Annonce
forside

Millioner ud ad vinduet: Omfattende patient-pjæk på Sygehus Lillebælt koster kassen

Det koster millioner, at patienter udebliver fra deres aftalte tider på Sygehus Lillebælt. Men lægelig direktør på Sygehus Lillebælt, Mads Koch hansen, vil også gerne kigge indad. Foto: Sygehus Lillebælt

12.424 udeblivelser uden afbud på årets første syv måneder har kostet millioner for Sygehus Lillebælt.

Lillebælt: I 12.424 tilfælde i løbet af de første syv måneder af 2018 har Sygehus Lillebælt stået klar til at modtage en patient, der så aldrig er dukket op og ikke har meldt afbud.

Det svarer til, at cirka 60 mennesker hver eneste dag er udeblevet fra en aftale med sygehuset, og det er store tal, lyder det fra Mads Koch Hansen, lægelig direktør på Sygehus Lillebælt.

- Det er mange udeblivelser. Specielt set i lyset af, at vi på visse områder har lange ventelister og lang ventetid. Så er det jo et problem i forhold til de patienter, der ikke kommer til, at vi ikke får udnyttet tiden og vores faciliteter, siger Mads Koch Hansen til DR P4 Trekanten.

Ifølge Sygehus Lillebælt koster udeblivelserne for årets første syv måneder 12 millioner kroner. Mange af de penge forsvinder direkte ud af kassen på grund af folks manglende evne til at melde afbud til deres lægetid.

- Vi har et meget stort driftsbudget for at drive de sygehuse, vi driver. De 12 millioner er en lille del af det, men det betyder noget for de patienter, der ikke kommer til, fordi vi langt hen ad vejen udnytter den tid til andre opgaver, siger Mads Koch Hansen.

Sygehus Lillebælt understreger, at der er tale om et overslag og ikke et præcist tal på udgiften.

- I det omfang vi ikke kan udnytte eksempelvis en scanner til en akutpatient, så er det jo spild af penge. Men i nogle tilfælde kan vi udnytte det. Men det er til daglig irritation for dem, der ikke kan komme til, og vi ville selvfølgelig ønske, at vi ikke havde de mange udeblivelser, siger den lægelige direktør.

Selv om patienterne naturligvis har et ansvar for at melde tilbage, hvis de ikke kan komme til deres aftalte tid, så vil Sygehus Lillebælt også gerne kigge indad og se, om man kan gøre noget anderledes internt.

- Vi skal gøre, hvad vi kan for at minde patienterne om aftalerne. Det er jo forskelligt, hvad folk udebliver fra. Det er stort set aldrig fra en kemokur eller et svar på en kontrolscanning efter en behandling. Det har noget at gøre med, om det, vi har booket dem til, også er vigtigt for patienterne. Derfor har vi også et ansvar for at få det her bragt ned, siger Mads Koch Hansen til DR P4 Trekanten.

I årets første syv måneder var der cirka 327.000 patienter, der havde en aftale med Sygehus Lillebælt. Med 12.424, der udeblev uden et ord, svarer det til knap fire procent af alle aftalerne.

Sygehus Lillebælt driver blandt andet Kolding, Vejle og Middelfart Sygehus samt Rygcenter Syddanmark.

Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Transportminister svarer igen: Hvorfor sænker du ikke sigtekornet, Troels Lund Poulsen?

Læserbrev: Troels Lund Poulsen (V) påstår her i avisen, at jeg løber fra et løfte om at ville udbygge E45 (læserbrevet "Tillykke. Nu skylder de røde en ny motorvej" 13. september, red.). Inden han skyder os for mange såkaldte "løftebrud" i skoene, vil jeg ganske stilfærdigt oplyse, hvad vi rent faktisk lovede før valget. For som vi sagde, så ønsker vi - i modsætning til hvad den tidligere regering leverede - at indgå en bred infrastrukturaftale til gavn for hele Danmark, som kan holde uanset, om regeringsmagten skulle skifte. Jeg synes derfor, at Troels Lund Poulsen skal sænke sigtekornet og lytte til opfordringen fra dele af erhvervslivet, som gør opmærksom på, at investeringer i infrastruktur er for vigtige til at være en årlig tilbagevendende politisk kampplads. Jeg kan naturligvis ikke svare på, hvorfor den tidligere regering valgte at indgå en så smal infrastrukturaftale kort før lukketid inden folketingsvalget. Men jeg kan konstatere, at hvis det havde været magtpåliggende for den tidligere regering, at dens investeringsplan skulle overleve efter et valg, så havde de nok brugt energien bedre på at sikre et bredt flertal. Og her - få måneder efter valget - så har Venstre allerede selv har trukket stikket på den tidligere regerings investeringsplan ved at melde ud, at partiet ikke længere vil prioritere Ring 5-motorvejen. Situationen er altså den, at der ikke længere er flertal for planen. Og det er den risiko, man løber, når man indgår smalle politiske aftaler. Det er også derfor, jeg ønsker at indgå en så bred infrastrukturaftale som muligt, hvilket også var formålet med vores eget trafikudspil fra før valget. Og i den forbindelse vil det være naturligt, at vi også drøfter trængselsudfordringerne på E45. Jeg ser meget frem til de kommende forhandlinger om en ny infrastrukturaftale og glæder mig over den konstruktive tilgang, som jeg har bemærket fra Venstres transportordfører, der på et samråd har udtalt: "Nu er valget overstået, og nu skal vi så se, om vi kan finde hinanden i en bred aftale, og det er vi da opsat på fra Venstres side." Det, synes jeg, er meget positivt. Og det synes jeg, at Troels Lund Poulsen bør lytte til. For vores fælles infrastruktur bør ikke være en politisk kampplads. Det er erhvervslivet, pendlerne og alle andre trafikanter, der hver dag sidder fast i trafikken, altså for vigtige til.

Annonce