x
Annonce
Fredericia

Nu er der ansigt på tømrerlærlingen, som for 80 år siden skrev en hilsen under gulvet

Håndværksmester Ole Schirmer fandt den 80 år gamle hilsen fra Kaj Elkjær under gulvet i en lejlighed på Ørnevej i Fredericia. Foto: Peter Friis Autzen
Avisens omtale af en 80 år gammel hilsen, fundet under et gulv, har fået flere til at lede efter hilsenens ophavsmand. Nu er han fundet.

Fredericia: - Krigen er ved at bryde ud.

Sådan skrev tømrerlærling Kaj Elkjær i 1938 på en træstump og lagde den under det gulv, han var i færd med at lægge i en lejlighed på Ørnevej i Fredericia.

I begyndelsen af februar skrev avisen første gang om brættet og hilsenen. Siden har flere henvendt sig med tips og oplysninger om manden, der efterlod beskeden. Folk, der har slægtsforskning som hobby, har indledt egne efterforskninger. Og andre, der arbejder i håndværkerfirmaer, beslægtet med tømrerlærlingens arbejdssted i 1938, har kontaktet redaktionen.

Nu kan vi fortælle om manden, der som 18-årig efterlod sin besked under gulvet og forudsagde krigen, som med den tyske besættelse kom til Danmark godt halvandet år senere. Nu er der et ansigt til navnet, Kaj Verner Elkjær.

Annonce

Blev ingeniør ved statsbanerne

I 1938 var Kaj Verner Elkjær tømrerlærling ved Fredericia-firmaet Andersen & Elkjær.

- Efter krigen uddannede han sig til ingeniør og fik arbejde ved statsbanerne. Han arbejdede med anlæg og stod blandt andet for at bygge eller anlægge nye banestrækninger. Der arbejdede han, indtil han gik på pension, siger John Malm fra Risskov ved Aarhus.

John Malms faster, Ellen, giftede sig med Kaj. John Malm er altså nevø til Kaj.

- Kaj og Ellen flyttede til Åbyhøj ved Aarhus. I 1946 fik de en datter, Birthe, som stadig lever. Kaj selv døde i 2002. Han blev 82 år, fortæller John Malm.

I gamle fotoalbums har han fundet fotos af Kaj.

- Bortset fra, at Kaj og Ellens datter som femårig fik meningitis og har været præget af det hele livet, levede parret en tilværelse uden mange sværdslag, siger John Malm.

Ved du, om Kaj havde for vane at efterlade beskeder som den, der for nylig blev fundet i Fredericia?

- Nej, det tror jeg ikke. Jeg har i hvert fald aldrig hørt om andre eksempler end brættet fra Fredericia, siger John Malm.

Redaktionen takker for de mange henvendelser, tip og reaktioner på artiklerne om Kaj Elkjærs hilsen under gulvet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Genbrugspladserne: Christian Bro, her er løsningen

Læserbrev: Med reference til artiklen: Konservative ønsker åbning af alle genbrugspladser - 'ren populisme', mener S Vi har med reference kunnet læse i Fredericia Dagblad, at formanden for Miljø- og Teknikudvalget, Christian Bro (S), er blevet forarget og mener, det er ren populisme og noget sludder, at De konservative i Fredericia anbefaler at åbne alle genbrugsstationerne i Fredericia ved hjælp at et online booking system. Jeg blev ærligt talt noget forundret over denne tilgang. Jeg mener, Christian Bros udtalelse er ren arrogance over for et åbent forslag, der vil gavne borgerne i Fredericia kommune og et forslag, der vil eliminere de trafikale problemer ved genbrugspladserne. Det er meget skuffende. Christian Bro mener, det vil pålægge kommunen en al for stor administrativ byrde, hvilket jeg 100% kan afvise. Så derfor har De Konservative i Fredericia taget sagen i egen hånd og undersøgt, hvem der kan udbyde et online booking system til Fredericia, hvad det vil koste og hvor hurtigt systemet kan implementeres. Vi har i dag været i telefonisk kontakt med Allan B. Johansen, vicedirektør, chef for genbrug og udvikling hos Affaldplus.dk. AffaldPlus driver i dag 20 genbrugspladser og 11 haveaffaldspladser fordelt på Sjælland. Lad mig uddybe nærmere. Systemet virker i bund og grund på samme måde, som når du booker et bord på en af byens restauranter. Du vælger en genbrugsplads og et ledigt tidspunkt for aflevering. Du angiver dit telefonnummer og din nummerplade. Herefter får du en elektronisk billet på SMS. Hvis du ikke kan bruge et online bookingsystem, kan du ringe til AffaldPlus og booke telefonisk, ligesom at booke bord telefonisk på en restaurant. Du møder herefter op med dit affald på det bookede tidspunkt og har 20 minutter til at aflevere det. Tidsintervallet kan frit defineres af kommunen. Fordelene ved et bookingsystem, fremfor intet system eller andre metoder, etc., er: 1. Ingen kilometerlange køer ved genbrugspladserne, som vi ser nu. 2. Der kan kun bookes det antal samtidige på genbrugspladserne, kommunen finder forsvarligt. (smitterisikoen minimeres) 3. Der er ingen CO2-udledning fra biler, der holder og venter i de lange køer og ingen farlige trafikale situationer 4. Borgeren er garanteret, at man kan komme til på det bookede tidspunkt uden at skulle holde i kø eller frygte, at der er for mange på genbrugspladsen samtidigt. Altså ingen unødvendig tidsspilde for borgerne Systemet kan implementeres på under fire timer, fra bestilling fra kommunen, til det fungerer for borgeren. Det koster ca. 15.000 kr. at implementere. Kommunen betaler 30 øre pr. elektronisk billet, der sendes pr. SMS til de borgere, der booker. AffaldPlus håndterer alle dem, der ikke kan håndtere onlinebookinger og ringer deres booking ind. Kommunen har derfor ingen administrative opgaver udover at kontrollere, at de, der kommer til genbrugspladserne, har booket. Det er ikke anderledes, end at der står en i dag og holder øje med, at der ikke lukkes for mange ind. Kommunen behøver ikke personale til at dirigere trafikken, da der ikke vil opstå køer. Systemet er blot et eksempel på et af de onlinebookingsystemer, der findes i dag, og et eksempel på et system, der bruges i andre kommuner, hvoraf nogle har brugt det i flere år med stor succes. Det er derfor mit håb, at Christian Bro vil sænke paraderne og kigge på forslaget. Det vil være til gavn for byens borgere og for begrænsningen af Covid19 og mindske de trafikale problemer. Christian Bro (S) er velkommen til at kontakte mig, hvis han har behov eller brug for hjælp.

Danmark

Live: Børn og lærere er ikke forsøgskaniner, siger Søren Brostrøm

Annonce