsekvenser. Men jeg har heldigvis indtægter fra mine udlejningsejendomme og skal nok komme helskindet ud på den anden side, og Sabine er klar til at sejle, når myndighederne giver os lov, siger Steen Heide.

Aventura satte rekord i 2019 med 3800 gæster ombord, oplyser skipper Henrik Traugot, der har udsigt til et anderledes stille 2020. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
Line Schock Jepsen og partneren Dirch Müller har god tid til småreparationer på Mira III i øjeblikket, hvor båden ikke må sejle med passagerer. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Frygter skævvridning af Danmark efter coronakrise: Regeringen varsler særlig hjælp til landdistrikterne

Fredericia For abonnenter

Mystik om søndagens brand i båd - område er lukket af

Annonce