Annonce
Fredericia

Som at sætte gang i et godstog: Nu lægges kursen for Fredericia 2025

Gothersgade syd er forbindelsen mellem gammel og ny by. Strategien for "Gang i byen" fra 2015 har virket, mener Steen Wrist Ørts, men arbejdet er ikke slut. Der skal kigges på flere oplevelser i midtbyen, så man udfordrer de store centre. Det kan være med små oaser som her i Gothersgade eller legemuligheder og grønne pladser. Foto: Peter Leth-Larsen
Det er i de kommende uger, man skal være klar til at komme med indspark til politikerne, hvis man har ideer til, at Fredericia er et godt sted at blive eller slå sig ned. Politikerne sætter helikopterperspektivet på for at blive klar til at revidere den overordnede kommuneplan i 2021.

Fredericia: Det er i disse uger, man som borger skal være opmærksom og klar til at blande sig, hvis man har ideer til, hvordan kommunen skal tegne sig i fremtiden. Byrådet har sendt et forslag til ny planstrategi til høring. Planstrategien fører til kommuneplanen, hvor det fremgår, hvor politikerne mener, at der fremover skal bygges boliger, etableres erhverv, institutioner, vejanlæg, osv.

- Det er et godstog, der bliver startet med planstrategien og frem, til vi får udarbejdet den kommuneplan, der skal gælde frem til 2033. Vi vil rigtig gerne have at borgerne får mere ejerskab til planen, så vi vil gøre alt for at involvere så mange som muligt, siger Steen Wrist Ørts (S) formand for by- og planudvalget.

Og startskuddet er gået med forslaget til planstrategien. Den skal vedtages af byrådet om otte uger, men indtil da er der chance for at byde ind med gode ideer, hvis man mener, at der er noget politikerne ikke har tænkt på.

- Vi har opstillet en række temaer, vi mener, der skal kigges på, men måske har vi glemt noget. Måske er der lokalområder, der har ønske om, at vi laver en strategi for deres udvikling eller andet, siger Steen Wrist.

Annonce

Vi er landets geografisk mindste kommune uden for hovedstaden. Vi er også trafikalt knudepunkt, som er yderst attraktivt, men også noget, som gør, at vi er nødt til at tænke os rigtigt godt om, når vi lægger en overordnet plan.

Formand for by- og planudvalget Steen Wrist Ørts (S)

Landets mindste kommune

Fredericia Kommune er udfordret af at være den geografisk mindste uden for hovedstaden. Der er vand på tre sider, og motorveje og jernbaner krydser gennem kommunen.

- Det er prisen for, at vi er trafikalt knudepunkt, og det er både yderst attraktivt, men også noget, som gør, at vi er nødt til at tænke os rigtigt godt om, når vi lægger en overordnet plan, siger Steen Wrist.

Det handler blandt andet om udvikling af nye boligområder. I den eksisterende kommuneplan er der allerede ridset arealer op til i alt 4500 nye boliger, men et af fokuspunkterne bliver, om det er de rigtige områder, der er udlagt.

- Vi vil gerne udvide boligområderne i Sønderskov, hvis vi får lov. Det kræver en godkendelse fra staten, som vi håber på. Men skal vi have flere boliger der, så skal vi trække andre planlagte boligarealer ud. Det kunne efter min mening være de arealer, vi har udlagt ved Hejse, siger Steen Wrist.

Hvor ligger mætningspunktet

Fredericia har flere gange fejret titlen som danmarksmester i jordsalg, og især transport- og logistikvirksomhederne har de seneste år set sig lune på DanmarkC.

- Det har været fint, men vi er nødt til at finde en balance mellem boligområder, erhverv og natur, så det giver mening. Når vi ser på udviklingen i det lange lys for Danmarks mindste kommune, skal vi så fortsat opkøbe landbrugsjord og omdanne til erhverv, eller når vi et punkt, hvor vi er mættet? siger Steen Wrist.

Der ligger stadig erhvervsjord tilbage på de kommunale hylder, ligesom der er private, som råder over ledige arealer i DanmarkC.

- Vi er nok nødt til at købe lidt mere for at kunne tilfredsstille efterspørgslen, men det har en grænse, mener Steen Wrist, som også forudser en debat om, hvilke erhvervstyper man i fremtiden skal gå efter.

- Blandt andet i Kongens Kvarter, hvor Audi har hovedsæde. Det er Danmarks bedste facade til motorvejen, så det kunne være attraktivt for større butikker eller virksomheder i samme segment som Audi, siger Steen Wrist.

Det går stærkt med udbygningen af Kanalbyen, og sammenhængskraften med den øvrige del af byen skal sikres blandt andet gennem en trafikplan for den indre by. Men om den skal indeholde en åbning af Danmarksgade kommer helt an på, hvad byens forretningsliv og beboere mener. Foto: Peter Leth-Larsen

Trængsel ved indkørslen

Den eksplosive udvikling af DanmarkC betyder udfordringer på vejnettet, og mobilitet er et af temaerne, som politikerne har lagt ind i de kommende års drøftelser af den nye kommuneplan.

- Vi skal i kommuneplanen skrive ind, hvis vi planlægger nye veje, men det er ikke på tegnebrættet.

- Der har tidligere været talt om en vej gennem Hannerup for at aflaste Snoghøj Landevej og Strandvejen. Er det helt skrinlagt?

- Hvis vi havde sådan en plan, så skulle det ganske rigtigt fremgå af kommuneplanen, men det har vi ikke, og det kommer ikke til at ske, fastslår Steen Wrist.

- Men trængselsproblemerne på indfaldsvejene skal I vel løse?

- Det skal vi, og det kommer til at indgå i den strategi, vi er i gang med at få udarbejdet for transport. Men vi tror blandt andet, at vi får løst en del ved ombygningen af afkørsel 59, så vi får ledt trafikken ned på motorvejen mod Kolding, uden at folk skal krydse Snoghøj Landevej, siger Steen Wrist.

"Gang i byen" har været det politiske ønske i forbindelse med den seneste detailhandelsplan.. Og det er lykkedes, mener formand for by- og planudvalget Steen Wrist Ørts med henvisning til som her Urbania Street Food i Gothersgade. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

Danmarksgade og biler

Håndtering af trafikken i midtbyen bliver et fokusområde i arbejdet med den kommende kommuneplan i forbindelse med at sikre sammenhængen mellem ny og gammel by.

- Det er et af de helt vigtige temaer, vi skal have set på. Vi har efter min mening lykkedes med vores strategi med "Gang i byen", men vi skal videre. Vi har ved at flytte blandt andet aktiviteterne i Det Bruunske Pakhus til Tøjhuset fået skabt liv i den sydlige bydel, men vi er ikke færdige, siger Steen Wrist, som i høj grad føler sig inspireret af de tanker, hans afdøde byrådskollega Jean Brahe (K) havde til byudviklingen.

- Han var meget visionær, og jeg lærte meget af ham. Han mente, at vi skulle sikre en sammenhængende by, hvor man kan rundt i hele bykernen i bil og inde i kernen også finde plads til parkering, siger Steen Wrist.

- Det vil betyde, at man skulle åbne Danmarksgade for biler?

- Jeg kommer ikke til at lave en strategi, hvor det indgår, medmindre de handlende i byen har klart ønske om det. Vi skal i gang med en proces, hvor vi inddrager alle de parter, og så må vi se, hvilke forslag det kan munde ud i, så vi kommer bredt rundt og vender alle sten, der kan sikre en fortsat levende midtby. Det er en opgave, der kræver, vi trækker i fælles retning, siger Steen Wrist.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fredericia

Kolonihavefolket opgiver ikke kamp mod lokalplan: - Vi mangler stadig helårssstatus

Annonce