Annonce
Rejser

Når flyrejsen bliver forsinket: 3 ting, du skal vide

Man har ret til kompensation ved større flyforsinkelser, hvis man flyver fra en EU-lufthavn eller skal flyve fra et ikke-EU-land med et selskab registreret i EU. Foto: Colourbox

1 Rettigheder

Du har ret til kompensation, hvis din flyrejse bliver forsinket, og du flyver fra en EU-lufthavn. Da er alle flyselskaber omfattet af reglerne. Fra en ikke EU-lufthavn er det kun EU-registrerede flyselskaber, reglerne gælder for. (Forordning (EF) 261/2004).

Hovedreglerne er, at man har ret til "pleje", når man er forsinket i mere end to timer i lufthavnen. Ved pleje forstås forplejning (måltidskuponer), adgang til telefon/e-mails for kontakt/beskeder i forbindelse med rejsen samt eventuel overnatning, hvis forsinkelsen bliver over tre timer. Gem regninger, hvis flyselskabets personale ikke vil samarbejde, med henblik på senere refundering.

Ved ankomst til rejsemålet tre timer eller senere end planlagt, har man ret til økonomisk kompensation. Beløbet er afhængigt af rejsens længde:

Mindre en 1500 kilometer: 250 euro (cirka 1875 kroner).

1500-3000 kilometer (plus længere flyvninger inden for EU): 400 euro (cirka 3000 kroner).

Over 3500 kilometer: 600 euro (cirka 4500 kroner).

Kompensationen bortfalder, hvis forsinkelsen skyldes forhold, flyselskabet ikke har kontrol over. For eksempel lockout af flyselskaber/personale, nogle typer strejker, krig, terror, uvejr og uforudsete sikkerhedsmæssige problemer.

Ud over dette kan der eventuelt være tale om erstatning af økonomiske tab i forbindelse med forsinkelsen.

Læs mere på www.flypassager.dk

Annonce

2 Klagemuligheder

Klag først til flyselskabet eller eventuelt til rejsebureauet. Skal du benytte en klageformular på deres hjemmeside, så husk at tage en kopi/skærmprint, inden du trykker send, så du har dokumentation. Undersøg også, om din forsikring dækker.

Ansvarlige myndighed for EU's passagerrettigheder er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, www.flypassager.dk. Du kan også få gratis hjælp og rådgivning til at klage hos www.forbrugereuropa.dk.

3 Klagefirmaer

Hvis du ikke har tid til eller orker det praktiske arbejde med at klage, rykke for svar osv., kan du overlade klagearbejde til et "klagefirma". Her udfylder du en klageformular med alle oplysninger, hvorefter firmaet tager sig af kontakten til flyselskabet og en eventuel retssag, hvis flyselskabet ikke vil betale.

Selskaberne tager naturligvis betaling for arbejdet, som regel en procentsats af det udbetalte beløb, hvis det udbetales direkte, og en større sats, hvis der bliver tale om retssag. Undersøg hvor meget, og også om der arbejdes efter "no cure no pay" - ingen betaling, hvis det ikke lykkes at få penge fra flyselskabet.

Klagefirmaer: Blandt andre www.flypenge.dk, www.flyhjaelp.dk og www.flyforsinkelse.dk.

Annonce
Forsiden netop nu
112

Dramatisk påkørsel ender med udvisningsdom: 29-årig med afghanske rødder anker

Fredericia

Pleje-ansatte arrangerer demonstration mod besparelser efter tabt udbud: - Vi kan ikke forstå, hvordan det kan hænge sammen

Annonce